Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turvaistuimista - siis kuka tässä nyt on ylisuojeleva tiukkapipo?! (Pitkä sepustus...)

Vierailija
13.10.2006 |

Siis argh!! Tää on nyt pitkä selostus, kiitos jos jaksat lukea ja kommentoida. Miten suhtautuisitte lapsen päiväkodissa olevan toisen lapsen äitiin tässä tapauksessa? Olenko jotenkin outo kun mulla meinasi mennä herneet nenuun?

Mulla on maanantaina vapaapäivä, mutta lapsi (kohta 3v.) menee päiväkotiin aamupäiväksi, koska ryhmä on menossa retkelle, ja lapsi odottaa tosi innoissaan tätä retkeä. Yleensä päiväkoti tekee tällaiset reissut päiväkodin minibussilla jos ei julkisilla pääse, mutta nyt jostain syystä kuljetuksen kanssa oli jotain ongelmaa, niin että viime tiistain vanhempainillassa päätettiin yhteistuumin että menevät henkilökunnan omilla autoilla koska ryhmä on pieni (5 lasta) ja paikka on n. 5 min. ajomatkan päässä päiväkodista, eli ihan lähellä. Näin lasten kovasti odottamaa retkeä ei tarvinnut perua kuljetusongelmien vuoksi. En tiedä miten Suomessa, mutta täällä naapurimaassa tämä on aivan tavallinen käytäntö yksityisissä päiväkodeissa. Sen takia pyysivät vanhempia tuomaan turvaistuimen päiväkotiin ma, jos lapsi lähtee retkelle. Mulla kun kerran vapaata, niin lupauduin viemään oman lapseni suoraan sinne, minne ovat menossa, yksi kuljetettava vähemmän.

Tässä vaiheessa vanhempainillassa yksi äiti naukaisi, että heillä on niin hankala ja monimutkainen istuin, että sitä ei niin vain irroitetakaan, hän ei sitä aio irrottaa, ja lapsi haluaa myös retkelle. (Toinen vaihtoehto lapselle olisi ollut jäädä toisen ryhmän kanssa päiväkodille, ihan vapaaehtoinen retki siis.) Mun mielestä turvaistuinpakko on mainio asia, ja olen itsekin tosi tarkka siitä, että ikinä ei ajeta metriäkään ilman turvaistuinta. Vaikka meilläkin istuu taapero vielä selkä menosuuntaan, niin en usko enkä kannata ylihysteriaa tässä aiheessa, joten mekin ostettiin 2 kk sitten tällaisia tapauksia ja esim. appivanhempien reissuja varten Britax Two way-istuin, jonka voi siis kiinnittää tosi helposti auton omiin turvavöihin kasvot menosuuntaan. Minä siis tyhmänä ja hyvä hyvyyttäni sanoin, että tottakai tämä turvaistuimeton lapsi voi lainata meidän Britaxin ja tulla mun kyydilläni myös, siis takapenkille ihan normaalisti kaksi turvaistuinta. Tämä äiti ilmoitti, että hänen lapsensa (samanikäinen kuin oma lapseni, kohta 3v.) ei saa istua naama menosuuntaan missään olosuhteissa ja että hänen lapsensa saa istua vain KUNNOLLISISSA turvaistuimissa. Asia jäi sitten siihen, itse ajattelin että jääköön sitten hänen lapsensa päiväkodille siihen toiseen ryhmään.

Tänään kun hain lasta päiväkodista iltapäivällä, niin törmäsin tähän äitiin. Hän tuli heti kysymään multa, että miten se maanantai sitten. Sanoin tietenkin, että joo tarjous on edelleen voimassa, tottakai voi lainata meidän toista turvaistuinta, jos hän ei edelleenkään halua irroittaa omaansa ja voin viedä myös hänen lapsensa. Tämä mamma alkoi ihan tyynesti ja pokerina selvittämään tosi närkästyneenä, että niin mutta kun hänen lapsensa ei saa istua missään tapauksissa (muutaman kilometrin matkaa maalaistaajamassa) naama menosuuntaan, joten se on nyt tässä ongelma, mun pitää LUVATA että mun lapseni istua siinä Britaxissa ja hänen lapsensa siinä toisessa turvaistuimessa, jossa selkä menosuuntaan.

Siis j-lauta että mulla alkoi keittämään tää mamma! Olisiko teillä pokkaa sanoa kenellekään tuolla tavalla ja OLETTAA, että teidän lapsenne ilman muuta saa istua selkä menosuuntaan koska äidille ei mikään muu käy? Siis periaatteessa mulle olisi tietenkin sopinut tuokin järjestely, olisin voinut niin tehdäkin ellei sävy ja komennus olisi ollut tuo ja sillä äänensävyllä. Oikein harmittaa kun olin kertakaikkiaan niin hölmönä ja ällistynyt, etten osannut edes kuitata tosi nasevasti tälle mammalle. Tämä äiti tunnetaan yleensäkin tosi hankalana mammana, joten siihen pyyhälsi samantien päiväkodin johtaja paikalle ja sanoi, että katsotaan tätä asiaa vielä maanantaiaamuna.

Mitä enemmän tätä juttua nyt mietin, niin sitä enemmän mulla keittää tuo mamma. Mitä te tekisitte? Mä mietin, että koska kyse on kuitenkin multa ihan vapaaehtoisesta " työ" panoksesta, niin laitan mailia päiväkodin johtajalle nyt viikonloppuna ja sanon, että vien tietenkin omani ja lainaan tarvittaessa ylimääräistä istuinta, mutta en ota tätä lasta kyytiini koska en tunne voivani ottaa vastuuta missään olosuhteissa, koska äidin asenne on tuo. (Siis apua, ajatelkaa jos jotain oikeasti tapahtuisi!) Vai pitäisikö niellä yleisen rauhan vuoksi ja tehdä niinkuin tämä mamma haluaa?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan riippumatta siitä kumpi osapuoli peräänajossa sattuu olemaan. Koska nokkakolari äärimmäisen harvoin tapahtuu siten, että kaksi autoa ajaa toisiaan kohden nokat suoraan vastakkain. Yleensä nokkakolarissa toinen auto on tulossa sivulta, tai ainakin viistosti. Ja mitenkö tämä sitten vaikuttaa? No siten, että törmäyksen voimat jakautuvat eri tavalla kuin suorassa yhteentörmäyksessä (vrt. peräänajo). TÄTÄ ajetaan takaa sillä kun sanotaan että toisissa maissa sattuu enemmän nokkakolareita ja toisissa peräänajoja...

Vierailija
2/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olisi lain rikkomista, eikös vain? Uusi lakihan on tullut voimaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia kaikkien retkelle osallistuvien on siis tarkoitus tuoda oma turvaistuimensa maanantaina päiväkodille. Tämä mamma ei halunnut irroittaa turvaistuinta omasta tai huolehtia itse lapsen viemisestä retkipaikkaan hyväksymällään tavalla. Mutta hän halusi kuitenkin ehdottomasti, että lapsi lähtee retkelle, vaikka lapsi olisi hyvin voinut jäädä päiväkotiin toisen ryhmän kanssa. ap

Mua mietityttää muuten tuo päiväkotien julkisilla kulkuneuvoilla kulkeminen, mitä ne tekevät esim. busseissa? Eihän lapsia kai busseissakaan sen kummemmin kiinnitellä mihinkään turvaistuimiin? Varmaan tiedossa kaiken retkeilyn suhteen tosi hankalat ajat päiväkodissa...

ap

Vierailija
4/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä ottaisi kyytiin. Tarjoaisin kyllä edelleen istunta, mutten lähtisi mokoman eukon jälkikasvua kuskaamaan.

Musta teit ihan oikein!

Vierailija
5/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis: outoa!

Ja tämäkin kiinnostaa:

Joku kirjoitti:

" Siihenhän nimenomaan perustuu keski- ja etelä-Eurooppalainen turvaistuinsuositus, eli lapsi naama menosuuntaan koska taajamassa peräänajon riski on tavallisin kolarityyppi."

Mitä ihmettä toi kaveri on lukenut??? Just peräänajossa niska loukkaantuu herkästi jos lapsi istuu naama menosuuntaan!! Ja ajakaa joskus etelä-Italiassa, ei sen jälkeen paljon kiinnosta " etelä-Eurooppalainen turvaistuinsuositus" . Katsokaas vähän missä ne turvallisuusinnovaatiot on otettu käyttöön useimiten ensimmäisten joukossa; Volvossa ja Saabissa vai Alfa Romeossa ja Fiatissa?

