Kauanko shokkivaihe voi kestää eron jälkeen?
Tulin yllättäen jätetyksi, aikaa on tasan viikko. Kolmantena päivänä purskahdin itkuun kaupassa ja olo oli aivan kamala. Muut päivät olen ollut vain "jaaaaa" fiiliksellä. Olin jossain alitajunnassa aavistellut eroa, joten aivan täytenä yllätyksenä se ei tullut, mutta puskista kesken normaalin keskustelun päivän ruuasta kuitenkin.
Ruoka edelleen maistuu todella huonosti, saatan illalla havahtua, että olen syönyt päivän aikana banaanin. Surullisia biisejä pystyn kuuntelemaan ilman itkua, ystävien kanssa käymään läpi tapahtunutta normaalisti keskustellen.
En näe suhteellemme varsinaista syytä päättyä ja kuvittelin vielä viikko sitten, että olemme loppu elämän yhdessä.
Kysyn siis, että kauanko shokkivaihe voi kestää, ettei vaan yksinkertaisesti pysty ymmärtämään tapahtunutta ja totaali romahtaminen on edessä? Yritän ymmärtää itseäni, että olenko vielä shokissa vai olinko jossain syvällä sisimmässäni kuitenkin eron kannalla, enkä vain itse myöntänyt sitä itselleni.
Kommentit (14)
Oman kokemukseni mukaan juuri se pahin itkuvaihe, milloin millään ei ole mitään merkitystä, on kestänyt muutaman päivän heti tapahtuneen jälkeen. Sen jälkeen tulee kauhea suru, josta sitten vähitellen toipumaan.
10 vuotta olin parisuhteessa.
Puoli vuotta eron jälkeen pystyin tuntemaan oloni hyväksi kodissani.
Ensimmäiset 5 vuotta ovat pahimmat.
Itse ystävieni psykologina toimineena sanoisin, että jos olisit vielä shokissa, et ymmärtäisi tai epäilisi olevasi shokissa. Oletko varma, ettet ollut salaa itsekin toivonut eroa?
Jokaisen eron jälkeen erilailla on mennyt mulla.
Ei ole yhtä kaavaa miten nämä menee, riippuu niin paljon asioista mitä siihen liittyy.
Juuri ero käsillä, päivä 3 ja tyrmistys alkaa vaihtua hyväksynnän puolelle. Viimeksi meni kuukausi ihän pölkkypäänä, ja sitä edellinen ero varmaan yks kokonainen kesä sisäistäessä.
Itsellä vaarana juuttua suruvaiheeseen ja haikailla jatkoja. Tämän kokemuksesta tiedostettuani koitan aktiivisesti opettaa ja ohjata itseäni. Lohduttaa ja muistuttaa itseäni että se hyvä olo tulee aivan varmasti, ja elämällä on mullekin taas jotain muuta varattuna.
Yksikään aiempi parisuhde ei ole jäänyt kummittelemaan. Muistaa vaan sen että kaikki mitä ei ruoki, kuolee. Myös kaipuu.
Voimia!
Millainen tilanne teillä tällä hetkellä on? Välit menneet kokonaan vai oletteko edelleen saman katon alla? Kunhan kaikki käytännön asiat ovat pois alta ero iskee päin kasvoja ja suru iskee.
Eroaminen on kiellettyä. Ettekö te sitä tienneet?
Sanoisin melkein, että toipumisaika riippuu siitä miten hyvä ja tiivis suhteenne oli sekä miten kauan olitte yhdessä?
Itsellä shokkieron jälkeen meni noin 1,5 vuotta toipua tapahtuneesta. Vieläkin ajattelen ex-puolisoani ja yhteiselämäämme, että se oli hyvää ja onnellista aikaa elämässäni. Ero tuli täysin puskista, siihen kolmas pyörä.
Miehellä n 2 minuuttia.
Naisella 2kk-2vuotta.
Mä erosin puolitoista kuukautta sitten ja tänään oli eka päivä, kun en aivan täysin masentunut ja itkuinen ole. (No mä olen yliherkkä muutenkin asioille). Mies siis jätti ja meni heti panemaan toista yrittäen samalla mua ja valehtelemalla. Tuo varmaan pitkittänyt.
Ruokahalua ei oikein vieläkään, unettomuus ja masennus seurana ja ajatukset miehessä toisen kanssa. En pysty kuuntelemaan juuri mitään musiikkia, kun kaikki kappaleet muistuttaa jotenkin miehestä.
(Eli miehellä ei mennyt aikaakaan, mä en tiedä miten pitkään tässä menee)
Riippuu kovin persoonastakin. Kuukauden päästä olet jo parempana. Hyvä että sulla on ystäviä joiden kanssa jutella.
Meet kuule vaikka roskaruokaa syömään, tai suklaalevy, herkkuja, että jollain elät.
Aikansa ottaa.
Kunnes uusi ahdistuksen aihe tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä n 2 minuuttia.
Naisella 2kk-2vuotta.
Jos miehellä toipumisaika on kovin lyhyt niin ei hän oikeasti ollut suhteessa tunteillaan.
Usein ei ole.
Joskus luin jostakin että noin 3kk kestää aivoissa että jotkut uudet hermoradat tms muodostuu isojen shokkien (ero, läheisen kuolema, oma sairastuminen tms..) jälkeen. Eli varmaan pahin vaihe on muutaman kuukauden ja toki sitten tasaisempaa harmautta varmaan ainakin vuoden verran... Mutta tämä nyt ihan tällaisen epäpätevän keittiöpsykologin arvelua. Itsellä yleensä ehkä kuukauden ollut isoissa shokeissa se pahin vaihe ja sit alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Tsemppiä, kuulostaa aika kamalalta tilanteelta!