Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemuksia sedaatiosta hammaslääkärissä?

Vierailija
06.06.2022 |

Itse arvon tässä poistetaanko hammas sedaatiossa niin kuin hammaslääkäri ehdotti, vai riittäisikö hyvät puudutukset. Onko kokemuksia sedaatiosta? Miltä se tuntuu? Onko sivuhaittoja esim pahoinvointia? Pystyykö sedaatiossa sanomaan jos sattuu? Tokeneeko siitä hyvin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa revittiin takahammas ihan puudutuksen turvin eikä tuntunut missään. Hammas lähti niin nätisti ja nopeasti ettei siinä kauheesti ehtinyt asiaa pohtia. Olen myös aika hammaslääkärikammoinen mutta hyvin meni.

Oletko itse kovin hammaslääkäripelkoinen vai miksi sulle on ihan sedaatiota ehdotettu?

Vierailija
2/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali toimenpide, jos potilas on hammaslääkäripelkoinen tai kipu on todennäköisesti kova. Tunnen yhden lääkärin, joka tekee näitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta sedaatiosta, mutta olen pelkopotilas. Sain traumat lapsuudessa hammaslääkäristä, kun puudutukset meni aivan pieleen ja operaatio oli aivan karmea. Sitä kivun määrää...

Aikuisiällä löysin osaavan yksityisen hammaslääkärin, jossa puudutukset onnistuivat hyvin, hammaslääkäri oli hellä otteissaan ja selitti rauhallisesti mitä milloinkin tapahtuu. Mullakin melkoinen operaatio, kun hiottiin hammassiltaa varten etu- ja kulmahammas tapeiksi.

Tällä kokemuksella voisin sanoa, että pelkopotilasta ymmärtävä hammaslääkäri ja puudutus voivat olla ihan tarpeeksi.

Vierailija
4/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku BDSM juttu?

Vierailija
5/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa revittiin takahammas ihan puudutuksen turvin eikä tuntunut missään. Hammas lähti niin nätisti ja nopeasti ettei siinä kauheesti ehtinyt asiaa pohtia. Olen myös aika hammaslääkärikammoinen mutta hyvin meni.

Oletko itse kovin hammaslääkäripelkoinen vai miksi sulle on ihan sedaatiota ehdotettu?

Joo on kova pelko toimenpiteisiin. Mietin silti pärjäisinkö puudutuksilla vai oisko tuo sedaatio hyvä. Se sedaatiokin jännittää, kun ei oo kokemusta. Hammas pitää pilkkoa ja poistaa osissa. Ap

Vierailija
6/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, humautuksessa poistettiin kolme hammasta. En muista toimenpiteestä mitään, kuulemma olin täydessä unessa. Heräsin nopeasti ja olo heti ihan normaali, ei mitään pahoinvointia. Tuntui kuin olisi ottanut 10 minuutin päiväunet. Oikeasti meni 45 min.

Vierailija
7/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, humautuksessa poistettiin kolme hammasta. En muista toimenpiteestä mitään, kuulemma olin täydessä unessa. Heräsin nopeasti ja olo heti ihan normaali, ei mitään pahoinvointia. Tuntui kuin olisi ottanut 10 minuutin päiväunet. Oikeasti meni 45 min.

Muistatko miltä tuntui ennen toimenpidettä? Tuntuuko se sedaatio joltain, huomaatko että jotain tapahtuu kehossa? Oliko vaikeat vai helpot hampaanpoistot? Sen jälkeen ei ollut pitkään tokkurainen olo?

Vierailija
8/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on poistettu hammas kevyessä sedaatiossa. Oli vaikea poisto, leukaluuta porattiin ja hammasta pilkottiin jne. Itse nukuttaminen ei tuntunut miltään, heräillessä vähän hontelo olo, mutta meni kyllä nopeaan ohi. Mulla meni tosiaan ihan kunnolla taju, koko tunnin operaatio pelkkää mustaa, ei mitään muistikuvia. Suosittelen lämpimästi, oli parhaiten käytetty pari sataa euroa.

Vierailija
9/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hammashoito sedaatiossa kahden vuoden välein. Oksennusrefleksini on niin voimakas, ettei muuten tule mitään. Kalliiksi se tulee, mutta minkäs teet. Hampaat kerkesivät mennä nuorena huonoon kuntoon, ennen kuin alettiin näin hoitamaan. Olen jo iäkäs ukkeli ja koitan pitää viimeisistä hampaistani huolta. Humaus ei tunnu juuri missään. Herättyä on hetken hömppä olo.

