Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko miettineet kuinka julma Suomen koulutusjärjestelmä oikeastaan on?

Vierailija
05.06.2022 |

Nuoret pakotetaan tekemään koko elämään vaikuttavia isoja valintoja jo 15-vuotiaana. Silloin pitäisi jo aika lailla tietää mitä haluaa tehdä. Arvosanojen on pakko olla tarpeeksi hyviä tai muuten voi olla hyvin vaikeaa päästä haluamaansa koulutusvaihtoehtoon. En sano, että elämä olisi automaattisesti pilalla, jos ei ka tuossa vaiheessa riitä esimerkiksi lukioon, mutta totuus on, että ammattikoulun kautta on vaikeampaa päästä korkeakouluihin. Hyvin paljon riippuu Suomessa siitä satutko olemaan akateemisesti orientoitunut 15-vuotiaana

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einari Vidgren kävi supistetun kansakoulun ja parhaimmilllaan Ponssen perustajan omistamien osakkeiden arvo oli miljardi markkaa.

Aika hyvin mökin akan pojalta, tuumasi Einari itsekin ja kannattaa lähteä jo nuorena savottaan pokasahan ja kirveen kanssa. Siitä se lähtee...

Vierailija
42/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole niin vakavaa. Olen duunari ja suorittanut lukion, pari amista, yhden kansanopiston linjan, pari maksettua koulutusta... Olen toiminut monessa eri ammatissa, koska elämässä joutuu sopeutumaan. Ensin koin olevani liian nuori työelämään ja jatkoin opiskeluja, sitten tein hanttihommia kunnes pääsin toisen amiksen hommiin, sitten tuli korona ja vaihdoin täysin alaa... Kyllä minäkin nuorena tiesin mitä halusin tehdä työkseni, mutta sen koulun ovet eivät avautuneet, ja hyvä niin: intohimoni siihen alaan kuoli suht pian. Ja koulujen opot eivät osanneet oikeasti edes auttaa. Kun korona tuli, tajusin mitä oikeasti haluan työkseni tehdä. Olen vieläkin nuori, joten ehdin kyllä muuttaa mieltäni vielä moneen kertaan.

N26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kapitaalipelaajia kiiinnosta vaan kunka paljon omaan kassaan saa kilahduksia.

Vierailija
44/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mennä aikuislukioon vaikla 80-vuotiaana

Mutta yliopistoon on vaikea päästä, kun todistuksella valittaville ensikertalaisille on niin suuret kiintiöt

Melkein puolet valitaan edelleen pelkällä pääsykokeella.

Vierailija
45/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujärjestelmä on täysin korruptoitunu mätäpaise, jos on poliitikon tai ikonisen julkkiksen sukulainen niin saat mystisesti kiitettäviä ja tämä jatkuu työmarkkinoilla jotta sinut revitään isoihin yrityksiin mainos temppuna.

Vierailija
46/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vielä 40 v tiedä mitä haluan tehdä isona :( Pojalleni tavoitteet on jo selkeät 14v ikäisenä. Ei voi kun ihmetellä miten lapsellani on tavoitteet jo valmiina ja haluaa parantaa arvosanojaan, kun minä tuossa iässä vielä haihattelin.

Vierailija
47/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suinkaan, koulujärjestelmä on julma vain laiskamadoille sekä massasta poikkeaville.

Vierailija
48/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en vielä 40 v tiedä mitä haluan tehdä isona :( Pojalleni tavoitteet on jo selkeät 14v ikäisenä. Ei voi kun ihmetellä miten lapsellani on tavoitteet jo valmiina ja haluaa parantaa arvosanojaan, kun minä tuossa iässä vielä haihattelin.

Poika on tutustunut itseensä paremmin.

Vierailija
49/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on näemmä lukenut Is:n jutun ja heittäytynyt "viisaaksi"!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008846527.html

Vierailija
50/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reagoikaa äidit ja isät heti, kun lapsi saa ensimmäisen Wilma-merkinnän, jossa lukee esim. Henri oli kännykällä. Se tarkoittaa sitä, mitä siinä lukee. Lapsi ei laske tai tee pyydettyjä tehtäviä, vaan seuraa luomoutuneena lempitubettajiaan ja katselee muiden oppilaiden lähettämiä hassuja videoita ja kuvia. Herätkää vanhemmat ja puhelin nuorelta pois, jos hän ei opiskele koulupäivän aikana.

Vierailija
51/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yliopistoon on vaikea päästä, kun todistuksella valittaville ensikertalaisille on niin suuret kiintiöt

Voihan 80-vuotiaskin olla ensikertalainen. Itse mietin, että jos pyrkisin eläkkeellä uudestaan yliopistoon, saisiko tehdystä väitöskirjasta jotain lisäpisteitä...

Vierailija
52/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan, koulujärjestelmä on julma vain laiskamadoille sekä massasta poikkeaville.

Koulujärjestelmä on julma vain niille, joille annetaan peruskoulun päättötodistus, vaikkeivät he osaa kunnolla lukea saati kirjoittaa.

Vierailija
53/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen järjestelmä nyt ei ole vielä mitään kansainvälisesti vertailtaessa

Näin juuri. Esim. Saksassa ja Itävallassa nämä valinnat pitää tehdä jo 10-11-vuotiaana. Puhumattakaan sitten jostain Aasian maista, jossa pitää aloittaa jo päiväkoti-ikäisenä.

Vierailija
54/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti valinnat ovat helppoja: ottaa vain pitkän matematiikan ja fysiikan kaikki kurssit, niin kaikki ovet pysyvät auki. Kaiken muun pystyy tarvittaessa opiskelemaan parissa kuukaudessa, jos myöhemmin huomaa haluavansa opiskelemaan jonnekin, jonne tarvitaan ainetta X.

Vierailija
55/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein puolet valitaan edelleen pelkällä pääsykokeella.

Ja niistä pääsykoepaikoistakin osa on varattu ensikertalaisille.

Vierailija
56/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on julma siksi, että opinnosta kiinnostuneet ja motivoituneet laitetaan yläasteella samoille luokille väkivaltaisten psykopaattien kanssa. Ikinä en ole pelännyt niin kuin pelkäsin yläasteella 7. luokalla joka päivä kouluun menoa, koska siellä sai ihan oikeasti pojilta turpaan.

-nyt aikuinen nainen

Vierailija
57/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen systeemi edellyttäisi kyllä tasokurssien palauttamista. Tämä olisi kaikkien etu. Osaavia jarrutetaan ihan turhaan.

Vierailija
58/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio opintoihin löytyy monilla myöhemmin. Sitten vain yrittämään. Kaikilla on kuitenkin samat mahdollisuudet.

Vierailija
59/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti valinnat ovat helppoja: ottaa vain pitkän matematiikan ja fysiikan kaikki kurssit, niin kaikki ovet pysyvät auki. Kaiken muun pystyy tarvittaessa opiskelemaan parissa kuukaudessa, jos myöhemmin huomaa haluavansa opiskelemaan jonnekin, jonne tarvitaan ainetta X.

Pitkän matikan ja fysiikan kurssitkin voi lukea itse jos osaa. Ovat toki vähän työläämpiä.

Vierailija
60/63 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kilpailu kuuluu elämään ja jos ei ole tarpeeksi hyvä niin paremmat vievät koulutuspaikat, hyvä vain että jo nuoret oppivat elämän realiteetteja

Minun aikanani ne kympin tytot putosivat kelkasta kun ei ollut enaa aiti tekemassa koulutehtavia ylopistolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän