Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihmisillä yleisesti koti järjestyksessä vai epäsiisti?

Vierailija
01.06.2022 |

En hirveästi käy kenenkään ihmisten luona kylässä ja siksi olenkin jotenkin elänyt siinä uskossa että yleisesti ihmisten kodit on aika siistit ja tiptop, mutta otantani perustuukin lähinnä omien sisatusteni ja vanhempieni sekä muutaman muun lähisukulaisen/tutun koteihin...oma kotini ei ole läheskään niin siisti kuin haluaisin, koska on ahdasta ja avokilla hirveästi tavaraa silti oman kodin epäjärjestys hävettää ja masentaa enkä siksi kutsu vieraita tai julkaise missään kuvia kodistani.

Yleisesti kuitenkin olen pannut merkille että vaikkapa facen erinäisissä ryhmissä (kansainvälisiä) yllättävän moni laittaa kuvia joissa näkyy taustalla todella kaoottinen ja epäjärjestyksen vallassa oleva koti...vaatemyttyjä ja kaapit sekasotkussa jne. josta taas tulee sellainen vaikutelma ettei monellakaan ole eriyisen hienoa tai siistiä. Tietysti on aina muutamia sellaisiakin joilla todella hulppean näköistä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaihtelee. Itsellä pitää olla suht hyvä järjestys ja siistiä, mutta ei neuroottisen siistiä.

M

Vierailija
2/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ja läheisteni kodit on siistit. Jopa lapseni koti eli 21v nuori mies eikä ole tiskejä tasoilla, ei lattialla ylimääräistä eikä muutenkaan rojua missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen erakko joka ei käy missään, kaikista vähiten kylässä kenenkään luona, enpä oikeesti tiedä.

Mutta näin kuvia japanilaisesta valokuvanäyttelystä, missä kuvaaja oli kuvannut tokiolaisten koteja. Ihan hir-vit-tä-vä kaaos jokaisessa. Ei yhtään tyhjää kohtaa lattiassa, kaikki paikat täynnä nyssäköitä ja pussukoita, ruokalautasia, yleistä sotkua. 

Tietty heillä on tosi pienet kodit, vielä pienemmät kuin keskivertosuomalaisella. 

mutta tällä otannalla, ilmeisen yleistä että on sotkua.

Vierailija
4/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on tavarat sikinsokin iloisesti sekaisin, jos vieraita ei ole näköpiirissä. Joka päivä kyllä sen verran siivotaan, että likaista ei kuitenkaan ole. Lapsiperheen hallittu kaaos.

Sitten puunataan, jos on vieraita tulossa.

Vierailija
5/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tuttavaperheellä on aikamoinen epäjärjestys ja paljon tavaraa, mielestäni liikaa eikä mikään ole erityisen hienoa. Mutta toisaalta ei ole likaista kuitenkaan, epäjärjestystä vain eikä oikein mitkään asiat sovi keskenään yhteen esteettisesti. Vaikuttavat sellaisilta ihmisiltä ettei heitä kiinnosta sisustaminen tai etteivät välitä siitä miltä koti näyttää, siis viihtyisyydestä.

Vierailija
6/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen erakko joka ei käy missään, kaikista vähiten kylässä kenenkään luona, enpä oikeesti tiedä.

Mutta näin kuvia japanilaisesta valokuvanäyttelystä, missä kuvaaja oli kuvannut tokiolaisten koteja. Ihan hir-vit-tä-vä kaaos jokaisessa. Ei yhtään tyhjää kohtaa lattiassa, kaikki paikat täynnä nyssäköitä ja pussukoita, ruokalautasia, yleistä sotkua. 

Tietty heillä on tosi pienet kodit, vielä pienemmät kuin keskivertosuomalaisella. 

Joo, kuulostaa kiinnostavalta se näyttely. Olen myöskin ollut aika yllättynyt siitä että Japanissa kodit ovatkin yleisesti aika kaoottisia ja sisustus on sellaista että yhtään tyhjää seinätilaa ei tunnu olevan, vaan joka kohdassa on joku tavara tai huonekalu. Olen aina luullut että japanilaiset kodit olisivat jotenkin jopa askeettisia ja seesteisiä.

Vierailija
7/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on aina siistiä. Tykkään siististä kodista ja siivoan ja järjestelen mielelläni. Kahden aikuisen kodissa ei isoja sotkuja tosin pääse syntymäänkään.

En muista ikinä käyneeni missään oikein sotkuisessa kodissa. Tosin kyläilen todella harvoin kenenkään luona.

Vierailija
8/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ns yhteiset tilat eli olohuone, keittiö, eteinen ja wc aina siistinä. Tai ainakin pyrkimys siihen, tavaroille on paikat ja siivotaan usein. Vieraathan näkee vain nämä tilat. Mutta omat makuuhuoneet, varastot, vaatekaapit jne on ihan mitä milloinkin, yleensä kaaos.

Vierailija
9/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista koska Tokio esim. näyttää kaupunkina erittäin siistiltä. Ehkä he kotona ottavat rennommin sitten.

Vierailija
10/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lika ja epäjärjestys on eri asioita. Peruspesu, pönttö ym on puhtaat, mutta paperit hujanhajan. Kirjoja, harrastus välineitä ym. Liikaa tavaroita.

Vierailija
11/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työni puolesta käynyt viimeisen seitsemän vuoden aikana noin 7000 asunnossa. Suuria ja kalliita omistusasuntoja, sekä pieniä vuokra-asuntoja. Vaikka käynnistä on ilmoitettu hyvissä ajoin etukäteen, enemmistön asunnot ovat sekaisia ja etenkin niissä on liikaa tavaraa. Siistejä, puhumattakaan minimalistisia koteja on todella harvassa.

Vierailija
12/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi aikuista ja kolme isoa teiniä ja pääasiassa tosi siistiä. Olisi noloa jo pelkästään nuorten vuoksi, jos koti olisi kuin pommin jäljiltä. Nuorilla on kuitenkin melkein joka päivä joku kaveri vähintään pistäytymässä, melko usein yötäkin. Samoin meillä käy jonkin verran naapureita ja meidän vanhempien kavereita ja harrastuskavereita kääntymässä - varmaan keskimäärin ainakin kerran viikossa - ettei yksinkertaisesti kehtaa elää sikolätissä.

Koti on siis aina periaatteessa jonkinlaisessa edustuskunnossa. Joskus joku pyyhe roikkuu ovenkarmissa kiireisen aamun jäljiltä tai mies on jättänyt jonkun työkalun kuraeteisen pöydälle, mutta noin niinkuin suurin piirtein siistiä on.

Vierailija
13/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kuulostaa kiinnostavalta se näyttely. Olen myöskin ollut aika yllättynyt siitä että Japanissa kodit ovatkin yleisesti aika kaoottisia ja sisustus on sellaista että yhtään tyhjää seinätilaa ei tunnu olevan, vaan joka kohdassa on joku tavara tai huonekalu. Olen aina luullut että japanilaiset kodit olisivat jotenkin jopa askeettisia ja seesteisiä.

Eivät ole. Japanilaiset asuvat keskimäärin ahtaasti ja ovat materialisteja, joten tavaraa on tolkuttomasti.

Vierailija
14/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kun on niin epäsiisti. Aiemmin tilanne vaihteli enemmän ja useammin oli kuitenkin siivoa. 

Vierailija
15/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan ihmisistä. Toisilla on aina epäsiistiä ja toisilla aina siistiä. 

Vierailija
16/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanilaisilla on tosiaan paljon tavaraa ja pienet asunnot. Olen asunut Japanissa alle 20 neliön yksiössä, se oli ihan tavallinen siellä päin. Suomeen tullut japanilainen kaverini piti 55 neliön asuntoa todella tilavana lapsiperheelle ja ihmetteli, kun olimme toisen lapsen myötä muuttamassa suurempaan :)

Pääsääntöisesti kaikilla lähipiirissä on kotona siistiä. Poikkeuksena ovat miehen maalla asuvat vanhemmat sukulaiset, joilla ei ole ihan niin justiinsa. Ja yhden lapsuudenkaverini koti Helsingin parhaalla arvoalueella oli aina kuin pommin jäljiltä.

Vierailija
17/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki turha roina pois niin pysyy siistinä

Vierailija
18/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina siistiä. Rakastan siisteyttä ja siivoamista, ja siivoan päivittäin aina vähän, niin pysyy siisteys ja järjestys yllä, vaikka omistan koiran josta tulee sotkua. Ja aina jos tulee vieraita, tärkein on mielestäni siisti lattia ja keittiö, ja ehdottoman tärkeää että vessassa on puhdas käsipyyhe ja wc pönttö. Ällöttävää vierailla likaisessa ja tunkkaisessa kodissa.

Vierailija
19/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keräilijä, joten kyllä. Imuroin päivittäin. Suunnitelen tarkasti vitriinien sijainnin ja niiden sisällön. Kotini on puhdas aina. M27

Vierailija
20/29 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista koska Tokio esim. näyttää kaupunkina erittäin siistiltä. Ehkä he kotona ottavat rennommin sitten.

Oletko koskaan katsonut Tokiossa asemalla junaraiteille? Joka paikassa ei todellakaan ole siistiä. Ja japanilaisten kodit ovat tupaten täynnä tavaraa, kuten moni on täällä kommentoinut. Älyttömän kalliiden hintojen takia asutaan ahtaasti, jolloin käyttöön ja kaikenlaiseen roinaan tuhlattavaksi jää enemmän rahaa.