Millaisista syistä ekaluokkalainen voi jäädä luokalle?
Voiko esim. siitä, jos kirjoittaa satunnaisesti numeroita ja kirjaimia väärinpäin, vaikka muuten laskee ja kirjoittaa ikäisekseen hyvin? Kertooko opettaja keväällä hyvissä ajoin ennen todistuksen antamista vanhemmille, jos lapsi on vaarassa jäädä luokalle? En itse oikein uskaltaisi kysyä asiaa suoraan koulustakaan.
Kommentit (21)
Ja missään vaiheessa koko kouluvuotta et ole lapsen osaamisesta missään tilanteessa keskustellut opettajan kanssa, niin että sinulle olisi muodostuntu kuva, millä tasolla opettaja näkee lapsen osaamisen olevan?
Pitää olla kyllä paljon ja pahasti vialla, että ekaluokalta jäisi luokalle. Ja se olisi kyllä kerrottu hyvissä ajoin vanhemmille.
Nytkö vasta heräsit hyvänen aika, huomenna eiks ole todistuspäivä!
Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Ja missään vaiheessa koko kouluvuotta et ole lapsen osaamisesta missään tilanteessa keskustellut opettajan kanssa, niin että sinulle olisi muodostuntu kuva, millä tasolla opettaja näkee lapsen osaamisen olevan?
Yhteensä kaksi kertaa ja silloin tilanne vaikuttikin ihan hyvältä, mutta lueskelin tänään vielä ne arvosanojen arviointikriteerit läpi ja katsoin sitä alinta hyväksymisen kriteeriä, jossa oli maininta selvästä käsialasta ja kirjaimista.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö vasta heräsit hyvänen aika, huomenna eiks ole todistuspäivä!
Haloo.
Luin nyt vasta kriteerit erilaisille arvosanoille ja siinä mielessä tunsin piston sydämessäni, että lapsi tosiaan joskus kirjoittaa jotkut numerot ja yhden kirjaimen väärinpäin. Yleensä kirjoittaa ne oikein päin, mutta välillä lipsuu.
Pari pelilikuva kirjainta oikeasti? Suomessa paljastuu toistuvasti tapauksia, että kolmasluokkalainen ei osaa lukea. Ei nuo kriteerit ole pelkästään läpipääsylle vaan sille mitä tavoitellaan. Numeroarvosteluahan ei vielä anneta, mutta olisi käytännössä sama, jos alle kympin oppilaat jäisivät luokalleen.
Käsittääkseni harvemmin jäädään luokalle ekalla, yleisempää on jäädä tuplaamaan tokaluokka, jos lukeminen ei onnistu.
Luokkalle jäämisestä keskustellaan vanhempien ja lapsen kanssa hyvissä ajoin. Jos vanhemmat eivät halua lapsen jäävän luokalleen tämä ei jää.
Huolesi luokalle jäännin suhteen on turha, mutta kannattaahan noita kääntyviä kirjaimia seurata. Harjoittelette vähän kesällä esim. sormella hiekkaan. On myös olemassa appi "Molla ABC" tuohon. Jos jatkuu vielä toisella luokalla olisin yhteydessä erityisopeen. Voi olla hahmottamisessa jotain.
Hyvänen aika mikä jänishousu äidiksi! Et uskalla kysyä koulusta? Mikä esimerkki sinä lapselle olet välittävästä äidistä? Huono, todella huono! Miksi sait lapsen, jos et välitä hänestä?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä?
Ei välttämättä. Ehkä lapsi, jolle ei ole luettu.
Vierailija kirjoitti:
Huolesi luokalle jäännin suhteen on turha, mutta kannattaahan noita kääntyviä kirjaimia seurata. Harjoittelette vähän kesällä esim. sormella hiekkaan. On myös olemassa appi "Molla ABC" tuohon. Jos jatkuu vielä toisella luokalla olisin yhteydessä erityisopeen. Voi olla hahmottamisessa jotain.
Olisin enemmän huolissani siitä, että äiti herää todistusten jaon aattona koulunkäynnin kriteereihin!
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni harvemmin jäädään luokalle ekalla, yleisempää on jäädä tuplaamaan tokaluokka, jos lukeminen ei onnistu.
Luokkalle jäämisestä keskustellaan vanhempien ja lapsen kanssa hyvissä ajoin. Jos vanhemmat eivät halua lapsen jäävän luokalleen tämä ei jää.
Niin, ekaluokka varmaan tuplataan ennemminkin silloin, jos on koulukäyttäytymisessä ja sosiaalisessa puolessa vielä kypsyttävää, ei niinkään siinä, mitä aineita osaa tai ei osaa. Mutta useammin luokalle jäädään ekan ja tokan jälkeen, myöhemmin siitä ei ole niin paljon hyötyä.
Meillä poika tuplasi ensimmäisen koska ekaluokka meni ranttaliksi.
Ei ollut koulukypsä, joten opettajan kanssa sovittiin että ottaa toisen kerran.
Seuraava kerta meni ihan sujuvasti ja vielä lukionkin kävi ja ylioppilaaksi asti.
Järjessä ei mitään vikaa, vilkas lapsi oli eikä valmis vielä kouluun.
Nyt opiskelemassa ja varsin fiksu ja hieno nuori mies kasvoi hänestä.
Kauheita paineita otetaan täysin turhaan siitä jos lapsi ei ole valmis kouluun. Antakaa hyvät ihmiset lastenne kehittyä rauhassa ja omaan tahtiin, ei se mikään kilpailu ole!
Todella pahaa tekee vanhemmat joille lapsi on näyttelyesine ja painostetaan sellaiseen mihin ei ole valmis. Hävetään kun ei olla "parhaita". Pienen lapsen harteille laitetaan vanhempien ns. kunnia, todella sairasta.
Minusta ensimmäiselle tai ehkä mieluummin ensimmäsille koululuokille sanotaanko nyt vaikka luokille 1-5 tulsi uskaltaa ja voida jättää nykyistä paljon helpommin. Tarkoitan, että minusta olisi tärkeintä, että nuori oppisi perusasiat kunnolla.
Aina kyse ei ole siitä, että nuori olisi "vain" yksinkertaisesti tyhmä, vaan yksinkertaisesti siitä, että hän on mm. motorisesti hitaampi kuin muut. Yhden vuoden ero on huomattavampi lapsen elämässä joka on alta kymmenen vuotias kuin kahden iältään 21 vuotiaan nuorenaikuisen.
On minusta mutkattomampaa käydä vaikka ekaluokka kahteen kertaan kuin väkisin ja huomattavaa vaivaa ja työtä tekemällä saattaisi nippa-nappa joskus saada hyvää ja kiitettävää palautetta siitä, että hän osasi ja hallitsi annetut tehtävät.
Koska ellei nuori koskaan saa kiitosta ja kokee jatkuvasti turhautumista siitä, että hän ei pysty suoriutumaan koulutehtävistään hyvin, vaikka kovasti olisi yrittänyt, niin tämä syö mahd. paitsi nuoren itsetuntoa joka taas saattaa purkautua niin turhautumisena, joka taas saattaa johtaa -nyt kärjsitän- joko siihen että nuori sulkeutuu kuoreensa ja eristäytyy kaikista muista eikä edes uskalla tai halua enää yriittä. Tai sitten nuori pyrkii hakemaan positiivista huomiota muulla tavoin, esimerkiksi pelleilemällä ja kiusaamalla muita oppilata.
Yhtä kaikki huono koulumenestys voi aikaa myöten kasautua ja kasvaa, koska oppiminen rakentuu osaksi jo aiemmin opitun päälle. Esimerkki: Vieraiden kielten oppiminen on taatusti vaikeampaa jos ei vielä omalla äidinkielelläänkään osaa oikein kirjoittaa saati lukea
Kun sama polku jatkuu, niin seinä saattakin tulla vastaa. - Tokihan sitä voi käydä vaikka koko peruskoulun uudetaan vasta aikuiena mutta toisaalta saattaa silloin tuntua, että olisi olluthuomattavasti helpompaa käydä vaikka sitten eka ja tai toka luokka tai ainakin toinen niistä uudetaan ja oppia lukemaan ja kirjoittamaan jollain tavoin silloin kun oli alle kymmenen vuotias kuin nyt aikuisena yrittää paikkailla tilannetta, että pääsisi paremmin seuraamaan sitä "omaa juttuaan" , joka taas voi olla mitä tahansa.
- Ei pidä luulla, että jos nuorella olisi vaikka huomattava lukivaikeus, niin tämän johdosta nuori ei kokisi kiinnostusta vaikka enempi historiaan ja muihin yhteiskummallisiin aineisiin kuin urheiluun kuten jääkiekkoon vaikka jääkiekkoa saattaisi voidakin pelata ilman lukutaitoa.
Sekin, että nuori voi löytää sen "oman juttunsa" jo vaatii hieman sitä, että nuori on sen oman juttunsa voinut löytää jostain, eikä ole oppimisvaikeuksiensa johdosta ajautunut niin sulkeutuneeksi, että hän ei ole lainkaan omia haaveita ja unemia kun kaikki tuntuvat liian kaukaisilta ja mahdottimilta saavutaa, jolloin nuori ei osaa tai uskalla sanoa, saati kykenisi etenemään itse sitä kohti tai sinnepäin, joka häntä tyydyttäisi vaan syrjäytyy entisestään kun ei koe tai tunne. että voisi saada otetta yhtään mistään kunnolla. - Nuoren elämä on vaarassa ellei ole jo pelkkää satunnaista ajelehtimista. - Jolloin yhdenkin hänestä välittävällä ja kiinostuneella (aikuisella) voi olla huomattavan iso merkitys.
Uskovainen mies
Raivostunut mummi kirjoitti:
Hyvänen aika mikä jänishousu äidiksi! Et uskalla kysyä koulusta? Mikä esimerkki sinä lapselle olet välittävästä äidistä? Huono, todella huono! Miksi sait lapsen, jos et välitä hänestä?
Välitän hänestä, mutta pelkään sellaista, että kysymys voisi vaikuttaa arvosteluun negatiivisesti tilanteessa, jossa mietin epäolennaisuuksia. Katselin hänen jo kotiin palautuneita vihkojaan ja harjoituskirjojaan läpi ja kyllä hän pääsääntöisesti kirjoittaa ne oikein ja siististi, mutta satunnaisesti oli kirjain tai numero väärin päin.
Hassua myöntää, mutta vähäsen "pelkään" hänen opettajaansa. Hävettää jotenkin tilanne ja pelkään, että hänelle on välittynyt negatiivinen kuva. Lapselle itselleen olen toki neuvonut asioita ja tuen koulunkäynnissä, mutten uskalla olla kouluun yhteydessä yhtään ylimääräistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolesi luokalle jäännin suhteen on turha, mutta kannattaahan noita kääntyviä kirjaimia seurata. Harjoittelette vähän kesällä esim. sormella hiekkaan. On myös olemassa appi "Molla ABC" tuohon. Jos jatkuu vielä toisella luokalla olisin yhteydessä erityisopeen. Voi olla hahmottamisessa jotain.
Olisin enemmän huolissani siitä, että äiti herää todistusten jaon aattona koulunkäynnin kriteereihin!
Hän oli ihan tyydyttävästi, joissain asioissa kiitettävästikin hoitanut asiansa, mutta se yksi kriteeri pisti silmään ja se oli edes hyväksyttävän tuloksen kynnysehdoksi määritelty seikka.
Eli vaikka olisi kuinka hyvää muuten koulutyö, niin hyväksyttävän kirjoittamisen kynnysehto on se, että kirjaimet ovat aina oikein päin. Samalla logiikalla väärin ajoittain päin olevat kirjaimet merkitsevät tietenkin hylättyä eli luokalle jäämistä.
En uskalla enää varmistella asiaa. Toivottavasti nykyisinkin on ns. "ehdot" vaihtoehtona luokallejäämiselle. Harjoitellaan sitten kesällä asiaa lisää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolesi luokalle jäännin suhteen on turha, mutta kannattaahan noita kääntyviä kirjaimia seurata. Harjoittelette vähän kesällä esim. sormella hiekkaan. On myös olemassa appi "Molla ABC" tuohon. Jos jatkuu vielä toisella luokalla olisin yhteydessä erityisopeen. Voi olla hahmottamisessa jotain.
Olisin enemmän huolissani siitä, että äiti herää todistusten jaon aattona koulunkäynnin kriteereihin!
Hän oli ihan tyydyttävästi, joissain asioissa kiitettävästikin hoitanut asiansa, mutta se yksi kriteeri pisti silmään ja se oli edes hyväksyttävän tuloksen kynnysehdoksi määritelty seikka.
Eli vaikka olisi kuinka hyvää muuten koulutyö, niin hyväksyttävän kirjoittamisen kynnysehto on se, että kirjaimet ovat aina oikein päin. Samalla logiikalla väärin ajoittain päin olevat kirjaimet merkitsevät tietenkin hylättyä eli luokalle jäämistä.
En uskalla enää varmistella asiaa. Toivottavasti nykyisinkin on ns. "ehdot" vaihtoehtona luokallejäämiselle. Harjoitellaan sitten kesällä asiaa lisää.
Ap
Relaa jo. On täysin selvää kaikille muille kuin sinulle että opettaja olisi ollut sinuun yhteydessä jo aikoja sitten jos lastasi uhkaisi luokalle jääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolesi luokalle jäännin suhteen on turha, mutta kannattaahan noita kääntyviä kirjaimia seurata. Harjoittelette vähän kesällä esim. sormella hiekkaan. On myös olemassa appi "Molla ABC" tuohon. Jos jatkuu vielä toisella luokalla olisin yhteydessä erityisopeen. Voi olla hahmottamisessa jotain.
Olisin enemmän huolissani siitä, että äiti herää todistusten jaon aattona koulunkäynnin kriteereihin!
Hän oli ihan tyydyttävästi, joissain asioissa kiitettävästikin hoitanut asiansa, mutta se yksi kriteeri pisti silmään ja se oli edes hyväksyttävän tuloksen kynnysehdoksi määritelty seikka.
Eli vaikka olisi kuinka hyvää muuten koulutyö, niin hyväksyttävän kirjoittamisen kynnysehto on se, että kirjaimet ovat aina oikein päin. Samalla logiikalla väärin ajoittain päin olevat kirjaimet merkitsevät tietenkin hylättyä eli luokalle jäämistä.
En uskalla enää varmistella asiaa. Toivottavasti nykyisinkin on ns. "ehdot" vaihtoehtona luokallejäämiselle. Harjoitellaan sitten kesällä asiaa lisää.
Ap
Relaa jo. On täysin selvää kaikille muille kuin sinulle että opettaja olisi ollut sinuun yhteydessä jo aikoja sitten jos lastasi uhkaisi luokalle jääminen.
Ok 🙂 Ehkä stressaan liikaa ja turhista asioista.
Ap
Joo, kyllä se olisi jo tiedossa, jos on jäämässä luokalleen.