Vesimaksu - miksi ei makseta todellisen kulutuksen mukaan
Taloyhtiössämme tehtiin peruskorjaus muutama vuosi sitten ja jokaiseen asuntoon tuli oma vesimittari. Kysyin hallituksen jäseneltä, miksi emme maksa todellisen kulutuksen mukaan nyt,kun se on mahdollista. Vesimaksua ei ole erikseen peritty - se kuuluu vastikkeeseen. Vastauksena sain,että mittarien lukeminen tulee niin kalliiksi !?! Eli sinkku maksaa nyt sitten muidenkin vesiä - en ymmärrä. Jos jokainen maksaa todellisen kulutuksen mukaan, taatusti suihkukäynnit etc lyhenevät ja syntyy säästöjä. Kiinnostaisi tietää,miten muissa taloyhtiöissä tämä on hoidettu.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedätte että noissa etäluettavissa on usein virheitä? Tästä oli juttuakin medioissa.
Ni mikä estää tarkistamasta itse onko oikein?
Yhtiökokous päättää. Ilmeisesti joku vempula on onnistunut puhumaan yleiset vesimalsut.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön sinkku ja olen pihistämällä päässyt 18 e kk. Nopea suihku kaksi kertaa viikossa. Miten teillä voi olla 20 e normaalilla käytöllä??
Meillä tulee aina palautuksia vaikka meillä on 20/hlö ja neljä henkeä käy suihkussa, kylvyssä, saunassa ja pyykkiä pestään päivittäin, samoin astioita. Onkohan sulla joku vuoto jossakin?
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu ylimmässä kerroksessa joutuu lämpimästä hanasta laskemaan kylmää vettä pitkään ennen kuin tulee lämmintä. Ja siitä maksaa tuplahinnan!
Minä lämmitän vedenkeittimellä, jos tarvitse lämmintä tiskivettä. Lisäksi jääkaapissa on aina kylmää vettä, joten sitäään ei tarvitse valuttaa turhaan hanasta.
Vierailija kirjoitti:
Yhtiökokous päättää. Ilmeisesti joku vempula on onnistunut puhumaan yleiset vesimalsut.
Järkeväähän se on, kuka muka kuukausittain huoneistokohtaisia ynnäilee.
Vierailija kirjoitti:
Se mittarien lukeminen neljännesvuosittain on yksi kamala riesa! Ilmoitus tulee ehkä viikko etukäteen ja kauhea siivoaminen. Voin kuvitella että ne joilla on koira, joutuvat jäämään töistä pois sinä päivänä.
Meillä jo vuosia etäluennassa mittari. Miksi muuten pitää siivota?
Kai nyt jokaisella sen verran siistiä on ihan luonnostaan.
Vesimittarit meillä on rappukäytävässä, katon rajassa, missä tulovesiputket pinta- asennuksena kulkevat. Eli kunkin tasanteen haarassa 3 mittaria kun asuntoja on kolme kerroksessa. Tasauslasku kerran vuodessa, kait ne ihan huoltomies käy lukemassa, koska talon vesimittari on jossain ihan muualla jonka mukaan vesi oy laskuttaa taloyhtiötä.
Maksamme 15 euroa kuukausi. Tasauslaskuni muutamia euroja suuntaan tai toiseen. Tammikuussa jotain 1,80 e hyvitystä. Olen siis yksin asuva henkilö isossa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mittarien lukeminen neljännesvuosittain on yksi kamala riesa! Ilmoitus tulee ehkä viikko etukäteen ja kauhea siivoaminen. Voin kuvitella että ne joilla on koira, joutuvat jäämään töistä pois sinä päivänä.
Kai nyt jokaisella sen verran siistiä on ihan luonnostaan.
Toisaalta miksi pitää olla edes siistiä? Joku tuntematon tyyppi käy lukemassa vaan mittarin. Sen verran siistii, että on joku polku sinne mittarille.