Meillä Suomessa alle 3v on oltava aina turvaistuimessa, suosituksena selkä menosuuntaan, koska kohtaamiskolarissa (=osuma auton nokkaan) lapsen niska ei kestä edes sitä eteenpäin heilahduksen voimaa. Kun ollaan selkä heilahduksen suuntaan, ja selkä siis istuinta vasten, vaimenee ko. voima niskaan merkittävästi.

Mutta yli 3v sitten viranomaisen mielestä niska jo vähän alkaa kestääkin, ja aikuisella on peräänajossa niskavamman riski suurempi kun ollaan naama menosuuntaan istuimella. Sitä varten on kehitetty systeemeitä jotka liikuttavat istuinta ja niskatukea peräänajokolarin aikana. Mutta ei niitä kehittänyt Alfa Romeo eikä Fiat:)

Lopuksi sanon että kokonaisuus ratkaisee, ei voi teitää tuleeko kolari takaa vai edestä. Kunnollisen istuimen asennuksen /kiinnityksen mekritys on suurempi kuin se minkä merkkinen se on, joten olkaa vanhemmat tarkkana vöiden kireydestä. Onhan se matka tuskaa jos lapsen vyöt on kireellä, mutta jos hänet siihen totuttaa, niin ei sitä edes huomaa parin viikn jälkeen. Oma taaperoni nykyisin valittaa jos äiti laittaa edes hieman kireelle vyöt, ja kun minä laitan, sietokynnys on korkealla, koska on tottunut että isi laittaa vyöt oikein. Se on vain tottumuskysymys. Pitäkää vyöt suht tiukalla!

arska

Vierailija
6/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, kyllä se daami jossain vaiheessa tajuaa ettei useimmiten mitään satu.

Eräs tuttu sanoi kerran ettei sun auton kiillotaminen kannata jos kerrankin satut jäämään rekan alle!

Siitä vähän analogiaa tohon että mikä siinä lapsen reissussa on tärkeetä.

arska

Vierailija
7/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisuus ratkaisee, koskaan ei voi tietää miten se kolari tulee ja jos on tosi paha paikka niin eipä siihen mitkään turvaistuimet mitenkään päin tahansa auta. Vöiden oikea kireys on tärkeää, vaikka kuinka istuu selkä menosuuntaan ja turvavyöt roikkuvat löysänä, niin eipä se paljon lohduta. Tärkeämpää kuin istumissuunta on, että istuin on lapselle painorajoiltaan sopiva, vyöt sopivat ja istuin on kunnolla kiinnitetty autoon.

En ikinä ottaisi tuollaisen tädin lasta autooni, en silläkään uhalla että äiti suuttuu ja lapsi pettyy. Mitä jos tosiaan jotain tapahtuisi, se nainen varmaan haastaisi sut ja lapsen oikeuteen.

Vierailija:

Lopuksi sanon että kokonaisuus ratkaisee, ei voi teitää tuleeko kolari takaa vai edestä. Kunnollisen istuimen asennuksen /kiinnityksen mekritys on suurempi kuin se minkä merkkinen se on, joten olkaa vanhemmat tarkkana vöiden kireydestä. Onhan se matka tuskaa jos lapsen vyöt on kireellä, mutta jos hänet siihen totuttaa, niin ei sitä edes huomaa parin viikn jälkeen. Oma taaperoni nykyisin valittaa jos äiti laittaa edes hieman kireelle vyöt, ja kun minä laitan, sietokynnys on korkealla, koska on tottunut että isi laittaa vyöt oikein. Se on vain tottumuskysymys. Pitäkää vyöt suht tiukalla!

arska

Vierailija
8/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arskan sukunimi Elo?

Vierailija
9/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsen turvallisuus on aivan hirvittävän tärkeä asia, mutta mamma ei viitsi/jaksa irroittaa istuinta autosta. Huh huh...

