Kunnallinen vai yksityinen hoivakoti, kumpaan laittaisit esim. omat vanhempasi?
Minä yksityiseen koska yksityisellä puolella hoiva-avustajia saa olla neljä 60 asiakaspaikan hoivalaitoksissa, kun taas julkisella puolella samankokoisessa hoivalaitoksessa voi olla 12 hoiva-avustajaa. Avin ja Valviran mukaan yksityisellä puolella potilasturvallisuus vaarantuu, jos hoiva-avustajia on enemmän. Tämä perustuu siihen, että ne tuottavat sitä sosiaalipalveluna jossa laki on tarkempi. Korkeampaa koulutusta vaaditaan siis yksityisissä hoivakodeissa.
Kommentit (25)
Sukulaiset saavat päättää itse elämästään ja toiveistaan tulevaisuudessa. Jos olisi sellainen tilanne, iäkkään kokemus ratkaisee mikä toimii ja mikä ei - eivät halua mihinkään lastentarhamaiseen laitokseen aamukerhoihin.
Kunnallinen. Työntekijöissä ei niin kova vaihtuvuus koska palkka parempi
Mieluiten lähimpään tai siihen jossa minulla on mahdollisuus vierailla useammin.
Sehän riippuu mamman varakkuudesta kauanko kestää ,vaikka jotain kompensaatiota kelalta saisi, rahapussi 5000 euron maksut ja jokainen pissalla käyttö jne. Erillisveloituksella.
Olipas huono provo.
Jokainen, joka vähänkin seuraa uutisia ja välittää läheisestään, ymmärtää olla valitsematta yksityistä.
Ehdottomasti kunnalliseen! Yksityiset tekevät voittoa ja se myös näkyy laadussa.
Jos pakko olisi valita, en kumpaankaan.
Yksityinen ei ole omalla rahalla vaihtoehto. 5000e kk kaikkiaan.
.joka juttu maksaa erikseen
Jos kunnassa on omat paikat täynnä niin kunta hankkii palvelun yksityiseltä, että onko se silloin yksityinen vaiko kunnallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei Attendoon joudu.
Attendolla on lukuisia yksiköitä Suomessa etkä voi mitenkään yleistää, että kaikki nämä yksiköt on huonoja ihan vain sen perusteella, että ovat Attendon yksiköitä.
Ihan kuule tiedoksi, että kyllä niitä huonoja paikkoja on myös kunnallisella. Olen tehnyt töitä kunnallisella useammassa paikassa sekä yksityisellä muutamassa paikassa joista yksi Attendo.
Äitini on jo kunnallisessa ryhmäkodissa ja olemme onnekkaita että hän sai paikan sieltä. Yksityisissä on puitteet kunnossa, tehosteseinää ja kauniita tapetteja. Ja sit kukaan hoitajista ei puhu suomea. Ja perustarvikkeista on pulaa.
Kertoisitko, ap, miten tuo tapahtuu. Maksat yksityiselle hoitokodille noin 7000 e/kk vanhempiesi hoidosta?
Vierailija kirjoitti:
Äitini on jo kunnallisessa ryhmäkodissa ja olemme onnekkaita että hän sai paikan sieltä. Yksityisissä on puitteet kunnossa, tehosteseinää ja kauniita tapetteja. Ja sit kukaan hoitajista ei puhu suomea. Ja perustarvikkeista on pulaa.
Nyt on kyllä tosi mielenkiintoinen ketju, koska kunnan omia hoitokoteja on nykyisin kyllä todella vähän. Vielä vähemmän on niitä, jotka maksavat itse yksityisestä hoidosta tuhansia euroja kuukaudessa.
Tuo vaikuttaa kyllä hyvältä:
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kristillinen-seniorikoti-tarjoa…
Kertokaa nyt ensin missäpäin Suomea voi "laittaa " vanhuksen hoivakotiin . Muutan sinne ennen 80 vuotispäivääni niin en ole lapsille ongelmaksi. Täälläpäin ei pääse mihinkään , jos silmät vielä liikkuu.
Kunnalliseen haluttiin, mutta ei ollut tilaa, joten yksityiseen joutui.
Kunnalliseen omien kokemusten perusteella. Yksityisen ainoa tavoite tehdä voittoa, se näkyy.