Ei oikeaa työkokemusta 24 vuotiaana. Olenko miten pahassa pulassa?
Takana vain työharjoitteluita, kuntouttavaa työtoimintaa ja palkkatukityötä. En ole kertaakaa ollut ns oikeissa töissä eli kunnon työkokemus on tasan 0. Katsooko työnantajat jo kieroon ku näkevät ansioluetteloni? Opiskelemani ala suoraan sanottuna turha ja sillä ei työllisty. Alanvaihto tai jatko-opiskelu olisi pakollinen reitti. Nyt jos lähtisin opiskelemaan ja valmistuisin kolmen vuoden päästä olisin lähes kolmekymppinen mutta silti heikolla ceevellä. Toisaalta jos työpaikka löytyisi nii olisi työkokemusta edes vähän lisää.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (22)
Itsellä oli samanlainen tilanne 24 vuotiaana. Olin ollut vain työkokeilussa kaupassa. Ei kesätöitä ei mitään. Minulla lukio venähti ja valmistuin ylioppilaaksi vasta 23 vuotiaana jonka jälkeen masennuin entisestään ja etsin töitä melkein 2 vuotta kun en tiennyt mikä ala minua kiinnostaa. Lähinnä olen siis mielenterveysongelmien ja sosiaalisten tilanteiden pelon takia ollut poissa työelämässä. Sain kuitenkin vakituisen (osa-aikaisen) työn nyt vähän aikaa sitten pienestä kirpparista jossa hoidan kassaa ja hinnoittelen tuotteita + otan varauksia vastaan. Palkka ei ole häppöinen mutta olen silti kiitollinen koska pelkäsin että kukaan ei minua ikinä palkkaa. Työyhteisö on kanssa mukava ja työ tuo rutiinia arkeen.
Työnantajaa ei kiinnostanut tyhjä Cv:ni. Mainitsin rehellisesti että terveyssyistä olen ollut poissa työelämästä mutta sairaudet on selätetty ja olen täysin työkykyinen. Työnantaja ei kysellyt enempää.
Täytyy vaan jaksaa yrittää. Jos ei taidolla niin tuurilla. Veikkaan että itselläkin tuuri kävi tuon työpaikan suhteen kun hakemuksiakin oli tullut paikkaan päälle sata.
Aloitus on kirjoitettu 2022. Onko Ap löytänyt töitä? Voi joutua lähettämään useita satoja hakemuksia ennen kun nappaa. Älkää luovuttako, jokainen on joskus saanut sen ensimmäisen työn. :)
Ei toki. Cv:ssä näkyy vain vähäinen työhistoriani joka vaikeuttaa työnsaantia kun ei ole kokemusta.
AP