Muuttostressi
Puolikuollut väsymyksestä ja vaikka oon jo viikon lajitellu tavaroita ja pakannut, tuntuu ettei mikään vähene.
En muistanut että tämä on näin rankkaa
Kommentit (43)
Olen muuttanut elämäni aikana varmasti yli 30 kertaa.
Pakkaamiseen ei mene pitkään kun vaan oikeasti pakkaa - roskat roskiin, muut muuttolaatikoihin/laukkuihin yms. Ei kaikkea tarvitse erikseen kuplamuovittaa, astiatkin menee suurilta osin pinoissa ellei ole jotain tosi hauraita pallolaseja ym.
Terveeltä aikuiselta ei pitäisi kolmion pakkaamiseen mennä paria päivää pidempään. Eikä mitään myynti/lahjoituspohdintoja nyt tässä vaiheessa, se pitää tehdä joko hyvissä ajoin tai sitten muuton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo "tavaroiden lajittelu" sinulla tarkoittaa? Tavarathan ovat jo ennen muuttoa oikeissa paikoissaan, et kai missään sekamelskassa asu! Joten siitä vain pakkaat omaisuutesi kaapeista hylly kerrallaan muuttolaatikkoon, laatikkoon päälle lappuun laatikon sisältö ja huone (keittiö, makuuhuone, olohuone jne). Uudessa kohteessa siirrät tavarat laatikosta hyllylle.
Keräilytavaroiden ja muiden lajittelu mukaanotettaviin, myytäviin, pois lahjoitettaviin.
Sama vaatteiden ja astioiden kohdalla.
Ihan kaikki ei lähde mukaan.
Miksi se "lajittelu" pitää jättää siihen muuttokiireeseen, miksei sitä voi tehdä jo hyvissä ajoin ennen kuin muuttohalu iskee?
Miksi sinun on pakko nillittää asiasta? Tuliko parempi mieli?
Ap:lla nyt on tilanne mikä on. Miksei voi osoittaa empatiaa? Ei liene sinulta pois. Tai ilmeisesti on, kun viitsit vastailla noin.
Mutta hyvä, ettet itse sortunut nillittämiseen... Eihän tällä palstalla saa antaa hyviä neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut vain pari kertaa elämässä. Viimeisimmän muuton jälkeen päätin, että nyt pidän suurimman osan tavaroistani valmiina laatikoissa. Siis ihan kaiken. Mikään esine ei saa olla yksinään hyllyllä. Esim. keittiössä on jokainen purkki ja purnukka, juomalasi ja lautanen jossain sellaisessa muovilaatikossa, jonka voi suoraan nostaa muuttolaatikkoon.
Kaikki on käärittynä koko ajan paperiin tai kuplamuoviin? Eikö se ole turhauttavaa arjessa?
Ei nyt sentään kuplamuovissa jokainen yksitellen, mutta sitä voi kyllä lisätä laatikoihin muuton hetkellä. Tavalliset astiat eivät mene niin helpolla rikki, kuin ihmiset luulevat. Mutta vaikka jättäisi lasit ja kipot tällaisen varustautumisen ulkopuolelle, niin on huomattavasti helpompaa, jos ruokatarvikkeet ovat kaikki rasiassa eivätkä yksittäin hyllyllä. Yhdellä kertaa voi nostaa kymmenen purkkia tai tölkkiä pois kaapista eikä vain yhtä. Pidän jääkaapissakin paljon muovirasioita. Niiden takia pakkauksista ei koskaan valu mikään hyllyille. Helpottaa siivoustakin. Noin muuten en ole järjestelmällinen enkä pidä siivoamisesta.
Hyvissä ajoin ennen muutoa kannattaa jääkaapin ja pakastimen sisältö syödä mahdollisimman vähiin. Uuteen paikkaan ostetaan uudet ruoat, niin ei tarvitse kylmäketjustakaan stressata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut vain pari kertaa elämässä. Viimeisimmän muuton jälkeen päätin, että nyt pidän suurimman osan tavaroistani valmiina laatikoissa. Siis ihan kaiken. Mikään esine ei saa olla yksinään hyllyllä. Esim. keittiössä on jokainen purkki ja purnukka, juomalasi ja lautanen jossain sellaisessa muovilaatikossa, jonka voi suoraan nostaa muuttolaatikkoon.
Kaikki on käärittynä koko ajan paperiin tai kuplamuoviin? Eikö se ole turhauttavaa arjessa?
Ei nyt sentään kuplamuovissa jokainen yksitellen, mutta sitä voi kyllä lisätä laatikoihin muuton hetkellä. Tavalliset astiat eivät mene niin helpolla rikki, kuin ihmiset luulevat. Mutta vaikka jättäisi lasit ja kipot tällaisen varustautumisen ulkopuolelle, niin on huomattavasti helpompaa, jos ruokatarvikkeet ovat kaikki rasiassa eivätkä yksittäin hyllyllä. Yhdellä kertaa voi nostaa kymmenen purkkia tai tölkkiä pois kaapista eikä vain yhtä. Pidän jääkaapissakin paljon muovirasioita. Niiden takia pakkauksista ei koskaan valu mikään hyllyille. Helpottaa siivoustakin. Noin muuten en ole järjestelmällinen enkä pidä siivoamisesta.
Hyvissä ajoin ennen muutoa kannattaa jääkaapin ja pakastimen sisältö syödä mahdollisimman vähiin. Uuteen paikkaan ostetaan uudet ruoat, niin ei tarvitse kylmäketjustakaan stressata.
Pakastin näyttää jo hyvältä, jotain pientä siellä vielä. Kuivaruokakaapin järjestely myös ohjelmassa, varmasti löytyy jotain vanhentuneita jauhoja ja ryynejä.
ap.
Muutin omakotitalosta kaksioon. Apua ei herunut kun perheen mielestä muutto on pikku juttu.
Elämäni rasittavimmat kolme viikkoa
Vaivun epätoivon suohon. En ikinä enää osta mitään ylimääräistä kaapintäytettä.
Meinaa voimat mennä, päivän töissä etänä pahvilaatikoiden keskellä ja illan pakannut. Toivottavasti uudessa kodissa on parempi ilmastointi.
ap
Mitä ihmeen roinaa teillä on? Itsellä kirjahyllyn kirjat menee noin viiteen laatikkoon ja niihin laatikoihin menee muuta kevyttä tavaraa lisäksi. Keittiössä on astioita aika paljon, joten muutama laatikko niitä. Sitten on siivouskaappi, wc:n purnukat, vaatehuoneessa joulu- ja pääsiäiskoristeet. Kengät, vaatteet ja liinavaatteet jätesäkkeihin. Niitä tosin aika paljon. Ei taida muuta olla. Varastossa on pulkka, muovikuusi ja kukkamultasäkki.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen roinaa teillä on? Itsellä kirjahyllyn kirjat menee noin viiteen laatikkoon ja niihin laatikoihin menee muuta kevyttä tavaraa lisäksi. Keittiössä on astioita aika paljon, joten muutama laatikko niitä. Sitten on siivouskaappi, wc:n purnukat, vaatehuoneessa joulu- ja pääsiäiskoristeet. Kengät, vaatteet ja liinavaatteet jätesäkkeihin. Niitä tosin aika paljon. Ei taida muuta olla. Varastossa on pulkka, muovikuusi ja kukkamultasäkki.
Vaikka mitä. Liikaa astioita, liikaa vaattaita, dvd-levyjä (joita kukaan ei edes katso), harrastustarvikkeita, remonttitarvikkeita, lasten kaikki kamppeet, pihatarvikkeet, siivoustarvikkeita, kirjoja, kukkia...
Sä taidat olla sinkku.
Rankkaa on. Itse aloitin karsimisen jo vuosi sitten, mutta tavaran määrä on totaalisesti yllättänyt ja tuskastuttanut tässä pakatessa. Se ei vaan lopu! :D Huomenna jo viedään vähän tavaroita ja muuttomiehet tulee perjantaina viemään isommat. Sitten vielä imurointi ja luuttuaminen. Kaappeja olen suurimmaksi osaksi pyyhkinyt ja parvekkeen.. Sitten helpottaa vähitellen kun kaikki tavarat on lastattu uuteen kämppään ja pääsee järjestelemään pikkuhiljaa. Eiköhän tämä tästä! Tsemppiä muillekin muuttajille.
Nyt alkoikin sitten kunnon konmaritus nimittäin kaappitilaa on suunnilleen kolmannes siitä mitä nykyisessä, vaikka neliöissä ei eroa. Suurin osa tavaroista pakattu, just keräsin ikean kassillisen ylimääräisiä kattiloita jonnekin vietäväksi, en tiedä minne. Konttiin varmaan.
Olen ihan poikki ja nämä ilmat tämmöiset. Positiivinen asia, että uuden kodin ilmastointi on aivan loistava, sisällä ei huomaa ulkolämpötilaa, jollei erehdy avaamaan ikkunaa tai parvekkeen ovea.
Tapeltu miehen kanssa enemmän kuin ikinä, toivottavasti pahoinpitelyiltä säästytään. Yritän pitää temperamenttini kurissa, mutta joskus vaan meinaa mennä hermot kun yritän parhaani ja teen suurimman osan kun olen meistä se käytännöllisempi. Toinen sitten sohvalta arvostelee ja neuvoo
ap
Sekoan näiden helteittten kanssa. Selkä kipeä ja väsyttää.
Seuraava muutto tuhkauurnaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Seuraava muutto tuhkauurnaan. ap
Hyvin sanottu. Mitään turhaa en kyllä ostaa enää ikinä, en jaksa käydä samaa rumbaa läpi. Muutto ohi mutta yli puolet tavaroista vielä laatikoissa jne. Vähän kun yrittää purata, tulee jälkiväsy ja uupunut tunne vaikka olisi nukkunut hyvin. Oneeksi on loma, en jaksaisi mennä töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava muutto tuhkauurnaan. apHyvin sanottu. Mitään turhaa en kyllä ostaa enää ikinä, en jaksa käydä samaa rumbaa läpi. Muutto ohi mutta yli puolet tavaroista vielä laatikoissa jne. Vähän kun yrittää purata, tulee jälkiväsy ja uupunut tunne vaikka olisi nukkunut hyvin. Oneeksi on loma, en jaksaisi mennä töihin!
Täälläkin jo voiton puolella, pari henkilöautolla kuljetettavaa lastia siivousvälineitä ja muuta on vielä vanhassa paikkaa ja ihan jotain pientä tavaraa kierrätykseen vietäväksi. Ja uuteen kotiin jo raivattu sen verran laatikoiden keskelle kulkuväylää, että elämään pystyy. Olisi tosiaan helpompaa jos olis loma , mutta taas toisaalta tämän urakan jälkeen on sitten ihanaa, kun on se loma eikä tarvi tehdä yhtään mitään eikä poistua mökiltä.
ap
Joskus 15 vuotta sitten muutossa mulla oli vielä 20 pahvilaatikollista kirjoja. Kirjoista olen onneksi pystynyt luopumaan. ap
Vanha koti siivottu, naapurin mummo auttoi. Ihana ihminen <3 Ystäväni jatkossakin hän ja pidän yhteyttä ja tehdään asioita yhdessä. Kaikki tavarat nyt uudessa kodissa. Vaikka pakatessa karsin ja lahjoitin eteen päin tosi paljon, kaikenlaista jäi ja jo nyt auton takakontillinen tavaraa valmiina vietäväksi eläinsuojeluyhdistyksen kirppiskeräykseen ja lisää tulee. Vain hyvää tavaraa, kulahtaneet vaatteet ja kaiken epämääräisen ja rikkinäisen oon heittänyt roskiin. Luovun ehkä lastenrunokirjoistani, joita olen säästellyt pari muuttoa. Jotain 50 kirjaa. En ehkä enää tarvitse. Mietin vielä, sillä rakastan runoutta ja loruja.
Varasto on täynnä kaikkea tarpeetonta ja turhaa. Ja valokuva-albumeita nuoruudestani. Ne säilytän . Viimeiset 25 vuotta on tiedostoina onneksi, ei kuvina laatikoissa
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vanha koti siivottu, naapurin mummo auttoi. Ihana ihminen <3 Ystäväni jatkossakin hän ja pidän yhteyttä ja tehdään asioita yhdessä. Kaikki tavarat nyt uudessa kodissa. Vaikka pakatessa karsin ja lahjoitin eteen päin tosi paljon, kaikenlaista jäi ja jo nyt auton takakontillinen tavaraa valmiina vietäväksi eläinsuojeluyhdistyksen kirppiskeräykseen ja lisää tulee. Vain hyvää tavaraa, kulahtaneet vaatteet ja kaiken epämääräisen ja rikkinäisen oon heittänyt roskiin. Luovun ehkä lastenrunokirjoistani, joita olen säästellyt pari muuttoa. Jotain 50 kirjaa. En ehkä enää tarvitse. Mietin vielä, sillä rakastan runoutta ja loruja.
Varasto on täynnä kaikkea tarpeetonta ja turhaa. Ja valokuva-albumeita nuoruudestani. Ne säilytän . Viimeiset 25 vuotta on tiedostoina onneksi, ei kuvina laatikoissa
-ap
Ihanaa että urakka ohisama homma meillä viime talvena kahdesta sadasta neliöstä sataan. Aattelin että sekoan
Nyt se on ohi, hyvää kesää😊
Muutto edessä pienempää. Aion karsia kovalla kädellä sillä olen hamstraajaluonne. Yritän ottaa rennosti päivä kerrallaan ja ajattelen että sitten helpottaa kun tavarat on siirretty uuteen paikkaan, olkoonkin vaikka laatikoissa jonkin aikaa. Tsemppiä kaikille muuttaville. Oikein odota uutta asuntoa ja kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutto edessä pienempää. Aion karsia kovalla kädellä sillä olen hamstraajaluonne. Yritän ottaa rennosti päivä kerrallaan ja ajattelen että sitten helpottaa kun tavarat on siirretty uuteen paikkaan, olkoonkin vaikka laatikoissa jonkin aikaa. Tsemppiä kaikille muuttaville. Oikein odota uutta asuntoa ja kaikkea kivaa.
Oon tänään järjestellyt kokoelmaani. Olen siis keräilijä ja tiettyjä pieniä tavaroita tuhansia kappaleita. Jos olisin objektiseksuaali, olisin rakastunut Lundia-hyllykköön. Niin ihana nopsaan kasata sopivankorkuisilla väleillä hyllyjä. Tavaroiden purkaminen on silti äärimmäisen hidasta. Pitää välillä viedä eteisennurkasta autonlastillinen tavaraa kirppislahjoituksiin. Säilytystilaa on ihan järjettömän vähän verrattuna entiseen mutta ei se varsinaisesti haittaa, tuleepahan karsittua ylimääräiset jutut pois ja jätettyä vain järkevät
ap