Vierailija
10/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hammashoito sedaatiossa kahden vuoden välein. Oksennusrefleksini on niin voimakas, ettei muuten tule mitään. Kalliiksi se tulee, mutta minkäs teet. Hampaat kerkesivät mennä nuorena huonoon kuntoon, ennen kuin alettiin näin hoitamaan. Olen jo iäkäs ukkeli ja koitan pitää viimeisistä hampaistani huolta. Humaus ei tunnu juuri missään. Herättyä on hetken hömppä olo.

Onks se hömppä olo huono olo? Vai väsynyt vaan?

Vierailija
11/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatko itse hoidosta jotain? Vai ainoastaan hetken ennen ja jälkeen?

Vierailija
12/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatko miltä tuntui ennen toimenpidettä? Tuntuuko se sedaatio joltain, huomaatko että jotain tapahtuu kehossa? Oliko vaikeat vai helpot hampaanpoistot? Sen jälkeen ei ollut pitkään tokkurainen olo?

Ei siinä oikeastaan ehtinyt kummoisia tuntea, kun olin jo unessa. Ei ollut heräämisen jälkeen tokkurainen olo, enemmänkin ihmettelin että joko se muka on ohi, tässäkö tää oli?

Mulla poistettiin yläpuolen viisaudenhampaat ja yksi viisaudenhampaan viereinen hammas. Toinen viisaudenhampaista oli näkyvillä ja ns. helppo poisto. Toinen ikenen alla poikittain ja vähän kinkkisempi, en tiedä helpottiko vai vaikeuttiko se, että piti viereinenkin samalla poistaa.

Sitten jos/kun alapuolen viisaudenhampaat pitää leikata, tehdään sekin humautuksessa ja molemmat samalla kertaa, muuhun en suostu. Minulla on siis kammo hampaanpoistoa kohtaan, muut toimenpiteet kyllä kestän.

Vierailija
13/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa poistettiin viisaudenhampaat abduktiossa.

Vierailija
15/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kipua pelkääville potilaille tai tilanteessa missä puudutus ei tehoa kuten osaan tulehtuneista hampaista juurihoitoa tehtäessä. Potilaalle voitaisoin antaa hoidon ajaksi morfiinia tai muuta niin vahvaa kipulääkettä ettei varmasti tunne mitään.

Vierailija
16/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee.

Vierailija
17/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on poistettu hammas kevyessä sedaatiossa. Oli vaikea poisto, leukaluuta porattiin ja hammasta pilkottiin jne. Itse nukuttaminen ei tuntunut miltään, heräillessä vähän hontelo olo, mutta meni kyllä nopeaan ohi. Mulla meni tosiaan ihan kunnolla taju, koko tunnin operaatio pelkkää mustaa, ei mitään muistikuvia. Suosittelen lämpimästi, oli parhaiten käytetty pari sataa euroa.

samansuuntaiset kokemukset, poistettiin kolme viisaudenhammasta, jotka piti hakata irti. Kaikki poistettiin samalla, ettei tarvinnut nukuttaa kuin kerran. Oli oikea päätös, hammaslääkäri sanoi jälkikäteen, että olivat voineet poistaa hampaat huomattavasti tehokkaammin ja vähäisemmin vaurioin, kun saivat poistettua rennosta suusta. Itse sedaatiosta ei pahoinvointia tai tokkuraisuutta ollut juuri ollenkaan, suu toki oli hieman kipeä ehkä viikon verran.

Vierailija
18/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella dormicum naamaan ennen toimenpidettä(saattaja pitää olla lähtiessä).

Ihan perus diapamia voi omalääkäri määrätä myös hammaslekuria varten.

Vierailija
19/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se sedaation jännittäminen on sitten pienempi paha kuin puudutettuna pelätä onko tarpeeksi puutunut. Kun pitää kuitenkin paloitella hammas, eikä voi kerralla nappasta. Pelottaa vaan koko toimenpide hirveesti ja myös se sedaatio kun ei oo aiemmin tehty. Ap

Vierailija
20/23 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku BDSM juttu?

Olen kuullut samaa. Yht'äkkiä Sedu ilmaantuu sivuhuoneesta "välineet" käsissään ja alkaa aivan mahdottoman "sedatuksen"....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi