Lapsi ei muuta pois kotoa
Onko muilla sama ongelma. Meidän poika jo 20v eikä vieläkään mitään itsenäistymisen merkkejä. Lukio jäi kesken masennuksen vuoksi. Tuolla se vaan pelaa videotappopelejä eikä mitään elettäkään kohti jotain omaa elämää. Kauanko tätä pitää vielä katsoa? Poistuu huoneestaan vaan syömään ja lähikauppaan.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kotoa pois muuttaminen on ensisijainen ratkaisu. Ensin hänen pitää saada lääkitys ja/tai terapiaa. Sairauslomaa. Kelan kuntoutuksena esim.Nuotti valmennus tai Oma väylä kuntoutus. Sitten kuntouttava työtoiminta tai jotain työpajajuttua. Hakeminen kouluun. Jos lukio kiinnostaa niin aikuislukioon tuossa iässä.
Sairauslomalle? Kouluun, opiskelemaan, itsenäiseen elämään ja vastuuseen omasta elämästä. Jo se antaa voimaa kun ottaa oikeasti vastuun itsestään.
Ehdotat masentuneille hoidoksi kouluun menemistä? Vaikea-asteinen masennus heikentää toimintakykyä, joten masentunut ei pysty välttämättä opiskelemaan täysipäiväisesti, ei ehkä ollenkaan. Jos työkyky on heikentynyt, silloin on paikallaan kuntoutus, ei opiskelu opintotuella, koska masentunut ei ole aina mahdollista saada vaadittavia opintopisteitä kasaan.
Ap pystyisitkö neuvotella pojan kanssa, jos hän kykenisi jatkamaan opintoja omassa tahdissaan, niin hitaasti kuin tarve vaatii? Itse vaihdoin kesken lukion aikuispuolelle, jossa oli mahdollista ottaa vähemmän kursseja. Kirjoitin sieltä ylioppilaaksi, vaikka olin masentunut. Välillä otti toki koville. Jos poikasi olisi mahdollista aloittaa edes yhdellä kurssilla/jakso, sekin olisi jo eteen päin menemistä. Jos tuntuu, että jaksaa enemmän, tiivistää tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Ap pystyisitkö neuvotella pojan kanssa, jos hän kykenisi jatkamaan opintoja omassa tahdissaan, niin hitaasti kuin tarve vaatii? Itse vaihdoin kesken lukion aikuispuolelle, jossa oli mahdollista ottaa vähemmän kursseja. Kirjoitin sieltä ylioppilaaksi, vaikka olin masentunut. Välillä otti toki koville. Jos poikasi olisi mahdollista aloittaa edes yhdellä kurssilla/jakso, sekin olisi jo eteen päin menemistä. Jos tuntuu, että jaksaa enemmän, tiivistää tahtia.
Kiitos, kiva kuulla että on muita jotka ovat selvinneet jaloilleen. Antaa lohtua. Olen katsonut tuota aikuislukiohommaa ja se sopisi tähän tilanteeseen hyvin kun osa lukio-opinnoista on jo suoritettu. Nyt pitäisi vaan saada poikakin itse niitä asioita googlailemaan kun vaikea työntää narua. Oma motivaatio pitäisi olla.
Noh, eräs tuttavani on 40v ja asuu edelleen vanhempiensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Katso peiliin ja mieti missä meni pieleen. Kaikki lähtee kasvatuksesta.
Ei lähde kaikki kasvatuksesta, mutta taputa sinä itseäsi selkään jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Lukio kannattaisi nyt yrittää käydä loppuun. Sen voisi asettaa kotona asumisen ehdoksi. Jos lähellä on aikuislukio niin sinne vaan heti syksyllä ilmoittautumaan. Aikuislukioissa on erilaista kuin päivälukioissa ja myös monimuotoisempi kattaus ihmisiä opiskelemassa. Toisaalta jos tietokoneet ja pelit kiinnostaa liikaakin niin datanomi koulutus voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta ensin kannattaa kuitenkin yrittää hoitaa masennusta ja ilmoittautua työttömäksi, hakea toimeentulotukea, työmarkkinatukeen ei ole oikeutta ja käydä se lukio aikuislukioissa loppuun.
Lukio nyt ihan turhaa ajan haaskausta. Ei ole enään tämän vuosituhannen juttu. Itse hyvässä työssä enkä lukion toikkaria koskaan tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kotoa pois muuttaminen on ensisijainen ratkaisu. Ensin hänen pitää saada lääkitys ja/tai terapiaa. Sairauslomaa. Kelan kuntoutuksena esim.Nuotti valmennus tai Oma väylä kuntoutus. Sitten kuntouttava työtoiminta tai jotain työpajajuttua. Hakeminen kouluun. Jos lukio kiinnostaa niin aikuislukioon tuossa iässä.
Sairauslomalle? Kouluun, opiskelemaan, itsenäiseen elämään ja vastuuseen omasta elämästä. Jo se antaa voimaa kun ottaa oikeasti vastuun itsestään.
Ehdotat masentuneille hoidoksi kouluun menemistä? Vaikea-asteinen masennus heikentää toimintakykyä, joten masentunut ei pysty välttämättä opiskelemaan täysipäiväisesti, ei ehkä ollenkaan. Jos työkyky on heikentynyt, silloin on paikallaan kuntoutus, ei opiskelu opintotuella, koska masentunut ei ole aina mahdollista saada vaadittavia opintopisteitä kasaan.
Mikä se kaikkia nykyään masentaa?
Kakara vaan pihalle ja pelikone kaatopaikalle, hae häätöä vaikka oikeustoimitse jos ei muu auta. Pitäähän sitä aikuisen osata omillaan pärjätä.