Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveää pompottelua tämä työnhaku nykyään! Työnantajat vaativat ties mitä sirkustemppuja

Vierailija
03.06.2022 |

Pitkä määräaikaisuus loppuu pian ja kylläpä on meininki muuttunut työnhaussa. Olen hakenut nyt kuutta eri pestiä ja yhdessä olen käynyt nyt esikarsintahaastattelussa ja sitten päähaastattelussa ja vielä piti tehdä joku essee, miksi olisin heille paras valinta. Toisessa paikassa hakijoita oli niin paljon, että ennen mitään haastattelua piti tehdä pari ennakkotehtävää, joista kumpikin on rehellisesti sanottu sellainen, että siitä pitäisi saada palkkaa eli toisin sanoen he voivat näppärästi hyödyntää omassa työssään noita hakijoiden tekemiä suunnittelutehtäviä ihan sellaisenaan ja ilmaiseksi. Kolmannessa paikassa piti myös haun jälkeen toimittaa video itsestä ja osaamisesta, tästä ei mainittu haussa mitään. Neljännessä paikassa pääsin normaaliin haastatteluun ja sitä sitten seurasi joku soveltavuusarviointikäynti, kuinka hyvin jonkun ulkopuolisen ammattilaisen mukaan soveltuisin haettuun työhön. Ja ei, en halua johonkin mahdottoman vaativiin hommiin vaan lähinnä assarin töitä. Mitä tämä nyt on vai onko ollut huonoa tuuria? Ihan hirveä vaiva pelkässä haussa. Eikä siinä sinänsä mitään, mutta miksei näistä kerrota jo ilmoituksessa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua. Onneksi olen alalla jossa on pulaa tekijöistä. Normihaastattelukin on etenkin pätkiin lähinnä muodollisuus.

Vierailija
2/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noilla firmoilla liikaa rahaa, kun on tuollaiseen aikaa ja varaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

päinvastoin, enemmän väärä palkattu henkilö joka ei pärjää tehtävässä maksaa yritykselle enemmän kuin itse rekrytointi prosessi

Vierailija
4/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä hasstattelussa kysyttiin saako kuvata. No ei saa! 

ensi kerralla otan kameran mukaan ja kuvaan heidät!

Vierailija
5/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

päinvastoin, enemmän väärä palkattu henkilö joka ei pärjää tehtävässä maksaa yritykselle enemmän kuin itse rekrytointi prosessi

Tai sitten just se paras jää jalkoihin kun ei hullusta hakusirkuksesta stressaantuneena osaa toimia edukseen ja myydä osaamistaan. Sirkuksessa loistava saattaa taas ollakin ahkera työpaikan vaihtaja, ja sitten sama rumba uudestaan..:

Vierailija
6/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä joku huipputason tehtävä, mutta ap haki assarin tehtäviin.

Vierailija
7/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetko pankkiin töihin?

Vierailija
8/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko noilla firmoilla liikaa rahaa, kun on tuollaiseen aikaa ja varaa?

Eikun he haluavat saada parhaan mahdollisen työntekijän.

Se alkaa sillä, että ilmoituksessa kerrotaan vaativasta ja vastuullisesta työstä, jossa pääsee haastamaan itseään. Vaatimuksena on mm. sujuva englannin taito ja IT-tradenomin tutkinto.

Rekryposessi on tämä aloituksen mukainen temppurata, missä on esitehtävät, video, kolme kierrosta haastattelua, persoonallisuustestit ja niiden purkaminen.

Rekrypäätöksen tekemiseen menee sen jälkeen vähintään 2 viikkoa, koska halutaan olla täysin varmoja.

Valittu henkilö tulee into piukassa tekemään haastavaa kehittämistyötä ehkäpä jopa kansainvälisessä ympäristössä, kun sitä englantia vaadittiin.

Työtehtävät ovatkin asiakastietojen tallentamista tietokoneelle. Englannin taitoa edellytettiin siksi, että ohjelmiston kolmen välilehden ja tallenna-napin nimet ovat englanniksi.

Valittua henkilöä alkaa ahdistaa jo ensimmäisen viikon aikana, mutta kun työnhaku on tällaista, ei siihen jaksa lähteä heti uusiksi.

Työnantaja on ihan ihmeissään miksi niin huolella valittu huippuosaaja ei viihdy tässä työssä.

Vierailija
9/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain valtiolle palvelumuotoilijaksi, oli kaksi ennakkotehtävää. Ketään ei lopulta valittu, mutta töitäni käytettiin häpeämättä hyväksi kyseisessä organisaatiossa.

Vierailija
10/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet hakemaan 600 työpaikkaa tulokset ja "you will love it"^^...

Vierailija
11/11 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri samaa hämmästelen. Hain paikkaa, johon piti toimittaa visuaalinen video, vaikka paikka ei hae mitään visumestaria. Tein sellaisen ja tietysti ansioluettelon. Sitten pyydettiin portfoliota muutamasta parhaasta työsuorituksesta. Eihän minulla sellaista ole mutta tein jonkinlaisen yhteenvedon johtamista pienistä projekteista työuran aikana. Sitten pyydettiin esikarsintahaastatteluun, onneksi etänä. Sitten toinen haastattelukierros, nyt yrityksen tiloissa. Muutama paras sai vielä yhden mallinnustehtävän ja lopulta minä ja muutama muu pääsi psykologiseen sovellustestiin. Siinä vaiheessa vihelsin pelin poikki, otti niin armottomasti päähän. Tuo testi olisi kestänyt 6 tuntia ja olin jo tuossa vaiheessa käyttänyt tähän hakuun pitkälti toistakymmentä tuntia ja vaivaa aivan suunnattomasti. Olisi pitänyt olla kokonainen työpäivä poissa omasta työstä korvauksetta. Ja tässä oli kyse suhteellisen yksinkertaisesta toimistotyöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi