Hirveä ylä asteen opettaja
Päätin peruskoulun juuri, mutta yläasteellani oli ihan hirveä opettaja. Hän opetti matikkaa, kemiaa, ja fysiikkaa. Opettaja kiusasi ja nolasi minua tunneillaan koko luokan edessä. Aina sai kuulla kuinka aikaansaamaton, laiska, häirikkö, puhelias ja huono oppilas olen. Tunneilla koin etten saanut tarpeeksi tukea opiskeluun. Kun en tiennyt mitä piti tehdä tai kun en osannut tehdä hermostuin ja keskittyminen siirtyi helposti pois tehtävistä joista en tykännyt.
Juttelin usein tunneilla kavereideni kanssa ja muuhun sähläykseen. Ehkä opettaja luuli etten hain halua tehdä tehtäviä? Olin kuulemma kauhea jääräpää kun en ollut korjannut virheitä joista hän juuri taululla oli selittänyt. Todellisuudessa en ollut huomannut virheitä. Minulle tuotti erityisesti haasteita matikka.
Vihasin yli kaiken sitä ainetta. Avaruusgeometriasta pääsin juuri ja juuri läpi. Olen aina luullut vain itseäni muita tyhmemmäksi.
Harmittaa että juuri hänet sain opettajaksi.
Olen miettinyt sitä vaihtoehtoa että minussa olisi vika.
Yläkoulussa oli useita opettajia jotka eivät selkeästikkään tykänneet minusta. Pari poikkeusta pari opettajaa sekä lv. Koin että he ymmärsivät ongelmani ja auttoivat minua parhaani mukaan.
Kommentit (13)
Emma K. kirjoitti:
Todella hirveä. Ei opettanut edes yhdyssanoja.
Hahha oletpas hauska
Missä muka huomasit kirjoitus virheen?
Onnea peruskoulun päättymisestä! Se on aina hieno saavutus!
Kuvailet ongelmiasi koulussa laajasti. Sinulla on ollut haasteita keskittymisessä ja oman toiminnan ohjauksessa. Matematiikka on ollut erityisen haastavaa. Huomaan kirjoituksessasi myös lukihaasteiselle kirjoittajalle tyypillisiä piirteitä, eli ajatus katkeaa ja loikkaa ihan toisaalle kesken lauseen.
Oletko päässyt koskaan tutkimuksiin oppimisen haasteiden vuoksi? Olitko tehostetussa tuessa, eli oikeutettu lisätukeen? Kerroitko esim. luokanvalvojalle tai erityisopettajalle näistä haasteista?
Jos et ole ollut tuen piirissä haasteistasi huolimatta, on koulunkäynti ollut varmasti vaikeaa. Me opettajat huomioimme kyllä kaikki parhaamme mukaan, mutta selkeimmin tukea ohjaa tieto oppilaan haasteista. Yleensä nämä asiat tulevat ilmi jo alakoulun puolella. Ryhmässä saattaa helposti olla kolmasosa tuen oppilaita, joille lainkin mukaan kuuluu vahvempi tuki. Yleisen tuen oppilailta odotetaan enemmän itseohjautuvuutta.
Jos tällaista tukea ei sinulle ole määritelty, voi opettajankin olla hankalaa tietää mikä on vain motivaation puutetta ja tahallista "läskiksi lyömistä" ja mikä oikeaa, piilossa ollutta tuentarvetta. Emme ole ajatustenlukijoita, valitettavasti. Onneksi osa opettajistasi on ymmärtänyt, että oppimisesi vaatii tehostettua tukea, olipa tästä kirjauksia tai ei.
Aloitat pian toisen asteen opinnot. Jos haasteesi ovat kuvailemasi kaltaisia, tulet tarvitsemaan tukea myös sinne. Opo voisi olla ensimmäinen henkilö, josta tuen pyytäminen lähtee liikkeelle. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Hahha oletpas hauska
Missä muka huomasit kirjoitus virheen?
Ja osaamattomuus jatkuu. Voi hyvä tavaton.
Vierailija kirjoitti:
Kuvailet ongelmiasi koulussa laajasti. Sinulla on ollut haasteita keskittymisessä ja oman toiminnan ohjauksessa. Matematiikka on ollut erityisen haastavaa. Huomaan kirjoituksessasi myös lukihaasteiselle kirjoittajalle tyypillisiä piirteitä, eli ajatus katkeaa ja loikkaa ihan toisaalle kesken lauseen.
