Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vanha pitää olla että voi käyttää tuntemattomasta naisesta sanaa rouva?

Vierailija
06.06.2022 |

Itseltäni lipsahti se sana äsken ja olen vasta 56. En tiedä enkä välitä onko kyseinen nainen naimisissa mutta olenko tullut vanhaksi kun sana rouva tuli vaistomaisesti?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina rouvitellut. Oikeastaan en pidä ollenkaan sinuttelusta. Etunimellä puhuttelevat asiakaspalvelijat ja puhelinmyyjät ärsyttävät eritoten.

Etkö ole teitittelystä koskaan kuullut? Vai mihin sitä rouva-sanaa puhuttelussa tarvitaan?

Vierailija
22/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvaksi kutsuminen kuulostaa siltä, että on palattu taikaisin 1900-luvun alkuun. "Ottaako rouva kahviinsa kermaa?" 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina rouvitellut. Oikeastaan en pidä ollenkaan sinuttelusta. Etunimellä puhuttelevat asiakaspalvelijat ja puhelinmyyjät ärsyttävät eritoten.

Etkö ole teitittelystä koskaan kuullut? Vai mihin sitä rouva-sanaa puhuttelussa tarvitaan?

Teitittely on sama kuin rouvittelu, eli puhutaan kuin vanhukselle. "Haluaisitteko tämän lehtitilauksen" sana lienee oikea tai siinäkin voi olla joku vika.

Vierailija
24/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33-vuotias enkä pahastuisi rouvittelusta. Mielestäni se on kunnioittavaa.

Vierailija
25/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvä ihme. Jossain tilanteessa on sopivampaa käyttää rouva sanaa kuin te. Esim. jos haluat ko hlön kiinnittävän huomion itseesi.

Vierailija
26/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

40+

Vierailija
27/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvä ihme. Jossain tilanteessa on sopivampaa käyttää rouva sanaa kuin te. Esim. jos haluat ko hlön kiinnittävän huomion itseesi.

Mikähän mahtaa olla tällainen tilanne? En ole koskaan sellaisessa ollut, vaikka olen jo lähes 40 vuotta tässä maalimassa erilaisissa tilanteissa pyörinyt. 

Vierailija
28/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aina hivelee itsetuntoa, jos miehenä kuulee puhuteltavan Sir ja varmaan naisillekin sama kun kuulee Madam

Vierailija
29/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on sama kuin rouvittelu, eli puhutaan kuin vanhukselle. "Haluaisitteko tämän lehtitilauksen" sana lienee oikea tai siinäkin voi olla joku vika.

Ei ole sama asia. Teitittely on toisessa persoonassa puhumista, rouvittelu kolmannessa persoonassa puhumista. Rouvittelun vastine yksikössä olisi hän-muodossa puhuminen. "Tahtooko hän tilata tämän lehden". Tuskin kukaan enää nykypäivänä tuolla tavalla puhuu (tuossa esimerkissä hän=sinä). 

Vierailija
30/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aina hivelee itsetuntoa, jos miehenä kuulee puhuteltavan Sir ja varmaan naisillekin sama kun kuulee Madam

Se on miss. Koska madam on jo kovin kypsässä iässä.

Vierailija
31/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollekin naiselle pitää vaikka huutaa, että rouva unohditte jotain, mikä olisi vaihtoehto. Hei te! Kaikki kääntyisi, kun rouvittelulla puolet jää kääntymättä.

Vierailija
32/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minua puhuteltaisiin Madam, tuntisin oloni hyvin vanhaksi. Madam luo mielikuvan 50+ hienostorouvasta. 

N28

Vierailija
33/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sama asia. Teitittely on toisessa persoonassa puhumista, rouvittelu kolmannessa persoonassa puhumista. Rouvittelun vastine yksikössä olisi hän-muodossa puhuminen. "Tahtooko hän tilata tämän lehden". Tuskin kukaan enää nykypäivänä tuolla tavalla puhuu (tuossa esimerkissä hän=sinä). 

Sanat haluatko, otatko, lähdetkö on hyviä, koska siinä ei ole hän sanaa eikä hoeta sinä sanaa.

Vierailija
34/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on miss. Koska madam on jo kovin kypsässä iässä.

Miss <18v

Vierailija
35/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollekin naiselle pitää vaikka huutaa, että rouva unohditte jotain, mikä olisi vaihtoehto. Hei te! Kaikki kääntyisi, kun rouvittelulla puolet jää kääntymättä.

Jos tilanteessa on 50 naista, miten heistä juuri se sinun tarkoittamasi erottaa itsensä sanasta "rouva"? Aivan, tarkalleen yhtä hyvin kuin sanasta "te". 

Vierailija
36/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rouvittelen kaikkia itseäni vanhempia naisia. M27

Vierailija
37/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minua puhuteltaisiin Madam, tuntisin oloni hyvin vanhaksi. Madam luo mielikuvan 50+ hienostorouvasta. 

N28

Totta. Kuin olisi valmis mukamas madame tussaudin vahakabinettiin. On parempi pysyä kevyissä nuorekkaissa nimikkeissä.

Vierailija
38/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanat haluatko, otatko, lähdetkö on hyviä, koska siinä ei ole hän sanaa eikä hoeta sinä sanaa.

Suomi ei ilmeisesti ole äidinkielesi. Nimittäin sanat haluatko ja otatko SISÄLTÄVÄT sana sinä. Sitä ei voi käyttää muussa kuin sinä-muodossa. 

Haluanko minä

Haluatko sinä

Haluaako hän

Haluammeko me

Haluatteko te

Haluavatko he

Vierailija
39/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanteessa on 50 naista, miten heistä juuri se sinun tarkoittamasi erottaa itsensä sanasta "rouva"? Aivan, tarkalleen yhtä hyvin kuin sanasta "te". 

Te kuulostaa kyllä aika tylyltä poliisikäskyltä huutaessa: Te siellä!

Vierailija
40/51 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten minä voisin tietää esim. Prisman käytävällä, että tarkoitat juuri minua huutamalla "rouva"? Siellä kun todennäköisesti on aikas monta muutakin rouvaa. Rouva ei ole yhtään sen henkilökohtaisempi sana kuin te. Ainut, minkä se karsii on miehet. He tuskin reagoivat sanaan "rouva". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi