Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iso-Britannian ihmesipulit

Vierailija
31.05.2022 |

Mä katselin tuossa Jamie Oliverin ohjelmaa ja haluaisin niitä sipuleita jotka - tsiuh - kuorineen halkaistaan kokkiveitsellä kahtia ja heitetään seuraavassa kuvassa puhtaina pataan.

Oon kokeillut Alepaa, K-Markettia ja Lidliäkin, mut aina vaan mun tarttee nysvätä niistä kuoret irti. Sitäpaitsi, aina mun sipuleissa on puiseva kantakin!

Samoin valkosipulit! Jamie vaan ottaa ihanan valkosipulimukulan ja tsak-tsak-tsak, pienii puhtaan valkoiset kynnet. Miks mun valkosipulista pitää kynnet kaivella ulos ja kuoriakin vielä?

Ootteko muut onnistuneet löytämään näitä itsestään kuoriutuvia sipuleita? Vinkkejä otetaan vastaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on myös valtavat teelusikat! Kokki kun heittää pannulle kourallisen mitä lie, selostaa sen olevan teelusikallinen. Mun mitassa lukee: tl 5 ml.

No, onhan ne teenjuojakansaa...

Vierailija
2/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä jollain suomalaisviljelijällä mahdollisuus erikoistua ihmesipulien viljelyyn!

Suomesta ei nimittäin tommosia helpostikuorittavia saa, myös minä olen monet kaupat ja tämän kylän torit kokeillut. Ei. Aina pitää kuoria se kuivunut, sitten se puolikuivunut ja mahdollisesti vielä kolmas kerros, osittain kelmu, osittain nihkeää kuorta. Ja valkosipulin kuorimiseen en ole löytänyt hyvää kikkaa, aina on keittiö täynnä valkosipulinkuorihöytyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä katsoinko samaa jaksoa, mutta ainakin siinä kasvisruokajaksossa jota itse katsoin leikattiin sipuli ronskisti neljään osaan ja sitten vähän eroteltiin kerroksia pannuun heittäessä. Siinä erotellessa jätetään uloin kerros ja kuori käyttämättä, jolloin näyttänee helpolta kuorimiselta?

Vierailija
4/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liota kuumassa vedessä, lähtee kuoret helposti.

Vierailija
5/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. itse asiassa valkosipulinkynsistä lähtee kuori kun ne vaan halkaisee pariin osaan. Sit toki kuorenpalat pitää kerätä pois - mutta ei siis ole pakko tuhrata aikaa kuorimiseen etukäteen.

Ja tavallisesta sipulistakin lähtee, jos sitä sipulia on ensin liottanut vedessä sellaisen puoli tuntia niin että kuori ei enää ole kuiva vaan nahkea ja sitkeä..

Luulen oppineeni nämä konstit jostain Two Fat Ladies - tyyppisestä brittiläisestä kokkiohjelmasta joskusmonia vuosia sitten. Olen myös luullut, että se on yleistä tietoa, joskin jäi multa peruskoulun köksäntunnilla oppimatta.

Vierailija
6/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota. itse asiassa valkosipulinkynsistä lähtee kuori kun ne vaan halkaisee pariin osaan. Sit toki kuorenpalat pitää kerätä pois - mutta ei siis ole pakko tuhrata aikaa kuorimiseen etukäteen.

Ja tavallisesta sipulistakin lähtee, jos sitä sipulia on ensin liottanut vedessä sellaisen puoli tuntia niin että kuori ei enää ole kuiva vaan nahkea ja sitkeä..

Luulen oppineeni nämä konstit jostain Two Fat Ladies - tyyppisestä brittiläisestä kokkiohjelmasta joskusmonia vuosia sitten. Olen myös luullut, että se on yleistä tietoa, joskin jäi multa peruskoulun köksäntunnilla oppimatta.

Ja jos ette osaa itse arvata, niin voin kertoa teille senkin, miksi niitä ei myydä kaupassa valmiiksi liotettuina: no siksi kun ne sit kyl homehtuu aika nopeasti, jos niitä ei saman tien käytetä.

Vierailija
7/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan pakastealtaasta löytyy itsestään kuoriutuneita sipuleita.

Vierailija
8/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkosipulista lähtee kuori helpoiten niin, että painaa vaan veitsellä sen littanaksi. Kokit yleensä lyö veitsellä, mutta minusta on helpompaa vaan painaa :D tuosta sipulista en ole kuuluukaan, täytyy testata.

Vierailija
9/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkosipulista lähtee kuori helpoiten niin, että painaa vaan veitsellä sen littanaksi. Kokit yleensä lyö veitsellä, mutta minusta on helpompaa vaan painaa :D tuosta sipulista en ole kuuluukaan, täytyy testata.

Mutku... Jo se niiden kynsien irrottaminen sieltä kodasta käy työstä! Ja sitä kuorihöttöäkin on vaikka kuinka paljon ennen kuin saa sen itse kuorittavan kynnen esille.

Vierailija
10/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku... Jo se niiden kynsien irrottaminen sieltä kodasta käy työstä! Ja sitä kuorihöttöäkin on vaikka kuinka paljon ennen kuin saa sen itse kuorittavan kynnen esille.

Joo no tuo on totta. Kuorihöttö on ärsyttävintä.

Vierailija
11/13 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on myös valtavat teelusikat! Kokki kun heittää pannulle kourallisen mitä lie, selostaa sen olevan teelusikallinen. Mun mitassa lukee: tl 5 ml.

No, onhan ne teenjuojakansaa...

Entäs niiden ruokalisikat sitten? Loro-loro-loro pannulle ruokalusikallinen!

Kauhalla kai syövät 😅

Vierailija
12/13 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit ihmiset pystyvät kuorimaan sipulin. Ei tarvi olla mitään ihmesipuleita.

Vain "miesten miehet" kirkuvat keskenään.

Ruiskuttaessaan eritteitään ja apinarokkoa levittäessään.

Vierailija
13/13 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nykyään vain omakasvattama valkosipuleita. Niissä on paksut kuoret (ne on muutenkin hardneck- lajiketta, eli ei pysty letittämään varsia). Se paperikuori lähtee helposti irti, ja sit jäljellä on paksu kova kuori. Sen saa helposti pois, kun ensin leikkaa sen juuriosan pois siitä kynnestä sitten vaan veitsenterän työntää kuoren alle, niin se lohkeaa auki. menee muutama sekunti per kynsi, ja jäljelle jää ehkä kynsi - kaikkeen ruokaan kun ei halua laittaa valkosipulimurskaa.