Ohje oli, että hevosta voi lyödä lapiolla päähän Hevosiin on kohdistettu pitkäkestoista ja täysin tarpeetonta väkivaltaa pohjanmaalaisessa hevoskeskuksessa, kertovat opiskelijat
Kotimaa|Eläinsuojelu
Ohje oli, että hevosta voi lyödä lapiolla päähän Hevosiin on kohdistettu pitkäkestoista ja täysin tarpeetonta väkivaltaa pohjanmaalaisessa hevoskeskuksessa, kertovat opiskelijat
Väitteiden mukaan ilmapiiri ravitallilla oli aggressiivinen ja hevosten lyöminen lähes jokapäiväistä.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008851810.html
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan Disney-prinsessojen hevosleikeissä tulee vielä ruumiita kun ei hevosen kunnioitusta saa lässyttämällä.
Sellaista eläintä ei ole olemassakaan jota täytyisi pahoinpidellä saadakseen siitä hyvän kumppanin. Jos et pärjää eläinten kanssa ilman väkivaltaa, niin vika on sinussa, eikä sinun pitäisi minkäänlaista eläintä omistaa. Usein eläinten hakkaajilla on taitojen puutteen lisäksi myös päässä jotain vikaa.
Taitavat nämä hevosten "hoitajat" napsia hevosten lääkkeet ja pillerit itse. Taitaa siksi olla monella pipi pää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ne opiskelijat ei puuttuneet siihen kun näkivät ?
Antakaa nyt niitä lässynlässy-selityksiä asialle.
Johtuiskohan se siitä, että ovat pelänneet. Sellaista hevosen hakkaajaa pelkää jo kaikki. Nyt ovat kertoneet. Ja se on hyvä.
Vaikkei puuttuisikaan niin miten joku voi jatkaa tuollaisessa koulussa, vaikka tietää mitä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tästä uutisoidaan. Ei tuohon muuten tule mitään muutosta.
Ikävä kyllä asioilla on tapana jäädä ilmaan roikkumaan, koska kukaan ei ole viemässä asioita loppuun saakka. Monet kuvittelevat, että uutisointi riittää. Ei riitä, vaan tarvitaan ihmisiä henkilökohtaisesti tekemään asioiden eteen töitä ja katsomaan, että asia hoituu.
Suomen Hippos tekee tutkintapyynnön poliisille. Uutisissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tästä uutisoidaan. Ei tuohon muuten tule mitään muutosta.
Ikävä kyllä asioilla on tapana jäädä ilmaan roikkumaan, koska kukaan ei ole viemässä asioita loppuun saakka. Monet kuvittelevat, että uutisointi riittää. Ei riitä, vaan tarvitaan ihmisiä henkilökohtaisesti tekemään asioiden eteen töitä ja katsomaan, että asia hoituu.
Suomen Hippos tekee tutkintapyynnön poliisille. Uutisissa on.
Hippos on tehnyt paljon työtä kiillottaakseen lajin imagoa ja mielestäni onnistunutkin. Ainakin nuoremman sukupolven kaverit käsittelevät hevosia kilpailuissa aivan eri tavalla kuin setämiehet. Sitähän ei toki tiedä mitä tapahtuu, kun kamerat eivät ole kuvaamassa, mutta kyllä ainakin paljastuneet epäkohdat osuvat aina juuri näihin alan konkareihin.
Prkele, mitä touhua! Onko nämä kaikki ravivalmentajat tämmöisiä? Eikö ne lisäksi vikittele ja paneskele niitä hevostyttöjä?
Minustanäille dopiva rangaistus olisi se,että niitä itseään oahoinpideltäisi samalla tavalla.
Tuo kävelykone kuulostaa kamalalta muutenkin, onko sellaiset ihan yleisessä käytössä? Jutun mukaan jos hevonen ei kävele niin se saa sähköiskun. Miten tuollainen vehje voi olla laillinen?
Kuka on se tallimestari joka häiriintyneellä tavalla kohtelee hevosia. Semmosella ei pitäisi olla mitään asiaa hevosten pariin.
Johtuiskohan se siitä, että ovat pelänneet. Sellaista hevosen hakkaajaa pelkää jo kaikki. Nyt ovat kertoneet. Ja se on hyvä.
- juuri tämä. Itse pelkäsin kys. henkilöä eikä ollut mukava mennä koulun ravitunneille tai tallivuoroihin.
Ilmapiiri oli aina rennompi kun tämä henkilö ei ollut tallilla.
Lopetin koulun reilun puolen vuoden jälkeen.
Liikkumasta kieltäytynyt varsa ruoskittiin tallin pihalla niin että se heittäytyi makaamaan kärryt perässä tai talutuksessa paikoilleen juurtununeelle hevoselle annettiin "kävelyharjoituksia" vetelemällä sitä takaapäin ajopiiskalla jolloin hevonen rynni hädissään karsinaan taluttajan( minä) kolhaistessa lonkan karsinan oven reunaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Termi tarpeeton väkivalta saa niin mun sappeni kiuhumaan. Se on kirjattu lakiin ja sen avulla voidaan perustella esim. tuotantoeläinten julma käsittely. Mä olen kasvanut koirien, kissojen ja hevosten kanssa ja lisäksi työskennellyt maatalouslomittajana 15 vuotta erilaisten tuotantoeläinten kanssa. Koskaan ei ole tullut vastaan tilannetta, missä olisi tarvinnut turvautua väkivaltaan eläintäkohtaan, vaikka etenkin töissä sitä näkee jatkuvasti ympärillä.
