Suomenlipun kohtelu
Eikö lippua nykyaikana tarvitse kunnioittaa? Heka Malmi iloisesti laittaa likaisen repeentyneen lipun salkoon.
Pesty tuota ei ole aikoihin. Huoltomiehelle asiasta mainittu jo aikaa sitten, mutta sama nujuhjuinen repaleinen lippu liputuspäivästä toiseen.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehelle ainakin opetettiin armeijassa lipun käyttämisen säännöt. Lippu ei saa missään tapauksessa koskettaa maata ja sen salkoon laittamisessa ja pois ottamisessa on omat sääntömääräiset käytäntönsä ja se pitää laskostaa oikealla tavalla.
Vaikea nyt sitten sanoa näistä itse tehdyistä tai koristeiksi tarkoitetuista lipuista, että miten niitä kuuluisi kohdella. Ehkä ei niitten kohdalla ole väliä, mutta varsinainen Suomen lippu on se, mitä ei saa väärällä käytöllä häpäistä. Tai ei saisi.
Kyllä meillä aikanaan kun asuin kerrostalossa, niin taloyhtiön säännöissä oli lipun käyttämisestä ohjeet ja se, miten lippu pitää nostaa ja ottaa pois. Katselin useinkin, kun talonmies teki sen tasan oikeaoppisesti.
Joskus vuosikymmeniä sitten kun alkoi tämä tapa, että Suomen lippu tuotiin urheilukentälle voittaneen urheilijan harteille, niin silloin tapahtui sellaista, että lippu saattoi laahata maata ja jokuhan kerran astui sen päällekin ja muutenkin ei tuntunut soveliaalta. Siitä oli lehdissä juttuja kyllä, mutta taitaa olla tavat höltyneet, kukaan enää mistään välitä. Onko oikein kivaa, että Suomen lipun kanssa örvelletään kännissä?
Mitä sitten tapahtuu, jos se lippu vahingossa koskettaa maata tai vaikka ihan putoaa maahan?
Itselläni on ainakin peri kertaa lippu pudonnut maahan ihan kokonaan, kun olen sitä vetänyt paikoilleen. Mitä sitten olisi pitänyt tehdä?
Itse pyyhin vahingossa lipulla lattian, kun lapselta kaatui vesipullo eteisen lattialle ja lippu oli siinä juhannuksen jälkeen odottelemassa kaappiinlaittoa. Pyysin äkkiä isompaa lasta antamaan eteisen jonkun rätin ja ensimmäinen asia toki minkä lapsi näki oli lippu. Ei siis tunnistanu sitä lipuksi. En kyllä minäkään, koska oli vaan kiire kuivata lattiaa. Vasta kesken kuivaamisen huomasin, että millä pyyhin.
Vierailija kirjoitti:
No voi kauheaa. Mene ja pese itse, jos niin häiritsee.
Eiköhän ne liput pestä tietyin väliajoin jossain sitä tarkoitusta varten olevassa pesupaikassa. Ei taida riittää pari pesukonetta, kun joku heka alkaa pesemään kaikkien kiinteistöjen lippuja.
Ei se riitä, että niitä pestään tietyin väliajoin, vaan likainen lippu on pestävä, ennen kuin sitä käyttää. Sama risassa lipussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehelle ainakin opetettiin armeijassa lipun käyttämisen säännöt. Lippu ei saa missään tapauksessa koskettaa maata ja sen salkoon laittamisessa ja pois ottamisessa on omat sääntömääräiset käytäntönsä ja se pitää laskostaa oikealla tavalla.
Vaikea nyt sitten sanoa näistä itse tehdyistä tai koristeiksi tarkoitetuista lipuista, että miten niitä kuuluisi kohdella. Ehkä ei niitten kohdalla ole väliä, mutta varsinainen Suomen lippu on se, mitä ei saa väärällä käytöllä häpäistä. Tai ei saisi.
Kyllä meillä aikanaan kun asuin kerrostalossa, niin taloyhtiön säännöissä oli lipun käyttämisestä ohjeet ja se, miten lippu pitää nostaa ja ottaa pois. Katselin useinkin, kun talonmies teki sen tasan oikeaoppisesti.
Joskus vuosikymmeniä sitten kun alkoi tämä tapa, että Suomen lippu tuotiin urheilukentälle voittaneen urheilijan harteille, niin silloin tapahtui sellaista, että lippu saattoi laahata maata ja jokuhan kerran astui sen päällekin ja muutenkin ei tuntunut soveliaalta. Siitä oli lehdissä juttuja kyllä, mutta taitaa olla tavat höltyneet, kukaan enää mistään välitä. Onko oikein kivaa, että Suomen lipun kanssa örvelletään kännissä?
Mitä sitten tapahtuu, jos se lippu vahingossa koskettaa maata tai vaikka ihan putoaa maahan?
Itselläni on ainakin peri kertaa lippu pudonnut maahan ihan kokonaan, kun olen sitä vetänyt paikoilleen. Mitä sitten olisi pitänyt tehdä?
Itse pyyhin vahingossa lipulla lattian, kun lapselta kaatui vesipullo eteisen lattialle ja lippu oli siinä juhannuksen jälkeen odottelemassa kaappiinlaittoa. Pyysin äkkiä isompaa lasta antamaan eteisen jonkun rätin ja ensimmäinen asia toki minkä lapsi näki oli lippu. Ei siis tunnistanu sitä lipuksi. En kyllä minäkään, koska oli vaan kiire kuivata lattiaa. Vasta kesken kuivaamisen huomasin, että millä pyyhin.
