Valmistujaiset lauantaina ja tarjoilut edelleen hakusessa. Samoin motivaatio.
Motivaatio täys nolla tehdä yhtään mitään.
Ei mitään tietoa mitä tarjota.
Kämppäkin on kuin pommituksen jäljiltä.
Ei vaan huvita tehdä mitään.
Vieraslistakin kuihtui alle puoleen kun suurin osa onkin perunut tulonsa vaikka ensin sanoivat tulevansa. Jäljelle jäi tietenkin nämä ruokavalioltaan hankalimmat ihmiset.
Lapsen takia ois kuitenkin pakko jotain saada aikaiseksi.
Kommentit (41)
Tarjottavat helpoimman kautta esim vihersalaatti ja viereen lisukkeet esim fetaa, pähkinöitä, tomaattia, oliivit, punasipulia.
Patonkia, ruisnappeja ja kaupan pakasteesta gluteiinitonta leipää, pari maustettua tuorejuustoa joista olet gluteiinittomalle ottanut erikseen eri kippoon omansa.
Viereen savukalaa ja vaikka kinkkusiivuja rullattuna.
Makeat valmiina esim mutakakkuja, prinsessakakkuja, daimkakkuja( käy gluteiinittomalle daim ja mutak.).
Karkkeja, mansikoita, macaronseja.
Kaikki nämä saa valmiina, itse pitää vain sekoittaa salaatti. Lidlistä saa aika ison osan näistä jos sattuu lähellä olemaan niin ei tule edes mahdottoman kalliiksi.
Varaa myös limsoja, mehua, tuoremehua kannuihin niin näyttää heti runsaammalta tarjoilu.
Anna vieraiden osallistua tarjoilujen suunnitteluun. Kysy suoraan mitä haluaisivat.
Itse tekisin pikkuisia valmiita voileipiä eri päälystein. Saan siitä juhlatunnelmaa itsekin.
Coctailpiirakat, munavoi, tilliä päälle.
Yksi kuivakakku
Suklaakarkkeja/keksejä
Koita kaivella juhlafiilis jostain. Juhla on ainutkertainen. Nuoresi arvostaa, vaikkei ehkä näytä sitä. Muistakaa valokuvat. Oikeat. Paperisena. Kehyksiin parhaat otokset.
Tsemppiä💕💕💕🥂🥂🥂
Tässä valmis tarjoiluehdotus:
- Gluteenittomia piirakoita pakasteesta
- Tavallisia piirakoita (joko valmiina esim. Lidlin paistopisteestä tai nekin pakasteesta)
- Patonkia
- Munavoita
- Kinkku -ja kalkkunasiivuja tarjolle
- Kurkku -ja tomaattisiivuja
- Juustosiivuja
- Oliiveja
- Vesimeloniviipaleita
- Viinirypäleitä
- Punajuuri -ja perunasalaattia
- Suolakeksejä, myös Gluteenittomia suolakeksejä
- Tuorejuustoa
- Suolakurkkuja
- Gluteeniton kahvikakku (sopii kaikille)
- Gluteeniton täytekakku (sopii kaikille)
- Pullakranssi tai bostonkakku (saa valmiina)
- Gluteenittomia keksejä (kahta eri sorttia)
- Herrasväen pikkuleipiä (saa myös valmiina)
- Fazerin suklaalehti keksejä
- Suklaakonvehteja
- Tuoreita mansikoita
Kakut teet laktoosittomina tai kokonaan maidottomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes tarkkaan tiedä miksi on tällainen olo. On ollut todella rankka vuosi ja rankkoja aikoja taloudellisesti edessä. Ehkä huoli pärjäämisestä (koko perheen) on syynä, en tiedä.
Yksi keliaakikko, yksi ei syö sipulia, yksi ei tomaattia, yksi ei kalaa, yksi ei lihaa, yksi ei mausteita ja suolaa. Oli kai vieläkin jotain, en muista.
Hankalaksi menee tarjottavien teko.
ApOkei, tuosta listasta keliaakikko on hankalin, mutta ei hankala. Kala-allergia voi olla paha, mutta voi riittää myös, että esimerkiksi aterimet eivät siirry kalalautaselta toiselle lautaselle. Kala-allerginen voi siis ottaa ensimmäisenä tai sitten ette ota kalaa. Tomaatti on yleensä vain raakana koivun siitepölyn ristialergiana ikävä, muuten ei ja tomaatit saa silloin poistettua. Salatissa tomaatti ei haittaa, kun ostaa pieniä tomaatteja ja ei riko niitä. Sipulia ei tarvitse joka paikkaan ja sipuli ei yleensä ole kuin "mä en tykkää linjalla", ei mitään sen vakavampaa.
Mausteita saa olla ihan varmasti, mutta reilusti maustetut ruuat ovat esimerkiksi crohnin tautia sairastavalle ikäviä, kannattaa pysytellä siis normaaleissa mausteissa. Lihaa syömätön on helppo ja on olemassa tosi hyviä kasvisvaihtoehtoja, meillekin tulee kasvispiiras ja pinaattifetapiirasta sankarin tekemänä. Laktoosi on yksi asia, mutta harva on sille oikeasti "allerginen" ja laktoosittomia tai vähälaktoosisia tuotteita on todella paljon.
En ole tomaattiallergikko, mutta en ikinä laittaisi tomaattiallergista vierasta kauhomaan salaattia, johon varta vasten olen tunkenut tomaatteja, vaikka miten ehjänä. Hän on kuitenkin vieraani. Tomaatit saa kulhoon viereen.
Laktoosioireet voivat olla aivan järkyttävän kiusallisia ja kivuliaita. Toivottavasti edes kerrot, jos et käytä laktoosittomia tuotteita.
Meillä on tomaatille allerginen, joten tiedän kyllä mistä puhun. Kun ostaa kirsikka- tai luumutomaatteja, niin ne menet kokonaisina ja niitä on helppo väistellä salaatissa. En todellakaan laittaisi mitään pikkukipposia sinne tänne, josta jokainen voi koostaa salaattinsa, vaan jättäisin mielummin tomaatit pois ja salaatin myös, syököön kotonaan jokainen mitä haluaa.
Syötäväksi siis simppeliä ja suoraan kaupasta, selkeää sapuskaa, josta näkee mitä se on ja jokainen syö mitä syö.
Kun on väsynyt on väsynyt.Sitten teet sen, minkä jaksat. Älä syyllistä itseäsi. Lapsikin auttaa, jos annat selkeät ohjeet mitä tekee. Kaikkea ei siis kannata liikaa suorittaa.
Yksinkertainen on usein tyylikkäintä. Se, että piperrät juhlapöytään seitsemää sorttia ja väännät salaatteja ei väsyneenä vaan onnistu. Lopputulos voi olla kamalaa ja mikään ei maistu miltään. Jokainen tietää, että jos puhti ja fiilis on poissa se näkyy kaikessa. Ideaa ei synny mistään tai niiden toteuttaminen on haastavaa.
Jos tekee taloudellisesti tiukkaa sitäkin suuremmalla syyllä yksinkertaisuus toimii parhaiten. Kaupasta saa valmista.
Kaupasta saa marenkeja, kakkupohjia, erilaisa hedelmäsäilykkeitä, tuoreita marjoja tai hedelmiä, Pakasteissa on sormisyötäviä suolaisia yms. Usein komea kasa jotakin on parempi kuin monta pientä säälittävää purkkia jossa on jotakin, (Muistan juhlan, jossa emäntä tarjosi itse tekemäänsä voileipäkakkua ja graavilohen palaset olivat tulitikun pään kokoisia koristeena. Ei maistunut missään)
Ota iisisti, nauti päivästä ja kerää voimasi mieluummin seurusteluun vieraiden kanssa. Lapsesi muistaa juhlista hyvällä tuulella olleen äidin mieluummin kuin keittiössä uhrautuvan zombien.
Kannattaa tehdä ne tarjoilut niin, että mahdollisimman moni tarjoilu käy kaikille.
Paista vaikka pari kääretorttua kaakaota ja perunajauhoa käyttäen, sopinee kaikille, ainakin keliaakikolle, jos ei ole muita rajoitteita. Niistä see tehtyä helposti täytekakun kasaamalla levyjä päällekkäin. Yksinkertaisimmillaan hilloa väliin ja kermavaahto päälle ja vähän koristeita. Daim kakku kaupan pakkasesta on toinen vaihtoehto keliaakikolle. Pakastealtaasta löytyy kaikkea valmista/puolivalmista.
Sipulia ei ole pakko laittaa mihinkään, eikä kalaa ole pakko tarjoilla. Tomaatitkin voi tarjoilla erikseen tai laitella tarjoilulautasen reunalle koristeeksi.
Makeiksi tarjottaviksi voi ostella vaikka keksejä, keliaakikkoa varten oma paketti jotain lajia.
Kiitos vinkeistä.
Otin itseni niskasta kiinni ja sain nyt listattua tarjottavat.
Antipastosalaatti (suurin osa purkkitavaraa)
Perunasalaatti - teen itse
Graavilohi - teen itse
Kylmäsavulohi - ostan
Lämminsavulohi - teen itse
Paahtopaisti - ostan valmiina
Vihersalaatti + jotain (ehkä feta/mozzarella/paremsaanilastu/meloni)
Marinoidut grillatut kasvikset (kesäkurpitsa, munakoiso, paprika) - teen itse
Suklaakakku (pätkis?) - teen itse tai mies
(Keksejä)
Konvehteja
Kuohuviini, valko- ja punaviini, olut, kivennäisvesi, vesi, (limu/mehu), vesi, kahvi/tee. Myös alkoholittomat viinit.
Kaikki nopeatekoisia ja suurimman osan voi tehdä huomenna.
Nyt yritän tänään raivata kämppää sekä ostaa kaupasta suurimmsn osan. Huomenna siivous. Onneks yläkertaan voi kiikuttaa tavarat.
Ehkä tämä tästä lutviintuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä.
Graavilohi - teen itse
Kylmäsavulohi - ostan
(Keksejä)
Konvehteja
Kuohuviini, valko- ja punaviini, olut, kivennäisvesi, vesi, (limu/mehu), vesi, kahvi/tee. Myös alkoholittomat viinit.Kaikki nopeatekoisia ja suurimman osan voi tehdä huomenna.
Nyt yritän tänään raivata kämppää sekä ostaa kaupasta suurimmsn osan. Huomenna siivous. Onneks yläkertaan voi kiikuttaa tavarat.
Ap
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Mukavia juhlia!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä.
Graavilohi - teen itse
Kylmäsavulohi - ostan
(Keksejä)
Konvehteja
Kuohuviini, valko- ja punaviini, olut, kivennäisvesi, vesi, (limu/mehu), vesi, kahvi/tee. Myös alkoholittomat viinit.Kaikki nopeatekoisia ja suurimman osan voi tehdä huomenna.
Ap
Mahtavaa ap! Ihanat tarjoilut, tulisin mielelläni syömään teille! Kaikki menee hienosti, kivoja juhlia teille!
KALA-ALLERGIA voi olla niin paha, ettei siedä kalan hajuakaan huoneistossa.
Karjalanpiirakat+munavoi (gluteenittomalle gluteeniton leipä)
Kreikkalainen salaatti
1-2 eri valmiina ostettua voileipäkakkua
Valmiit pakastepullat (sulata, voitele, sokeria+voita päälle, uuniin) tulee kuin leipomon voipullat
Pakasteesta gluteenittomat kakut 2 eri + lisäksi kermavaahto ja tuoreita marjoja
Gluteenittomia pikkuleipiä 2 eri lajia
* * *
Ja viimeksi: ei stressiä siitä tykkääkö vieraat vai ei kunhan on jokaiselle edes jotakin.
Kaupan pakastealtaasta saa vaikka mitä -ton tuotteita. Salaatin voi laittaa esille niin että kaikki ainekset on erikseen ja jokainen kokoaa mieleisensä. Keksit tai pikkuleivät osta valmiina, kakun voi tehdä vaikka valmiista kääretortuista tai valmispohjista.
Siivoamiseen riittää turhat tavarat pois ja pintojen pyyhkiminen, pöydille tuoreita kukkia.
Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Juu juu. Näin pahasti ongelmaiset joutuu vaan itse ottamaan tilanteensa huomioon, pyytäköön tuulettamaan.
Eihän tämä nyt oikein ole, että kaikki jää väsyneen äidin hoidettavaksi, joka ei välttämättä haluaisi edes koko juhlia samalla kun mies ja juhlittava lapsi pakenevat vastuutaan. Näitä vastaavia aloituksia on ollut tälläkin palstalla useitakin. Aloittajan olisi nyt aluksi pitänyt sanoa ihan suoraan oman jaksamisensa olevan vähäistä, eikä motivaatiotakaan oikein ole ja taloushuolet myös painavat ja vaatia muitakin tekemään osuutensa tai koko juhlia ei tule. Ehkä tässä tapauksessa olisikin ollut parasta tarjoilla vain valmistuvan lapsen lempiruokia ja antaa lapselle lahjaksi juhlien järjestämättä jättämisestä säästyvä summa rahaa tai ainakin osa siitä. Kaikilla olisi ollut parempi mieli. Jotenkin tuntuu, että väsynyt aloittaja joutuu ihan arjestakin tekemään yksin kotityöt ja vaikka olisikin sanonut, että ei ole oikein, eikä jaksa niin apua ei ole saanut.
Miten se aina meneekin niin, että juhlien järjestäminen on lähes poikkeuksetta naisen/äidin vastuulla? Miehellä on tyyliin yksi tehtävä, kuten vaikka terassin öljyäminen, ja sitäkin vitkuttelee viikkokausia. Juhlia edeltävät pari viikkoa viettää illat salilla/autotallissa/kaverin kanssa prätkänhakureissulla/mökillä/ties missä, vaikka tekemistä olisi paljon.
Jos juhlat järjestetään tytölle, niin tämä ehkä osallistuu hieman, mutta pojan tapauksessa päivänsankari makaa huoneessan luurit päässä pelaamassa laittamatta tikkua ristiin minkään eteen.
Nainen sitten suunnittelee, leipoo, siivoaa, koristelee yksin tai hyvässä lykyssä jonkin oman kaverinsa kanssa yökaudet, jotta ehtii saada kaiken valmiiksi.
Tämä on nähty lukemattomia kertoja omassa kaveri/tuttavspiirissä, ja joka kerta pistää yhtä paljon vihaksi.
Tsemppiä ap! Toivottavasti tulee kaikesta huolimatta kivat juhlat.
Miksi lapsi ei auta? Omia ylioppilasjuhlia valmistelin yhdessä yksinhuoltajaäitini kanssa. Tein ja lähetin kutsut, ostin lakin ja juhlavaatteet valmiiksi, suunnittelin tarjottavat ja juomat ja tilasin ne konditoriasta + kävin ostamassa loput kaupasta.
Äitini keskittyi kodin ja pihan puunaamiseen ja istutti kukkia. Edellisenä kesänä olimme jo leikanneet pihan pensaat yhdessä valmiiksi. Yhdessä teimme ja ihanat juhlat olivatkin. Juhlista on nyt 10 vuotta aikaa ja äitini ikävä kyllä menetin muutamia vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tässä tapauksessa ap tietää kyllä vieraansa allergian asteen, tuttuja ihmisiähän tuonne kutsutaan yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä.
Graavilohi - teen itse
Kylmäsavulohi - ostan
(Keksejä)
Konvehteja
Ap
Mukavia juhlia teille!
Voi ap ymmärrän hyvin että ei ole kivaa jos kukaan muu ei tunnu ottavan vastuuta. Onko budjetti kuinka tiukka? Kuinka paljon voit ostaa valmiina?
Ehdotuksia tarjoiluun:
- salaattia niin että aineet tulevat erillisiin kulhoihin:
salaattisekoitusta, kurkkua kuutioituna, kirsikkatomaatteja puolitettuna, paprikaa suikaleina tai kuutioina, vaikkapa porkkanaa karkeana raasteen
- lisäksi fetaa tai muuta juustoa maun mukaan, savukalaa, valmista paahtopaistia/suolalihaa/lihapullia/broilerisuikaleita paistettuna tms. Suolattomalle ja mausteettomalle voit paistaa maustamattomia broilerisuikaleita pienen määrän.
Kun aineet on erillisinä, kukin voi valita omaan ruokavalioon sopivat.
Lisäksi esim cocktailpiirakoita ja munavoita, gluteenittomalle löytyy pakasteesta omat piirakat. Munavoita saa myös valmiina kaupasta jos et jaksa itse tehdä. Myös paistopisteiden fetakolmiot tai kinkkujuustokolmiot ovat yllättävän hyviä.
Gluteenittomalle pieni kakku pakasteesta (esim. Daim-kakku tai mutakakku). Muille voit ostaa kakun kaupan kylmähyllystä tai lähikonditoriasta, maun mukaan mistä tykkäätte. Tai tee itse jos jaksat, kaupan valmiit kakkupohjatkin toimii yllättävän hyvin.
Lisäksi maun mukaan pikkuleipiä (saa kaupasta valmiina, myös gluteenittomia)/ kuivakakkua (sitäkin saa valmiina)/pullia (täysin valmiina tai pakasteesta) tai vaikka pakasteesta tuulihattuja. Tai jos tykkäätte jäätelöstä, sekin käy. Kun katsot ettei sisällä vehnää tai vehnätärkkelystä, käy myös gluteenittomalle.
Siivousvinkkejä saitkin jo. Eli kaikki ylimääräiset kamat piiloon, imurointi ja puhtaat käsipyyhkeet vessaan.