Suomella on vielä pitkä matka sivistysvaltioksi mitä tulee eläinten oikeuksiin.
- kerrotko minulle karjatilan emännälle millaista väkivaltaa näet työssäsi jatkuvasti?
Ainakaan minulla ei ole mitään syytä kohdella eläimiä huonosti mutta luulisi sinun 15 vuoden lomittajan kokemuksella jo tietävän että joskus karjatilan töissä on oltava kättä pidempää jo ihan oman turvallisuuden vuoksi.
600-800 kg eläin kun on välillä melko itsepäinen ja joskus jopa vaarallinenkin.
Naurettavinta tuossa jutussa oli varmaan tuo tuleva "tarkistus", josta jotenkin kummasti ilmoitetaan reilusti etukäteen. Kun tokihan tallille pitää antaa riittävästi aikaa piilotella kaikki merkit hevosten kaltoinkohtelusta.
Hevosalalla on paljon näitä luonnehäiriöisiä. Itse lopetin ratsastustunneilla käymisen 12-vuotiaana kun opettaja raivosi ja käski piiskaamaan ex-ravuria että sen saisi laukkaamaan. Siis ensin hevoselle opetetaan että missään nimessä ei saa laukata, sitten lyödään että se "p*rkeleen luuska" laukkaisi. Meno oli muutenkin ihan sekoa kun näin aikuisena jälkeenpäin miettii. Tässä maassa saa yleisesti ottaen rääkätä eläimiä ihan vapaasti, rangaistukseksi määrätään pikkuisen sakkoa ja eläintenpitokieltoa jota ei edes valvo kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Palstan Disney-prinsessojen hevosleikeissä tulee vielä ruumiita kun ei hevosen kunnioitusta saa lässyttämällä.
Joillekin rassuille ei ole olemassa mitään muuta kuin ääripäät, oli asia mikä tahansa. Yhdenkään elävän olennon kunnioitusta ei saada väkivalloin mutta sitähän kaltaisesi on mahdotonta ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Alkoipa tekemään hevospihviä mieli.
Kuullostat 14-vuotiaalta räkänokalta joka huutelee luokkansa hevosharrastajatytöille että hevosista tehdään makkaraa ja hyi tyttöbakteereita. Sama meno vielä 40 vuotta myöhemminkin. :`)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termi tarpeeton väkivalta saa niin mun sappeni kiuhumaan. Se on kirjattu lakiin ja sen avulla voidaan perustella esim. tuotantoeläinten julma käsittely. Mä olen kasvanut koirien, kissojen ja hevosten kanssa ja lisäksi työskennellyt maatalouslomittajana 15 vuotta erilaisten tuotantoeläinten kanssa. Koskaan ei ole tullut vastaan tilannetta, missä olisi tarvinnut turvautua väkivaltaan eläintäkohtaan, vaikka etenkin töissä sitä näkee jatkuvasti ympärillä.
Suomella on vielä pitkä matka sivistysvaltioksi mitä tulee eläinten oikeuksiin.
- kerrotko minulle karjatilan emännälle millaista väkivaltaa näet työssäsi jatkuvasti?
Ainakaan minulla ei ole mitään syytä kohdella eläimiä huonosti mutta luulisi sinun 15 vuoden lomittajan kokemuksella jo tietävän että joskus karjatilan töissä on oltava kättä pidempää jo ihan oman turvallisuuden vuoksi.
600-800 kg eläin kun on välillä melko itsepäinen ja joskus jopa vaarallinenkin.
Millä tavalla eläimen pahoinpitely mielestäsi lisää sitä hoitavan ihmisen turvallisuutta??
90% ravihevosista on myös suustaan jollain tavalla vammautuneita kuolaimien ja ohjista repimisen takia :(
Missä mennään tällä hetkellä? Koulutuskeskus Brahe rajoittanut ketkä saa kommentoida somessaan tätä tapausta. Eli piilottelun yritys jatkuu. Se eläinlääkärin käynti, jossa hevosista ei muka löytynyt mitään jälkiä väkivallasta nyt oli täysin turha - hevosia on niin paljon, ettei ehtinyt tutkia niitä kunnolla, suurta osaa ei lainkaan. Monestihan nämä eläinlääkärit ovat lisäksi tallinomistajan "luottotyyppejä" eivätkä paljasta epäkohtia, koska pelkäävät menettävänsä asiakkaansa=rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta miten pahoinvoivia ihmisiä sitä löytyykin.
Valitettavasti monella on pimeä puoli jota halutaan tuoda esiin heti kun on tilaisuus. Olipa kyseessä eläinrääkkäys, työpaikkakiusaaminen, tai puolison kaltoinkohtelu, tilaisuus tekee varkaan!
keskiviikkona raahen seudussa sanottiin, että tapaus on edennyt esitutkintaan. toivottavasti mj ja muut koululla hevosia rääkänneet saavat kunnon tuomiot.
Olet ihan oikeassa. Harmi kyllä moni luulee, että lainsäädäntö Suomessa suojaa eläimiä. Tämä on harhakäsitys. Suomen lait eivät todellakaan suojaa eläimiä. Uusi eläinten hyvinvointilakikaan ei tule olemaan riittävä. Hävetä saa.