Vierailija kirjoitti:
Jos vesimaksu on todellisen kulutuksen mukainen, lapsiperheiden asumiskulut nousevat helposti kestämättömiksi. Keitä halutaan talossa asuvan? Yksinäisiä miehiä vai lapsiperheitä.
Ai, sinkkujen velvollisuus olisi siis osallistua lapsiperheiden vesimaksuihin?
Meille tuli vedenkulutuksen mittaus vesiputkien uusinnan yhteydessä. Mittarit on etäluettavat, eteisen seinällä on yksikkö, mistä voi itse seurata kulutustaan. Ei maksella mitään ennakkoja vaan laskutus menee suoraan sen kulutuslukeman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedätte että noissa etäluettavissa on usein virheitä? Tästä oli juttuakin medioissa.
Ni mikä estää tarkistamasta itse onko oikein?
Se lukema kirjautuu väärin itse mittariin!
Niin, teillä ei peritä vesimaksua tällä hetkellä. Luuletko, että vastikkeet laskisivat, jos siirryttäisiin asukaskohtaisiin vesimaksuihin ? Juu, näin ei tule käymään. Totuus on, että jos saat tahtosi läpi tulee niiden vastikkeiden päälle se vesimaksu, eli maksat enemmän kuin tällä hetkellä. Taloyhtiössä käytetään vettä muuhunkin kuin asukkaiden hanoista tuleva. Kaikki rappukäytäväsiivouksesta lähtien.
Ja ne vedethän maksatetaan yllätys ylätys, niistä vastikkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt jokaisella sen verran siistiä on ihan luonnostaan.Toisaalta miksi pitää olla edes siistiä? Joku tuntematon tyyppi käy lukemassa vaan mittarin. Sen verran siistii, että on joku polku sinne mittarille.
Minulla vesimittari sängyn yläpuolella katossa olevassa luukussa.
Joku kirjoittikin vuodosta. Hitaasti fuskaava vessan vesisäiliö, vähän tippuva hana, tekee vesilaskua vuodessa.
Sen voi tutkia, wc- pöntön reunat kuiviksi ja sitten paperi takaseinälle, kastuuko itsestään tai sama vesihanojen alle.
Minulla on lämpimän veden mittari huurussa niin ettei lukemaa ole saatu luettua joten maksan vain kylmästä vedestä. Hähhähää!
Vesimaksu on kiinteä, mutta vuoden lopussa lähetetään mittarilukemat ja tulee lisälasku tai palautuksia.
No johan, siis laitettiin vesimittari, joka maksaa jokaiselle osakkeelle maltaita ja sitten niitä ei käytetä. No tässä maassa on nykyään kaikki mahdollista.
Tulee mieleen Karpon ohjelma, naapurimaassa oli lossi poistettu jo vuosikymmeniä sitten ja lossinvartija istui kopissaan nautimassa lossinvartijan palkkaa :D Jos meilläkin hoidettais asiat noin hyvin ei hatiä mitään.
Kun jokaisella on oma vesimittari, on se mahdollista.
Taloyhtiön kirjanpitäjä perii ennakkomaksun kuukausittain taloyhtln tilille.
Vuoden lopussa osakas ilmoittaa oman vedenkulutuksensap. Tulee joko maksettavaa tai hyvitys jos vettä on mennyt vähemmän kuin on ennakoitu
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön sinkku ja olen pihistämällä päässyt 18 e kk. Nopea suihku kaksi kertaa viikossa. Miten teillä voi olla 20 e normaalilla käytöllä??
Mulla sinkkuna riittää hyvin tuo 15 e kk. Astianpesukone, pyykkikone, suihku joka päivä. Tosin pidän jäämävesikippoa tiskipöydälle, sen verran nuukailen. Sillä voin sitten voin huuhtaista jukurttipurkit tai vaikka kattilan pohjalle esipesuksi.
Kun asuu ylimmässä kerroksessa joutuu lämpimästä hanasta laskemaan kylmää vettä pitkään ennen kuin tulee lämmintä. Ja siitä maksaa tuplahinnan!