Jos kyseessä olisi oma lapseni, joka haluaisi retkelle, niin irroittaisin narisematta istuimen tai jos olisi vielä niin kilttejä ihmisiä kuin ap, niin ottaisin avun vastaan. Meillä siis myös hankalasti irroitettava istuin.

Meillä 3v on vielä selkä menosuuntaan ja saa ollakin niin pitkään kuin mahtuu, mutta silti jos lähdemme esim. naapurin äidin ja lasten kanssa retkelle heidän autollaan niin heillä on kaksi istuinta (=kaksi autoa) niin siirrämme toisen istuimen (sen helpoimmin irroitettavan) toiseen autoon, jotta saamme kaksi istuinta ja heillä molemmat on naama menosuuntaan päin. En ala siitä rutkuttamaan, pääasia on että on istuimessa!

Itse jos olisin ap niin tosiaan jos mamma ei olisi rutissut niin olisin ottanut molemmat omat istuimet ja vieraan lapsen ja vieras lapsi olisi saanut istua siinä " turvallisemmassa" istuimessa jne. mutta tuon käytöksen jälkeen hyvä jos viitsisin edes lainata istuinta päiväkodille mamman lasta varten. Kyytiin en taatusti ottaisi.

Vierailija
10/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arska ei ole elo, vaikka onkin vielä elossa.

Vierailija
11/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan P-alkuinen sukunimeltäni, joten aluksi ihmetytti kun alkuperäinen aina laittaa lopukis nimmariksi ap. Laittais vaikka " Originelli" ;):)

Vierailija
12/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kyllä vieraitten lapsille annetaan parempi istuin, mutta niillä ei ole noin epäkohteliaita ja vähä-älyisiä vanhempia.

Vierailija
13/34 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikissa muissakin tilanteissa. Vaikuttaa todella oudolta. Tuollaisten kanssa saa yleensä vain pahan mielen itselleen.

Vierailija
14/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reagoit aivan normaalisti.

Vierailija
15/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaisin istuinta, jos se kelpaisi loppujen lopuksi. En ottaisi lasta kyytiini vaan saisi mennä päiväkodin järjestämässä kuljetuksessa, koska en haluaisi mitään jälkipyykkiä asiasta.

Minusta sinä toimit ihan fiksusti tarjotessasi apuasi. Vastaanottaja päättää ottaako apuasi vastaan vai ei. Itse tulkitsisin, että apu ei kelpaa siinä muodossa kuin olisin sitä valmis antamaan ja tästä syystä päätyisin istuimen lainaamiseen päiväkodin järjestämään kuljetukseen. On ainakin sulle turvallisemp vaihtoehto.

Vierailija
16/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa todella hankalalta ihmiseltä ja alhaiselta käytökseltä.

Vierailija
17/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole sinun ongelmasi, jos mikään ei kelpaa. Mä en ainakaan ottais kyytiin tuon mekastuksen takia, tuokoot lapsensa sitten vaikka kävellen paikalle tai olkoot lapsi ilman ylimääräisiä hupeja. Ei kannata lähteä hyppimään tuommosen määräilijän tahtiin.

Vierailija
18/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää kiukkuinen mamma kiukuttelee sekä sulle että lapsellesi lopun ikäänsä, jos et hänen vaatimuksiinsa suostu.

Ilkeeltä ja ajattelemattomalta akalta tuntuu. En tiedä mitä itse tekisin, ehkä keksisin jotain muuta menoa samalle matkalle, ettei mun sitä ylimääräistä lasta tarvitsisi kuskata. Ja ihan siksi, et tän lapsiraukan äiti on vähän hmm... enpä nyt hyvää sanaa keksi...

Vierailija
19/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse EN missään tapauksessa ottaisi toisen lasta tuollaisen käytöksen jälkeen kyytiin.

Vierailija
20/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain sattuisi tapahtumaankin (vaikka harmiton ojaanajo tai peruutat puuhun hitaalla vauhdilla tms) niin hän olisi lopun ikänsä sinun kimpussasi ja puhuu kuinka ajoit HÄNEN lapsi kyydissään. Jos olisikin sattunut jotain VAKAVAA....

Ota joku toinen lapsi kyytiin jos jonkun otat. Vaikka joku isompi joka ei tarvi turvaistuinta tai voi istua naama menosuuntaan.