Oletko päässyt koskaan tutkimuksiin oppimisen haasteiden vuoksi? Olitko tehostetussa tuessa, eli oikeutettu lisätukeen? Kerroitko esim. luokanvalvojalle tai erityisopettajalle näistä haasteista?
Jos et ole ollut tuen piirissä haasteistasi huolimatta, on koulunkäynti ollut varmasti vaikeaa. Me opettajat huomioimme kyllä kaikki parhaamme mukaan, mutta selkeimmin tukea ohjaa tieto oppilaan haasteista. Yleensä nämä asiat tulevat ilmi jo alakoulun puolella. Ryhmässä saattaa helposti olla kolmasosa tuen oppilaita, joille lainkin mukaan kuuluu vahvempi tuki. Yleisen tuen oppilailta odotetaan enemmän itseohjautuvuutta.
Jos tällaista tukea ei sinulle ole määritelty, voi opettajankin olla hankalaa tietää mikä on vain motivaation puutetta ja tahallista "läskiksi lyömistä" ja mikä oikeaa, piilossa ollutta tuentarvetta. Emme ole ajatustenlukijoita, valitettavasti. Onneksi osa opettajistasi on ymmärtänyt, että oppimisesi vaatii tehostettua tukea, olipa tästä kirjauksia tai ei.
Aloitat pian toisen asteen opinnot. Jos haasteesi ovat kuvailemasi kaltaisia, tulet tarvitsemaan tukea myös sinne. Opo voisi olla ensimmäinen henkilö, josta tuen pyytäminen lähtee liikkeelle. Tsemppiä!
Joo ei oo mitää diagnoosia tai muutakaan. Kyllä mun lv on tästä aiheesta maininnut mulle että vois olla tän tyyppistä ongelmaa mutta ei sitte oo se asia menny eteenpäin ku en halunnu oikee myöntää itelle sitä ja olin vahvasti sitä mieltä että pärjään ja ongelmia ei ole. Ehkä kuitnekin järkevämpää olisi ollut pyytää apua kun sitä olisi tarvinnut. Olen kyllä silti ylpeä omasta keski arvostani (8.3). Kovalla työllä os aaineista, mutta osa taas helpommalla.
Emma K. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Hahha oletpas hauska
Missä muka huomasit kirjoitus virheen?Ja osaamattomuus jatkuu. Voi hyvä tavaton.
Oho😂💀 no mut näitä sattuu kaikille?
Unohdit mainita minä vuonna päätit peruskoulusi. Yläastetta ei ole ollut enää vuosiin. Tahallisista ja tahattomista kirjoitusvirheistä huolimatta kirjoituksesi on aivan liian hyvä keskinkertaisen oppilaan kirjoittamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit mainita minä vuonna päätit peruskoulusi. Yläastetta ei ole ollut enää vuosiin. Tahallisista ja tahattomista kirjoitusvirheistä huolimatta kirjoituksesi on aivan liian hyvä keskinkertaisen oppilaan kirjoittamaksi.
Tänä vuonna päätin peruskoulun.
Eikö mielestäsi 8.3 ole hyvä keskiarvo?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ammatiltasi opettaja?
Onnea että olet jaksanut noinkin hyvän keskiarvon puurtaa opettajista huolimatta!
Se että lapsella on lääkärin kirjaamat diagnoosit, löytyy toimintaohjeet, miten lapsen kanssa tulisi toimia, on päätökset sadastayhdestä tukitoimesta, silti osa opettajista on niitä, joita ei kiinnosta tukea lasta opiskelussaan ja juuri ja juuri jaksavat valita jonkun pari pakollista suoritusta, jotta lapsi saisi todistukseen 5 aineesta, jossa alakoulussa numero oli 9 tai 10. Lapsi leimataan huonoksi, vaikka opettaja ei osaa työtään erityislapsen kohdatessaan, eikä kiinnosta ollenkaan yrittää tulla paremmaksi. En yhtään ihmettelisi, jos nuo opettajat ovat olleet koulukiusaajia, uhreina juurikin erityislapset.
VMP, ei voi muuta todeta joidenkin opettajien toiminnasta.
1. se on ollut vuosikausia yläkoulu
2. et oppinut aikoinaan yhdys sanoja