Kuinka eroon kiusaajasta?
Olen tälle ihmiselle tehnyt selväksi, etten tahdo olla kanssaan tekemisissä. Hän ei usko. Ongelma on se, että asumme lähes naapureina ja törmään häneen väkisinkin esim. kauppareissulla. Hän ei häiritse viestein, mutta aina kun näkee minut, alkaa häiriköinti. Olen yrittänyt jättää omaan arvoonsa, mutta rehellisesti sanottuna kauppareissut tai ylipäätään kotoa poistuminen on alkanut tuntua epämiellyttävältä, koska tiedän että suurella todennäköisyydellä törmään häneen. Aikaa olen antanut ja toivonut, että huomioimatta jättäminen tehoaisi, mutta tuntuu että se vain innostaa häntä härnäämään minua lisää. Mitä voin enää tehdä?
Kommentit (41)
Vaikea sanoa kun ei tiedä. Onko kyseessä nainen tai mies. Onko ollut seurustelusuhde tai jokin kaveri. Minkä ikäisestä kyse. Vaikuttaa että on jotain miel.terv.ongelmia tai sitten on täysin tahallaan. Se ettei häiriköi puhelimitse voi viitata siihen, että häiriköimällä kauppareissulla ei jää kiinni. Eikö tämän henkilön perheenjäsenelle voisi sanoa tästä häiriköinnistä. Tai ap: n tuttava tälle häiriköijälle. Tai kun näkee häiriköijän niin ottaa puhelin heti ja olla vastaavinaan siihen. Ja jotenkin Hei, olen nyt ulkona jne. Olla puhuvinaan puhelimeen. Ja sanoa vaikka että puheen lomassa kovalla äänellä, että Minä olen muuten aloittanut karaten harrastamisen. Tai että minulla on uusi kaveri, on poliisi ammatiltaan jne. Voi tietysti sanoa, että Taas se häiriköi. Vaikea antaa vinkkejä kun ei tiedä millainen ihminen on kyseessä. Voihan sitä uhata lähestymiskiellolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vetoa on joku sekoin palstatrolli kyseessä. Tsemppiä ap, Suomessa saa ihmistä vainota kuinka pahasti vaan aivan vapaasti. Itse jouduin aikoinaan muuttamaan toiseen kaupunkiin, vasta siihen loppui
Muuttaminen muualle olisikin ehkä ihan järkevä ratkaisu, mutta minulla on täällä perhe ja työt lähellä ja lisäksi juuri sain uuden asunnon. En yhden kiusankappaleen takia haluaisi laittaa koko elämääni uusiksi. Ap
Pyydä perheenjäsenet mukaan aina kun menet kauppaan tai muuten ulos.
On ihan sama kenen kanssa liikun ulkona, hän härnää silti, joskin eri tavalla. Jos liikun jonkun tutun kanssa, hän korostettuun sävyyn huomioi tämän toisen, mutta ei sano minulle sanaakaan vaan virnuilee vain ivallisesti. Ei siis jätä rauhaan vaan pyrkii ärsyttämään tavalla tai toisella. Ap
Tee poliisille rikosilmoitus vainoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa kun ei tiedä. Onko kyseessä nainen tai mies. Onko ollut seurustelusuhde tai jokin kaveri. Minkä ikäisestä kyse. Vaikuttaa että on jotain miel.terv.ongelmia tai sitten on täysin tahallaan. Se ettei häiriköi puhelimitse voi viitata siihen, että häiriköimällä kauppareissulla ei jää kiinni. Eikö tämän henkilön perheenjäsenelle voisi sanoa tästä häiriköinnistä. Tai ap: n tuttava tälle häiriköijälle. Tai kun näkee häiriköijän niin ottaa puhelin heti ja olla vastaavinaan siihen. Ja jotenkin Hei, olen nyt ulkona jne. Olla puhuvinaan puhelimeen. Ja sanoa vaikka että puheen lomassa kovalla äänellä, että Minä olen muuten aloittanut karaten harrastamisen. Tai että minulla on uusi kaveri, on poliisi ammatiltaan jne. Voi tietysti sanoa, että Taas se häiriköi. Vaikea antaa vinkkejä kun ei tiedä millainen ihminen on kyseessä. Voihan sitä uhata lähestymiskiellolla.
Ei ole mitään parisuhdehistoriaa, on vanha tuttu joka ensin esitti kaveria. Jossain kohtaa alkoi tämä kiusaaminen asteittain. Ensin se oli mukamas hyväntahtoista, "kaverillista" härnäämistä joka pikku hiljaa alkoi muuttumaan silkaksi ilkeilyksi. Silloin otin etäisyyttä ja kun homma vain paheni, tein selväksi etten halua enää olla tekemisissä. Uskon, että on jollain tapaa ainakin narsistinen persoona, muiltakin olen ajan myötä kuullut hänestä vastaavia kokemuksia. Kuitenkin jotenkin onnistuu pitämään tietyt ihmiset puolellaan joka myös viittaisi tuohon narsismiin. Ap
Itselläni oli 2 tapaus. Sama kerostalo pihapiiri asui entinen ystävä.Tuli väkisin aina kotini,mutta ei koskaan vuoroin vieraissa.Availi kaapiani ja jääkapiani myös,jos jotain syömistä.Jos miesystäväni tuli,juriutti vieressä ja sanoi ettekö voi tavata vain 2 vikon päästä? Nostin se ylös ja saatoin ovelle.Estin hänen numeron ja ovea en avannut.Kun en tervehtinyt kävelin ohitse.Aikansa kesti kun ymmärsi yskän!Toinen tahditon " tuttava" kerhosta. 10 minutin matkan pstä minun kotini. Meinas saa minulle tulla illat viiniä juomaan,ei nautien vaan humaltuakseen. Sitä enen oli jo 2-3 känni puhelua soittanut ja häirinyt iltaani puhelimella.Laitoin estoon.Koska känissä oli puhunut ohi suunsa ja negatiivista muista kerholaisista.Nostaen itsensä jalustalle! Alkoi ilkeily,huomautukset sivulauseilla ymm.Pakan puhuminen ymm. Joten lopetin tervehtimisen,kun häntä en kumartannut!.Itse teidän kuka ole on ydin.Tosin lopetin myös kerhon.Yksi kaksi mätä munaa, mädännyttää paikat. Mutta onneksi kerhoja , aktiviteettejä on valita jokaisella ja mennä selaiseen akitivitti /kerhot.Joissa on saman henkisiä ihmisiä.Joille elämä on mutakin kuin tuuri juoppoilu ja muiden ihmisten kadehtiminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vetoa on joku sekoin palstatrolli kyseessä. Tsemppiä ap, Suomessa saa ihmistä vainota kuinka pahasti vaan aivan vapaasti. Itse jouduin aikoinaan muuttamaan toiseen kaupunkiin, vasta siihen loppui
Muuttaminen muualle olisikin ehkä ihan järkevä ratkaisu, mutta minulla on täällä perhe ja työt lähellä ja lisäksi juuri sain uuden asunnon. En yhden kiusankappaleen takia haluaisi laittaa koko elämääni uusiksi. Ap
On ihan sama kenen kanssa liikun ulkona, hän härnää silti, joskin eri tavalla. Jos liikun jonkun tutun kanssa, hän korostettuun sävyyn huomioi tämän toisen, mutta ei sano minulle sanaakaan vaan virnuilee vain ivallisesti. Ei siis jätä rauhaan vaan pyrkii ärsyttämään tavalla tai toisella. Ap
Taidat olla ap sitä tyyppiä, että sinua joku kiusaa aina päiväkodista eläkeläisharrastuksiin asti. Näitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla ap sitä tyyppiä, että sinua joku kiusaa aina päiväkodista eläkeläisharrastuksiin asti. Näitä on.
Itse asiassa olen ollut siinä mielessä onnekas, että minua ei ole koskaan kiusattu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän on ekstrovertti ja sinä et vain ymmärrä häntä.
