Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että hermostun heti ja pinna menee kireälle jos edessä on haastavampi tehtävä tai asia jota en ehkä osaa?

Vierailija
04.06.2022 |

Oli sitten töissä tai kotona. Ainut ero että kotona voin tietysti välttää kaikkea tuollaista mutta töissä en. Minua on alkanut häiritä kuinka pinna kiristyy samantien kun tiedän että edessä on homma, josta olen epävarma, en ehkä osaa kunnolla tai ilman apuja. Onko tämä jotain suureksi kasvanutta epäonnistumisen pelkoa vai mitä? Miten muut reagoitte vastaavien tehtävien ja hommien kohdalla?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo kaikkia harmita, jos tietää, että persiilleen menee tavalla tai toisella. Omassa työssäni kanssa näitä tilanteita, kun edeltäjä sai burnoutin ja otti lopputilin. Kiva sitten yrittää jatkaa siitä, kun ei tiedä asiasta mitään.

Asiakas sitten sanoo, että me emme maksa opiskelusta mitään ylimääräistä. Lienee parasta todeta, että sittenpä se homma tuli valmiiksi.

Vierailija
2/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei semmosta tarvii tehdä mitä ei osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona mulla palaa pinna parissa sekunnissa, töissä olen sitkeämpi. Liittyy mulla myös masennukseen. Ennen kuin aloin paranemaan, jätin tehtävän yksinkertaisesti kesken enkä välittänyt, nyt ainakin välitän, koska turhautuminen ja suuttuminen tulee niin nopeasti. 😁

Vierailija
4/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vihainen itsellesi ja tunnet riittämättömyyden tunnetta. Asiaa auttaisi että olisi, joku jolta kysyä apua.

Minä taas yritän niin kauan että onnistun, samalla opin jotain uutta. Toki kysyn apua jos tuntuu että homma ylittää ymmärrykseni oikein kunnolla. 

Vierailija
5/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko olevasi hyvin kuormittunut syystä tai toisesta? Kaikki haastava vaatii enemmän vaivannäköä ja kuormittuneena se voi tuntua ylitsepääsemättömältä, jolloin yksi tapa reagoida voi olla suunnaton ärtymys.

Vierailija
6/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa stressiltä. Unen ja liikunnan vähäisyydeltä. Liikaa häiritseviä asioita. Tarkista nämä ja katso uudestaan

Vierailija
7/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys, ongelma on käsittääkseni yleinen. En ole perimmäisten syiden asiatuntija mutta sen tiedän että hermostuminen haittaa tehtävästä suoriutumista (esim. oppimista) tavattomasti -> noidankehä. 

Omaa asennoitumista voi varmasti jossain määrin harjoittelulla kehittää, 

Itsensä hyväksymisestä keskeneräisenä ja oppivana sen sijaan että tuntisi valtavaa tarvetta osoittaa oma täydellisyytensä tai lahjakkuutensa ja näiden asenteiden seurauksista on kirjoittanut ainakin psykologi Carol Dweck, jonka teos Mindset on suomennettukin.  

Vierailija
8/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alikehittyneet taidot ilmaista itseään ja hallita tunteitaan. Olet siis jäänyt monelta osin lapsen tasolle. 

Vierailija
9/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ja AAD aiheuttaa tuota. Unohteletko asioita? Onko asioiden aloittaminen vaikeaa, kuten myös loppuun saattaminen? 

Vierailija
10/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alikehittyneet taidot ilmaista itseään ja hallita tunteitaan. Olet siis jäänyt monelta osin lapsen tasolle. 

Minkä takia pitäisi ilmaista itseään, kun tekee tehtäviä? Miten toi liittyy mihinkään? Mitä se kenellekään kuuluu? Vihasin jo lapsena sitä, että tultiin viereen hönkäilemään ja "neuvomaan". 

Vierailija
11/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki lapsetkaan hermostu, kun eivät aaa tehtyä. Ei suurin osa edes ymmärrä, että tekee väärin ja rumia räpellyksiä.

Vierailija
12/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen just tuollainen. Hermot menee pienistäkin vastoinkäymisistä, usein jopa herkemmin kuin suuremmista.

Sain juuri ADD-diagnoosin. Aloitan lääkityksen lähipäivinä.

Ei tämä nyt tietenkään sinua diagnosoi. Jos näitä oireita on ollut sinulla lapsesta asti, on mahdollista että johtuu ADD/ADHD:stä.

Vierailija
13/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todistetusti vaativa persoona ja olen justiinsa tuollainen. Olen päättänyt että se ei ole vika vaan ominaisuus.

Vierailija
14/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteidenkäsittelyyn ja -hallintaan kyllä liittyy, mutta asia ei välttämättä ole ihan noin suoraviivainen kuin aika ilkeämielisesti esität. Ap kuitenkin tunnistaa nämä tunteet itsessään ja pohtii asiaa tarkastellen.

Tämä aloitus on jo ap:lta tunteidenkäsittelyä. Aina tehokkaita itsesäätelykeinoja ei ole käytössä, jos esimerkiksi kuormitustilanne muuttuu tai itseluottamus laskee jonkun tilanteen myötä. Kun asia on havaittu, seuraavaksi voi itseään kuunnellen tunnustella tunteita ja niiden syitä. Puhutella itseään rauhoittavasti ja kannustavasti, mitään hätää ei ole.

Jotkut kokevat hyvänä tapana eritellä tarkasti mahdollisia uskomuksia näiden tunteiden takana. Onko siellä jotain ehdottomia ajatuksia, jotka ovat ristiriidassa voimavarojen kanssa? Joskus nämä automatisoituvat niin, että vain niistä seuraava tunne tulee välittömänä vasteena. Negatiivisten tunteiden uhkaavuus kuitenkin lieventyy, kun tavoittaa niiden juurisyitä. Tämä lisää valinnanmahdollisuuden ja kontrollin tunnetta keinottomuuden sijaan.

Vierailija
15/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pitäisi ilmaista itseään, kun tekee tehtäviä? Miten toi liittyy mihinkään? Mitä se kenellekään kuuluu? Vihasin jo lapsena sitä, että tultiin viereen hönkäilemään ja "neuvomaan". 

Niin eli olet noin tyhmä. No tyhmyys ja heikot tunteiden haliintataidot kulkevat myös tutkitusti käsi kädessä

Vierailija
16/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut palkattiin asiantuntijatehtävään sovellus kehityksessä erääseen yritykseen. Tarvivat spesifistä osaamista juuri tiettyyn teknologiaan. No minä sitten vaja pari vuotta hoidin tehtäviä, ilman ongelmia, olinhan ko. teknologian osaaja.

Eräänä päivänä sitten esimies pyysi luokseen ja kertoi että työsuhteeni päättyy. Olin projektikonsulttina, joten eipä siinä ollut mukisemista. Hän perusteli että kukaan ei oikein tiedä mitä varsinaisesti teen. Hymähdin ja kysyin enkö juuri siksi ollut palkattu ko. tehtävään.

Työtäni laitettiin hoitamaan juuri valmistunut insinööri. 6kk eteenpäin, heppu oli burnoutissa sairaslomalla ja kyseinen esimies lennähti itse pellolle.

Jokapäiväiseen työhön alalla kuuluu rynnätä rohkeasti kohti tuntematonta. Mitäpä tuosta murehtii, hoitaa niin hyvin kuin osaa ja pyytää apua jos tietää ettei varmuudella osaa.

Vierailija
17/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli olet noin tyhmä. No tyhmyys ja heikot tunteiden haliintataidot kulkevat myös tutkitusti käsi kädessä

Tyhmät ovat hiljaisia ja myöntyviä, eivätkä edes huomaa tai välitä, jos viedään tai pilataan virikkeet haisemalla siinä vieressä. Annat varmaan muiden kans aina tehdä kaikki kivat ja jännät jutut sun puolesta, kun et tarvitse rasitusta.

Vierailija
18/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä edes vaadita tunteiden hallintaa, kun ei haittaa jos viedään ratkomisen ilo tai tullaan ehdottelemaan huonompia ja typerämpiä ideoita vaikka väännät sitä parempaa jo. Suurin osa kakaroista kuolaa aivovammoissaan, myöhemmin menevät töihin ja normoilevat

Vierailija
19/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi koskaan mennä hermot jos ei ole vaatimuksia. Vammaisen aivot siinä vaan ottavat virtaavaa elämän kakkapuuroa vastaan. Ai ööäää tää vaan tapahtuu öööö öäää ööö äää

FloW

Vierailija
20/24 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät ovat hiljaisia ja myöntyviä, eivätkä edes huomaa tai välitä, jos viedään tai pilataan virikkeet haisemalla siinä vieressä. Annat varmaan muiden kans aina tehdä kaikki kivat ja jännät jutut sun puolesta, kun et tarvitse rasitusta.

Apinat1 3 ja 4, pitäkää mölynne mahassanne. Aikuiset keskustelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi