Sain kutsun "rääppijäisiin"
Sain kutsun (siis ihan oikean kutsun, en mitään tekstiviestiä) rippijuhlien rääppijäisiin. Tämä ob ilmeisesti paikallinen tapa, mutta minulle täysin vieras.
Ovatko rääppijäiset siis kuitenkin juhlat? Mennäänkö sinne juhlatamineissa ja lahjan ja kukkien kanssa vai rennommin?
Olen vähän hämmentynyt.
Kommentit (37)
No enpä tiennyt että rääppiäisissä pitäisi siivota, luulin että kyse on loppujen tarjottavien tuhoamisesta. Ehkä rääppiäistavat vaihtelevat alueittain?
Olen ollut rääppiäisissä ja ihan tavallisissa vaatteissa syötiin niitä ylimääjäruokia pois. Siihen ei kuulunut mitään siivousta.
Rääppiäiset voi olla vaikka lapsen rippijuhlista jollekin äidin omalle aikuisiän kaverille, joka ei lasta ja sukulaisia juuri tunne.
Paljon mukavampi mennä niihin rääppiäisiin kahvittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsujalta ei tietenkään voi tarkemmin kysyä mistä on kyse?
Onko juhlat samana päivänä kuin rippijuhlat, onko muita kutsuttuja, kuka kutsuu?
Seuraavana päivänä. Muitakin on kutsuttu.
Pukeutuisin kyllä juhlavammin kuin pelkkään normi kyläilyyn. Nuori varmasti myös ilahtuu jos häntä muistetaan pienellä lahjalla.
Missä päin Suomea tuollaista harrastetaan? Pakastimet on keksitty tai illan viimeiset vieraat voivat ottaa ylijääneitä herkkuja mukaansa.
En tiedä muullapäin mutta pohjanmaalla rääppiäisissä syödään ylijäänet tarjottavat pois ja juodaan mitä kaapista sattuu löytymään. Jos juhlat on ollut esimerkiksi sukulaisille, niin räppiäisiin voi kutsua rennommin sitten kavereita ja naapureita jne. jotka eivät ole itse sen suvun kanssa tekemisissä.
Ihan rennosti voit mennä. Ei tartte kukkia eikä lahjakortteja, eikä parasta juhla-asua. Voit viedä pienen lahjakortin jos tykkäät. Hauska tapa nuo rääppijäiset.
Ehkä tässä nyt jotain alueellisia eroja siitä, miten rääppijäiset ymmärretään. Itsekin hahmotan ne sellaisina rentoina kahvitteluina, jonne ei tarvitse esim pukeutua juhlavasti. Tuo kutsukortti vaan hämää - itse laittaisin vain tekstarin, jos kyseessä olisi jokin "tulkaahan kahville" -tilaisuus. Pitää vielä varmistaa asia, ettei käy niin, että vahingossa on aivan yli- tai alipukeutunut.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsujalta ei tietenkään voi tarkemmin kysyä mistä on kyse?
Onko juhlat samana päivänä kuin rippijuhlat, onko muita kutsuttuja, kuka kutsuu?
Ei juhla, vaan juhlan jälkeistä siivoamista. Jos hyvä mäihä käy niin voit saada jotakin herkkuja mitä on juhlasta jäänyt.
Missä päin maailmaa rääppijäisiin liittyy siivoaminen? Länsirannikolla se tarkoittaa ainakin juhlista jääneiden ruokien ja juomien nauttimista porukalla.
Kyllä meilläkin Savossa "riäppiäiset" tarkoittavat nimenomaan sitä, että kutsutaan syömään ja juomaan ne ylijääneet kakunpalat, keksit, limut yms.
Siivoilu ei kuulu asiaan eikä myöskään lahjojen odottelu. Enemmän yhteistä hauskaa fiilistelyä juhlien jälkimainingeissa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muullapäin mutta pohjanmaalla rääppiäisissä syödään ylijäänet tarjottavat pois ja juodaan mitä kaapista sattuu löytymään. Jos juhlat on ollut esimerkiksi sukulaisille, niin räppiäisiin voi kutsua rennommin sitten kavereita ja naapureita jne. jotka eivät ole itse sen suvun kanssa tekemisissä.
Niin, eikä mitään siivousta siihen sisälly tietenkään.
Meillä on rääppiäiset olleet lähinnä esim. juhannuksen jälkeen ollaan syöty naapureiden kanssa pois, mitä on jäänyt. (Naapurit on kyllä olleet jo itse juhannuksena.)
Kerran on meidät kutsuttu tietämättämme rääppiäisiin. Eli yhdellä tutulla oli ollut juhlat edellisenä iltana ja meidät kutsuttiin seuraavaksi illaksi illalliselle. (Kun oli jäänyt liikaa ruokaa yli.) Siitä jäi vähän huono maku. Asia selvisi nimittäin vasta ruokapöydässä... ja tarjottavat oli aika nahistuneita...
Kerran on meillä pidetty 'rääppiäiset' ihan suoralta kädeltä. Oli kutsuttu perhe kylään. Kaikki valmistelut tehty. Ja sitten perheeseen iski korona epäilys. Soitin naapureille ja kysyin, että oletteko syöneet? Meillä olisi pöytä valmiiksi katettuna ja ruuat uunissa.... ei tarttee pukeutua. :-) Hyvät juhlat saatiin. Vieraat vaan vaihtuivat :-)
Rääppiäiset eivät ole juhlat. En ymmärrä, miten kukaan voi kutsua vieraita rääppiäisiin kutsukortilla...
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea tuollaista harrastetaan? Pakastimet on keksitty tai illan viimeiset vieraat voivat ottaa ylijääneitä herkkuja mukaansa.
Oltiin Itä-Suomessa häissä kaveriporukalla, ja meidät kutsuttiin vielä seuraavana päivänä syömään niitä hääruokia ennen kuin lähdettiin ajamaan takaisin kotiinpäin. Siellä oli muitakin vieraita. Syötiin hyvin ja muisteltiin edellistä iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nolointa hetkeen. Et kelpaa juhliin mutta rääppiäisiin sentään kutsuttiin. Eiköhän ne lahjaakin odota.
Rääppiäisiin pääsy on kyllä sillä tavalla kunnian asia, että olet sukulaisten jälkeen se parasystävä joka pyydetään syömään kakkua.
Esim ristiäisiin ei yleensä pyydetä kavereita vaan pelkkä kankea suku.
Rääppiäisissä saa sit olla rennosti ja pitää hauskaa ystävien kesken ja nimenomaan ystävien, ei sinnekään ketä vaan pyydetä.
Monet asuvat ahtaasti ja siksi kutsuvat esim. rippijuhliin vain läheisimmät sukulaiset. Seuraavana päivänä kutsutaan sitten tuttavia ja kavereita rääppiäisiin eli jälkijuhliin, jotka ovat muodoltaan rennot ja hauskat. Joskus saatetaan varsinaisena juhlapäivänä sanoa vieraille, että tulkaa sitten huomenna rääppiäisiin, kun tarjottavaakin on vielä kovin runsaasti.
No nyt on erikoista kyllä. En ole ikinä tuollaiseen törmännyt. Lähinnä mun kokemuspiirissä rääppiäisten tarve ja "vierasmäärä" varmistuu siinä vaiheessa, kun viimeiset vieraat poistuvat juhlista. Eli kun tietää, miten paljon jäi tarjottavia yli.
-7