Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku ahdistaa

Vierailija
06.06.2022 |

Tiedän olevani osaava ja ahkera tekijä, joka hoitaa hommansa kunnialla. Silti ahdistaa tämä työnhakuruljanssi niin, että päätä pakottaa.

Pätkähommaa pätkän perään tarkoittaa vielä kaiken lisäksi sitä, että työnhaku on edessä säännöllisin väliajoin. Olen vasta 4 vuotta sitten valmistunut maisteri, mutta olen nyt jo kyllästynyt tähän työnhakusirkukseen LinkedIn-profiileineen, henkilöbrändeineen, moniosaisine haastatteluineen hölynpöly persoonallisuustestien kera. Haluan j*malauta vain tehdä töitä, onko se liikaa vaadittu? En halua pomppia vuosikausia haastattelusta toiseen ja pätkästä toiseen.

En oikeastaan tiedä, mikä tämän keskustelun pointti edes on. Kenties haluaisin vertaistukea. Onko kohtalotovereita? Ahdistaako ja v*tuttaako muita tämä meininki?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päälle kun lisää sen, että yrittäjyys on tehty Suomessa niin epäkannattavaksi. Ei paljon naurata.

Vierailija
22/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vielä saatiin kyttäyslaki työnhakuun. 

Sekin vielä. Ihan kuin se kyttääminen mitään auttaisi. On vain lisäkiusa työttömille, osittaista työmarkkinatukea saaville osa-aikaisille sekä työmarkkinatuen varassa opiskeleville, josta ei tule olemaan mitään todellista hyötyä.

Annetaan siis kengänkuva persuksiin hallituspuolueille erityisesti demareille ja vasureille jotka öyhösivät Sipilän lempeästä aktiivimallista ja itse toivat pahemman kyykytysmallin tilalle.

ja sitte oikeisto pelastamaan köyhät ja raskautetut... voi elämä!

Oikeiston aktiivimalli oli lievä tähän verrattuna. Demarit muuten keksivät aikanaa myös 9 euron työt ja ikikarenssi joten kyykytys on aina tullut vasemmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kielitaitoinen maisteri, löydät taatusti työsi mistä tahansa EU-alueelta. Osaat kirjoittaa cv:n englanniksi, saksaksi tai ranskaksi sekä puhua jotain näistä kielistä. Ei luulisi olevan ongelma. Mutta pitää jäädä sinne kotikylään koska äiti, isä, ei halua muuttaa jne.  Mielummin tukien varassa ja harrastelet siinä kivasti jotain mukavampaa? 

Joo kyllä kai sitä saa jostain muualta töitä mutta onko tämä hyvä kehityssuunta että Suomesta ajetaan korkeakoulutetut muihin maihin parempiin hommiin?

Maisterius ei selvästikään tarkoita, että tietyillä aloilla yksikään työnantaja saisi rahalleen vastinetta. Muutenhan teidät revittäisiin yliopiston penkiltä töihin. 

Vierailija
24/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääset edes osa-aikatyöhön ja tekisit vaikka 90% työaikaa niin uuden lain mukaan on velvoite hakea ainakin 1 työpaikkaa tietyn ajanjakson sisällä. Ihan älytöntä! 

Jos teet 90% työaikaa, et saa soviteltua, eikä siis ole syytä olla työkkärin asiakkaanakaan.

Vierailija
25/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa on aika hyvä malli mikä on toiminut eli mestari-gisälli periaatteella katsotaan että onko tuosta vässykästä mihinkään nyt sitten. Millon alkaa pysyä keittokauhakädesssä aletaan leipoa mestaria.

Vierailija
26/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kielitaitoinen maisteri, löydät taatusti työsi mistä tahansa EU-alueelta. Osaat kirjoittaa cv:n englanniksi, saksaksi tai ranskaksi sekä puhua jotain näistä kielistä. Ei luulisi olevan ongelma. Mutta pitää jäädä sinne kotikylään koska äiti, isä, ei halua muuttaa jne.  Mielummin tukien varassa ja harrastelet siinä kivasti jotain mukavampaa? 

Joo kyllä kai sitä saa jostain muualta töitä mutta onko tämä hyvä kehityssuunta että Suomesta ajetaan korkeakoulutetut muihin maihin parempiin hommiin?

Maisterius ei selvästikään tarkoita, että tietyillä aloilla yksikään työnantaja saisi rahalleen vastinetta. Muutenhan teidät revittäisiin yliopiston penkiltä töihin. 

Tai sitten työnantaja yksinkertaisesti mieluummin kierrättää harjoittelijoita, määräaikaisia ja niin edelleen, koska se on halvempaa. Ja sitten teettää yhdellä vakituisella kahden tai kolmen ihmisen työt. Työuupumustilastot kertovat omaa karua kieltään.

Vierailija
27/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa on aika hyvä malli mikä on toiminut eli mestari-gisälli periaatteella katsotaan että onko tuosta vässykästä mihinkään nyt sitten. Millon alkaa pysyä keittokauhakädesssä aletaan leipoa mestaria.

Tyyliin vaikka alkaisi katsoa vähän sillä silmällä että eihän toi edes halua tehdä näitä hommia. Toki kaikilla nuorilla on se suunta vielä vähän hakusesssa.

Vierailija
28/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemuksia vaan eri paikkoihin. Eihän siinä auta kun kertoa että ei ole työkokemusta jos sellaista ei ole ja jos on niin mistä ja milloin.

Olet vaan oma itsesi jos pääset haastatteluun.

Ei todellakaan kannata stressata ja ahdistua noin pienten asioiden suhteen.

Vierailija
29/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääset edes osa-aikatyöhön ja tekisit vaikka 90% työaikaa niin uuden lain mukaan on velvoite hakea ainakin 1 työpaikkaa tietyn ajanjakson sisällä. Ihan älytöntä! 

Ei pidä paikkaansa. Jos teet osa-aikatyötä etkä saa soviteltua päivärahaa (kuten 90% työajalla ei saa), niin ketään ei kiinnosta sun työnhakusi.

Vierailija
30/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyliin vaikka alkaisi katsoa vähän sillä silmällä että eihän toi edes halua tehdä näitä hommia. Toki kaikilla nuorilla on se suunta vielä vähän hakusesssa.

Vaaditaan sellaista psykologista silmäää että työn merkitys ja työn henki välittyy ja välittyy myös sen harjoittelian omat ajatukset ja kokemukset eli sulassa sovussa ja toimivassa vuorovaikutuksesssa että ei työn tarkoitus ole ainoastaan nostaa bruttokansantuotetta vaan tärkeää on myös työviihtyvyyys.

Vierailija
31/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaaditaan sellaista psykologista silmäää että työn merkitys ja työn henki välittyy ja välittyy myös sen harjoittelian omat ajatukset ja kokemukset eli sulassa sovussa ja toimivassa vuorovaikutuksesssa että ei työn tarkoitus ole ainoastaan nostaa bruttokansantuotetta vaan tärkeää on myös työviihtyvyyys.

Varmaaan olisi työpaikoilla aika hyvä jos olisi eri ikäpolvea löytyisi myös henkilöitä.

Vierailija
32/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Ei 90% työajalla saa edes soviteltua päivärahaa, joten mitään velvoitetta hakea uutta työpaikkaa ei ole!

Niin, itse teen juuri 85% työaikaa ja minulla on työnhakuvelvollisuus: 1 velvoitetyön hakeminen tietyn ajanjakson sisällä. Eli sanomasi ei pidä paikkaansa. 

Kun elät sillä 85%:n palkalla, niin voit lopettaa työnhakemisen. Sovitellun päivärahan takiahan sinulla on työnhakuvelvollisuus. Jos se ahdistaa, tiedät, mitä tehdä.

Vierailija
33/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin. Jokaisen työhakemuksen kirjoitan kunnolla ja en kopioi pohjaa samaan. Kirjoitan yleensä sen tunteella ja hyvin, en vaan hutase. Ahdistaa koska pitää kirjoittaa niin monia hakemuksia ja minulla menee niihin aikaa ja sitten tulee viesti: Et tullut valituksi. Varmaan parin kuukauden aikana 30 hakemusta kirjoittanut. En jaksa enää. jotenkin väsynyt koko hommaan. Jos minua ei haluta töihin niin ei sitten. Ei se pitäisi niin vaikeaa olla. Osaan tehdä työn niin miksen pääse. 

Vierailija
34/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Ei 90% työajalla saa edes soviteltua päivärahaa, joten mitään velvoitetta hakea uutta työpaikkaa ei ole!

Niin, itse teen juuri 85% työaikaa ja minulla on työnhakuvelvollisuus: 1 velvoitetyön hakeminen tietyn ajanjakson sisällä. Eli sanomasi ei pidä paikkaansa. 

Kun elät sillä 85%:n palkalla, niin voit lopettaa työnhakemisen. Sovitellun päivärahan takiahan sinulla on työnhakuvelvollisuus. Jos se ahdistaa, tiedät, mitä tehdä.

Ja, sovitellun päivärahan ehto on että työaika on maks 80% alan normityöajasta. 85 tai 90 ei vain onnistu.

Vierailija
35/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä tuolla työajalla enää olisi työnhakijana, vaikka siinä ottaisikin takkiin, kun ei sais soviteltua päivärahaa. Mielenrauha ja työkkärin ulottumattomissa oleminen olisi tärkeämpää kuin se extra raha.

Vierailija
36/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hep! Sama tilanne täällä. Myös kokoaikasta työtä on vaikea saada. Osa-aikaista duunia on paljon tarjolla eikä sillä elätä itseään.

Minkä alan töitä etsit? Minä haluaisin vain osa-aikaista, mutta ei löydy ainakaan mitään siistiä sisätyötä. Kaupan kassaksi en pääse (en edes haastatteluihin), enkä ole tarpeeksi vahva fyysisiin töihin. 

Itselleni on ihan outo ajatus, että osa-aikaisen työn saisi tuosta vain. 

Vierailija
37/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juskus katsonut että tyyliin voisi olla paikka vaikka jollekkkin donitsikiskallle.

Vierailija
38/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin. Jokaisen työhakemuksen kirjoitan kunnolla ja en kopioi pohjaa samaan. Kirjoitan yleensä sen tunteella ja hyvin, en vaan hutase. Ahdistaa koska pitää kirjoittaa niin monia hakemuksia ja minulla menee niihin aikaa ja sitten tulee viesti: Et tullut valituksi. Varmaan parin kuukauden aikana 30 hakemusta kirjoittanut. En jaksa enää. jotenkin väsynyt koko hommaan. Jos minua ei haluta töihin niin ei sitten. Ei se pitäisi niin vaikeaa olla. Osaan tehdä työn niin miksen pääse. 

Sama täällä. En pääse edes työhaastatteluun. En oikeasti ymmärrä, miksi en. Mulla on koulutus ja vuosien työkokemus, osaan ilmaista itseäni sanallisesti ja kirjoittaa asiallisen työhakemuksen. Olen opetellut kaikki kikat ja jipot siihen, miten oikeaoppisesti tehdään cv ja työhakemus, olen jopa harjoitellut työhaastattelua varten vaikka en sellaiseen ole vielä kertaakaan päässyt. Haluan töihin, enemmän kuin mitään, mutta en pääse! 

Vierailija
39/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. En pääse edes työhaastatteluun. En oikeasti ymmärrä, miksi en. Mulla on koulutus ja vuosien työkokemus, osaan ilmaista itseäni sanallisesti ja kirjoittaa asiallisen työhakemuksen. Olen opetellut kaikki kikat ja jipot siihen, miten oikeaoppisesti tehdään cv ja työhakemus, olen jopa harjoitellut työhaastattelua varten vaikka en sellaiseen ole vielä kertaakaan päässyt. Haluan töihin, enemmän kuin mitään, mutta en pääse! 

Minkä alan paikkoja haet ja kuinka pitkään olet hakenut?

Vierailija
40/56 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on siis papereillaan "huono maisteri" niin silloin pelastusvene on rehellinen duunariammatti jossa osaaminen on kysyttyä tällä hetkellä eikä jää aina vaihtopenkille työnhaussa.

Velvoitehaunhan voi kuitata tehdyksi hyvinkin huonoilla työhakemuksilla, ei siitä kannata ottaa stressiä kenenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan