Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkäriasiaa..

Vierailija
14.10.2006 |

Pakko purkaa tänne.

Viime viikon tappelin työkkärin ja erään työntekijää hakevan yrityksen kanssa. Saa nähdä kuinka nyt käy..

Eli tilanne: Olen työtön työnhakija. Raskaana, äitiysloma alkaa 2 kuukauden kuluttua.

Työvoimatoimistosta tuli työhönosoitus, eli pakko hakea erääseen työpaikkaan tai tulee karenssi. Hain. Pääsin haastatteluun. Haastattelussa kerroin äitiyslomani alkavan 2 kuukauden kuluttua. Tähän haastattelija kysyi tuimasti: " siis kieltäydytkö puolen vuoden työsuhteesta?" , ottamasta 6kk:n työtä vastaan?" Ei, en kieltäydy. Ehdin vain olemaan siitä kuudesta kuukaudesta vain kaksi töissä, kunnes äitiyslomani alkaa. Äitiysloma alkaa normaalisti, eli 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, ei siis edes varhennettuna.

Taas haastattelija kysyi että " et siis ota kuuden kuukauden työtä vastaan?" Otan toki, mutta en edelleenkään voi olla töissä kuin 2kk.

Sanoin vielä, että vauva syntyy jotakuinkin lasketun ajan tienoilla, ei vasta puolen vuoden päästä kun työ loppuu, ja että siihen asiaan en voi mitenkään vaikuttaa.

Tulos:

Työkkäristä tuli kirje, että katkaisevat työttömyyteni karenssin ajaksi, koska olin KIELTÄYTYNYT työsuhteesta.

Soitin hädissäni sinne ja kerroin etten suinkaan ole kieltäytynyt! Tää työnantaja oli ehdottomasti halunnut töihin ihmisen joka pystyy olemaan töissä sen 6kk. Minä en yksinkertaisesti pysty olemaan kuin sen 2kk. Äitiysloma alkaa.

No, nyt sitten joudun selvittämään ja selvittämään... Olen haastattelijan mukaan työtä vieroksuva ja kieltäytynyt tarjotusta työstä.

Työkkäri ei nyt automaattisesti sitä katkaisekaan, ei ainakaan ennen kuin olen selvitykseni sinne vienyt. (teen sitä tässä parhaillaan)

Sanokaa nyt hyvät ihmiset, etten menetä työttömyyspäivärahojani tämän takia!!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ollessani raskaana mulle neuvo et älä kerro äitiyslomasi alkua. olisit kirjoittanut 6 kk työsopimuksen ja sen jälkeen sanonut et äitiysloma alkaa ja päivän. harvemmin raskaana olevaa valitaan ko tehtävään

Vierailija
2/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosta menee karenssiin niin todellakin ihmettelen tätä maata silloin. Yhtä hyvin voisit sanoa, että työnantaja eväsi sinulta työpaikan vain raskautesi takia ja se jos mikä on oikeasti laitonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei siis edes noteerannut mitenkään sanojani äitiyslomasta, vauvan syntymästä ym. Antoi siis ymmärtää, että ei edes kuullut koko asiaa. En siis voi sanoa, että hän eväsi raskauden takia minulta yön.

Hän vain intti, että kieltäydyntkö 6kk:n työstä. Aina sanoin että EN, en kieltäydy.

Silti hän oli laittanut tykkäriin tiedon, että olisin nimenomaan kieltäytynyt.

ap

Vierailija
4/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin jo työsuhteessa oleva on velvollinen ilmoittamaan raskaudestaan viimeistään 2kk ennen äitiysloman alkua.

Tämä ymmärtääkseni koskee myös työhaastatteluja.

ap

Vierailija:

itse ollessani raskaana mulle neuvo et älä kerro äitiyslomasi alkua. olisit kirjoittanut 6 kk työsopimuksen ja sen jälkeen sanonut et äitiysloma alkaa ja päivän. harvemmin raskaana olevaa valitaan ko tehtävään

Vierailija
5/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunhan etu se olisi ollut, että olisit saanut työn ja niiden 4kk:n äitiysloman ajalta sulle olisi kertynyt vuosilomaa. Eli en yhtään ihmettele, jos haastattelijalle tuli sellainen kuva, että puhut äitiyslomasta sen takia, ettet halua heidän palkkaavan sinua.

Mutta yritä nyt selittää vielä työkkärille, että olet selkesti sanonut, että et kieltäynyt työstä.

Vierailija
6/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti haastattelija ei arvostanut sinun huoltasi työnantajan edusta.

Vierailija
7/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko korostaa, koska työnkuva olisi muuttunut helmi-maaliskuussa ja haastattelija teki siihen muutokseen liittyvän kysymyksen.

Silloin oli pakko sanoa, että en olisi töissä enää silloin, vaan että vauvani on jo syntynyt. Siihen väliin sanoin ensimmäisen kerran jääväni äitiyslomalle 2kk:n kuluttua. ja haastattelija siis heti perään kysyi että kieltäydynkö ottamasta työtä...

ap

Vierailija
8/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastattelija oli niin tyhmä, ettei ekasta maininnasta tajunnut, niin olisi kannattanut vaan esittää kiinnostunutta. Sun velvollisuus on mainita kerran, mutta ei sen jälkeen tarvitse enää sitä korostaa.

Ehkä haastattelijan kohdalle oli vaan osunut niin monia töitä oikeasti vieroksuvia (niitä todellakin riittää!), että vähän ylireagoi siihen, että sanoit äitiyslomasta useampaan kertaan.

Toivotaan, että työkkäri uskoo sun sanaan ja poistaa karenssin.

7

Vierailija
9/9 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka halusi itse hylätä hakemuksen ja sinun olisi pitänyt vaan hinkua heille töihin.