Just :D
Vierailija kirjoitti:
Olen ekstrovertti, mutta kiusaaminen, häiriköinti ja toisten koskemattomuuden rikkominen ei silti kuulu tapoihini. Ap
Minkä ikäinen aloittaja on? Kuulostat noin kymmenvuotiaalta. Eikö vanhempasi voi tehdä kauppareissuja puolestasi?
Jätät tylysti vaan tervehtimättä jos näet kaupassa tai kävelee vastaan. Ei siinä sen kummempaa. Ainakin itse ymmärrän vihjeen jos toinen ei ota katsekontaktia lainkaan. Voi myös nätisti sanoa ettei halua olla tekemisissä jos tuntuu että menee paremmin asia perille.
Vierailija kirjoitti:
Jätät tylysti vaan tervehtimättä jos näet kaupassa tai kävelee vastaan. Ei siinä sen kummempaa. Ainakin itse ymmärrän vihjeen jos toinen ei ota katsekontaktia lainkaan. Voi myös nätisti sanoa ettei halua olla tekemisissä jos tuntuu että menee paremmin asia perille.
Kumpaakin olen kokeillut useamman kerran kuten aloituksessa kerroin. Ei vaikutusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen aloittaja on? Kuulostat noin kymmenvuotiaalta. Eikö vanhempasi voi tehdä kauppareissuja puolestasi?
Onneksi olkoon ettet ole koskaan joutunut kiusaajan uhriksi. Pahimmillaan se todellakin rajoittaa elämää.
Onko hän sellainen vähän juoppo että hengaa aina siellä lähiön ostarilla pihalla istumassa vaikka on keski-ikäinen? Siis tän tyyppinen pubiruusu tms? Selvä luonnehäiriöhän tuolla on. Nuoruuteni kiusaajat oli ihan samanlaisia, virnuili ja käyttäytyi just noin.
Sun pitää saada aikaan ainakin ajatusmuutos eli että ihminen on täysin ilmaa sulle. Siis että et vaivaantuneena juttele takaisin kun hän tulee iholle. Vaan jopa huudat että kädet irti, älä koske minuun. Tietenkin kiusaajapersoonat vaan alkaa nauramaan siinä. Mutta jotenkin sain kuvan että mentaalitasolla alistut kiusaajalle jotenkin, vaikka sanoit kyllä että pyysit lopettamaan.
Vainoaminen on poliisiasia. Voit uhata poliisillakin.
Mutta ei kiusaajiin tehoa välttämättä mikään.
Onko mahdoton ajatus että muutat? Itse tekisin niin ja tiedot salaiseksi
Älä huomioi kaupassa kiusaajaa, etsi henkilökuntaan kuuluva ja pyydä vartijaa paikalle. Kameroista näkee kuinka tökkii ja seuraa sinua, joten häiriköinnistä on todisteita. Lisäksi ilmoitat että jatkossa haet lähestymiskieltoa, jos ei jätä rauhaan, tietysti todistajien, eli myyjän ja vartijan kuullen.
hah hah haa! menitte kaikki lankaan! provo tämä vaan oli. Sainpa muutaman mamman käymään ylikierroksilla. ;)
Ap
Sano jykevästi takaisin ja ilmaise selvästi ettei jos ei tuo peli lopu otat yhteyttä poliisin ja mielenterveysviranomaisiin SAA**TA*NA
Minua eräs tuollainen pihalla päivystäjä häiriköi mutta ei häirköi enää.
Vierailija kirjoitti:
Älä huomioi kaupassa kiusaajaa, etsi henkilökuntaan kuuluva ja pyydä vartijaa paikalle. Kameroista näkee kuinka tökkii ja seuraa sinua, joten häiriköinnistä on todisteita. Lisäksi ilmoitat että jatkossa haet lähestymiskieltoa, jos ei jätä rauhaan, tietysti todistajien, eli myyjän ja vartijan kuullen.
Seuraavan kerran taidan yrittää tätä. Tällä tyypillä tosin on paljon sellaisia jotka hän on onnistunut kääntämään puolelleen, uskovat jokaisen hänen sanansa. Pelkään, että jos saan hänet lopettamaan kiusaamisen, hän manipuloi jonkun toisen kiusaamaan. Ap