Entäs sitten? Voihan sen pestä.
No laita isännöitsijälle viestiä? Jotenkin huvittaa, että lipusta ollaan niin häiritsevän tarkkoja Ei Suomen itsenäisyys siitä häviä, vaikka onkin talonmies ripustanut tehtaalla väärinpäin rei-itetyt liput salkoon tai kiekkojuhlissa joku kangasrätti saa vähän runtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenliput bikineihin ja kaljatuoppeihin niin kuin Amerikan lippukin on.
Henry Saarella oli aikoinaan Suomen lippu alushousuissa promokuvissa, hirveä haloo tuli.
Monikin asia joka aiheutti "ennen vanhaan" kohun, on ihan nykypäivää nyt. En sano että pelkästään hyvä asia, mutta tuskin tuokaan tänä päivänä olisi niin iso juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne liput pestä tietyin väliajoin jossain sitä tarkoitusta varten olevassa pesupaikassa. Ei taida riittää pari pesukonetta, kun joku heka alkaa pesemään kaikkien kiinteistöjen lippuja.
Ei se riitä, että niitä pestään tietyin väliajoin, vaan likainen lippu on pestävä, ennen kuin sitä käyttää. Sama risassa lipussa.
Pelkkä peseminen ei riitä. Lippu tulee myös silittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten? Voihan sen pestä.
Niin pesinkin, olihan se jo valmiiksi märkäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, eikö ne ole sellaista kangasta, ettei sitä tarvitse silittää?
Ja jos silittämisestä tuleekin jotain jälkiä lippuun, niin taas valitetaan likaisesta lipusta.
Suomen lippu ei saa olla repeytynyt ja värien täytyy olla kunnossa. Jos esimerkiksi lipun valkoinen osa on jo kellertynyt ja sininen haalistunut, kuuluu lippu hävittää asianmukaisesti.
Jotenkin erikoista, että lippu ei saisi muka koskettaa maata, mutta on ihan ok tunkea lippu alushousu- ja kalsaripyykin sekaan pesukoneeseen.
Miten ne, ketkä ei kestä ajatusta siitä, että lippu koskettaa maata joka nyt kuitenkin on luonnollinen osa kaunista luontoa ja maailmaa, kestää ajatuksen siitä lipusta pyörimässä pesukoneessa ihan rytyssä jarruraitaisten kalsareiden ja menkkatahraisten alushousujen kanssa?
Vitut jostain lipusta. Käy hyvin vaikka pyyhkeenä tai vaihtoehtona vessapaperille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos silittämisestä tuleekin jotain jälkiä lippuun, niin taas valitetaan likaisesta lipusta.
Olet väärässä. Tässä lainaus sisäministeriön sivuilta:
Lipun voi pestä. Salossa olevan lipun tulisi aina olla puhdas ja ehjä. Uusissa lipuissa on pesuohjeet, joiden mukaan lipun voi pestä. Pestyä lippua ei pitäisi kuivattaa ulkona pyykkinarulla, vaan kuivaus pitäisi tehdä sisätiloissa. Lippu pitäisi myös silittää ohjeiden mukaisesti ennen seuraavaa käyttökertaa.
https://intermin.fi/suomen-lippu/ukk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Tässä lainaus sisäministeriön sivuilta:
Lipun voi pestä. Salossa olevan lipun tulisi aina olla puhdas ja ehjä. Uusissa lipuissa on pesuohjeet, joiden mukaan lipun voi pestä. Pestyä lippua ei pitäisi kuivattaa ulkona pyykkinarulla, vaan kuivaus pitäisi tehdä sisätiloissa. Lippu pitäisi myös silittää ohjeiden mukaisesti ennen seuraavaa käyttökertaa.
https://intermin.fi/suomen-lippu/ukk
Kävikö mielessä, että lippuja taitaa olla eri materiaaleja?
Niitä liukaskankaisia ja ohuita lippuja ei tietenkään silitetä, ohjeenkaan mukaan. Jurttapuuvillaiset toki varmaan jää ryppyyn, jos ei silitä pesun jälkeen.
NO OHHOO!
Onpa todellakin Suomen lipun häväistystä repetynyttä ja likaista lippua EI SAA pitää se pitää pestä ohjeiden mukaisesti , likainen lippu ja repetynyt
Suomen lippu pitää hävittää joko polttamalla tai leikkaamalla pieniksi palasiksi!
Niin ettei sitä tunnisteta lipuksi, eikä voi eä koota .
Mtös lippua mitä ei enää käytetä pitää hävittää samalla lailla , niin. ertä joko polttaa tai leikkaamalla niin, ertä sitä ei tunnisteta eikä sitä voi enää koota.
Näin sanottaan Suomen lipun käyttö ohjeissa laissa!.
Taloyhtiö varmaan on kiinnostunut, mutta huoltoyhtiö näkee lipun kunnon. Huoltomiesten pitäisi laittaa risat sivuun ja ilmoittaa niistä. Veikkaan, että liput on samassa varastossa, eikä talokohtaisia.