Ikuinen riita miehen tupakoimisesta - mikä auttaa???
Kun aloimme seurustella, mies ei polttanut. Suhteen alkuhuumassa poltettiin viinin juomisen ja ravintoloissa käymisen yhteydessä. Mies jäi taas koukkuun röökiin.
Lupasi lopettaa yhteenmuuton jälkeen, jos minäkin lopetan. Tehtiin selvä sopimus, että rööki jää kerrasta. No, vuosi myöhemmin kävi ilmi, että sitä sopimusta noudatin vain minä. Oli polttanut töissä ja muualla silloin kun en ollut hajuetäisyydellä.
Alettiin yrittämään lasta ja sovimme, että kun tulen raskaaksi, hän viimeistään silloin lopettaa kokonaan. No, ei lopettanut, tietenkään. Raskas pikkulapsiarki vain lisäsi tupakointia entisestään.
Nyt lapsi on 2-vuotias ja tuo edelleen polttaa. Ahdistaa se ihan sairaan paljon lähinnä lapsen terveyden yms takia. Miten saan sen lopettamaan?
Kommentit (51)
Kyllä se ainakin kotona lopuu jos asutte kerrostalossa? Missä päin Suomea tahansa.Sillä Helsinki Heka-itä vuokrataloihin tuli voimaan tupakointi kielto parvekkeilla 10.5. 22.
Lopeta turha riitely pikkuasiasta. Lapsi kärsii enempi vanhempien riitelystä kuin toisen vanhemman vähäisestä tupakoinnista. Tuoksu ei vahingoita lasta, pääasia ettei tarvitse savussa oleskella.
Tupakoitsijat haisee kamalilta. Ihana apn ja lapsen haistella sitä hajua vaikka mies polttaisikin vain töissä tms.
Sun ja lapsen + sukulaisten sekä ystävien pitää tukea ja pitää huolta ettei tule kiusauksia tai mitään mikä altistaa huonoille tavoille. Yhdessä teette paremmt elintavat sitten .
Eiku, nyt siis kyseessä mies ja tupakki, no sehän on narsisti sika,jätä se heti ja vaadi korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa. Lopettaminen lähtee itsestä, jos lähtee.
Polttaako lapsen läheisyydessä? Jos ei, älä valita.
Polttajat haisevat karsealle vaikka kuinka polttaisivat sen kääryleensä jossain nurkan takana. Haisevat hirveälle.
No se on sinun ongelmasi eikä polttajan.
päihderiippuvaisen kanssa ei kannata parisuhdetta solmia tai luottaa heidän lupauksiinsa. Harkitse vakavasti suhteen päättämistä. Sen jälkeen lastensuojeluilmoitus, koska miehesi taatusti polttaa myös lapsesi läsnäollessa tai altistaa hänet tupakansavulle. Tuo voi toimia ja miehesi voi ensimmäistä kertaa elämässään joutua miettimään kumpi on rakkaampi: tupakka vai lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta turha riitely pikkuasiasta. Lapsi kärsii enempi vanhempien riitelystä kuin toisen vanhemman vähäisestä tupakoinnista. Tuoksu ei vahingoita lasta, pääasia ettei tarvitse savussa oleskella.
Jos haistaa tupakan hajun, se tarkoittaa että tupakan karsiinogeenejä päätyy elimistöösi. Tupakoitsijan hengitykseen erittyy karsinogeenejä monta tuntia edellisen tupakan jälkeen. Siksi pienet lapset ei saa esim. nukkua tupakoitsijan kanssa samassa huoneessa.
Myös tupakoitsijan vaatteisiin kertyy haitallisia aineita.
Huomaavainen tupakoitsija ei haise tupakalle. Ottaa aina jonkun pastillin tupakoinnin jälkeen ja oh hajuton.
Minulla on ystävätär joka polttaa mutta koskaan ei haise tupakalle.
Tupakointi on yksityisasia ja et voi päättää toisen puolesta polttaako vai ei, toki toivoa voit että lopettaa.
Jos suhteessanne ei ole muuta ongelmaa niin kaikki on teillä mielestäni hyvin. Osta voimakkaita pastilleja ja pyydä käyttämään niitä tupakoinnin jälkeen.
Jos parvekkeella saa tupakoida niin pyydä että ennen sisääntuloa hengittelee ulkoilmaa muutamia kertoja ennen sisälle tuloaan ja sitten pastillia suuhun.
"myrkylliset yhdisteet voivat tunkeutua savuttomiin tiloihin jo pelkästään tupakoitsijan vaatteiden, ihon ja hiuksien välityksellä.
Ilmiötä kutsutaan kolmannen asteen tupakoinniksi (eng. thirdhand smoke). Tupakan myrkyille voi altistua välillisesti esimerkiksi elokuvateatterissa, johon ihmiset saapuvat tupakoituaan"
Vierailija kirjoitti:
Huomaavainen tupakoitsija ei haise tupakalle. Ottaa aina jonkun pastillin tupakoinnin jälkeen ja oh hajuton.
Tupakointi on yksityisasia ja et voi päättää toisen puolesta polttaako vai ei, toki toivoa voit että lopettaa.
Jos suhteessanne ei ole muuta ongelmaa niin kaikki on teillä mielestäni hyvin. Osta voimakkaita pastilleja ja pyydä käyttämään niitä tupakoinnin jälkeen.
Jos parvekkeella saa tupakoida niin pyydä että ennen sisääntuloa hengittelee ulkoilmaa muutamia kertoja ennen sisälle tuloaan ja sitten pastillia suuhun.
Ei se tupakan haju suusta tule vaan verenkierrosta hengityksen kautta. Pastillit ei estä myrkkyjä joita tupakoitsija erittää ympäristöönsä.
Kannattaa huomata, että vaikka mies polttaisikin ulkona, niin sinun ja lapsen lähelle tullessa hän hönkii savua vielä tuntikausia. Passiivinen tupakointi voi huonolla tuurilla romuttaa terveyden muutamassa vuodessa. Kuulostaa varmaan yliampuvalta, mutta itse kyllä eroaisin. Miehen lapsellisen tavan takia sinä tai lapsi saatatte joutua maksamaan siitä terveydellänne, eikä tupakoiminen aikuisena kyllä kerro ihmisestä mitään hyvää.
Eipä olisi monessakaan taloudessa isää ollut menneinä vuosikymmeninä, jos syy potkia mies pellolle olisi ollut tupakointi.
Yritä nyt vain hyväksyä ja lopeta nalkutus. Ei se kersa siihen kuole, jos isä polttaa. Pahempi riski ilman isää kasvaminen on.
Kannattaa lukea 3. asteen tupakoinnista jos se ei ole tuttua. Ei riitä jos tupakoi ulkona, myrkkyjä erittyy vielä tunteja. Ne jää myös tupakoitsijan vaatteisiin ja hiuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä olisi monessakaan taloudessa isää ollut menneinä vuosikymmeninä, jos syy potkia mies pellolle olisi ollut tupakointi.
Yritä nyt vain hyväksyä ja lopeta nalkutus. Ei se kersa siihen kuole, jos isä polttaa. Pahempi riski ilman isää kasvaminen on.
Ei ole montaa vuosikymmentä kun kotiväkivaltakin oli sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomata, että vaikka mies polttaisikin ulkona, niin sinun ja lapsen lähelle tullessa hän hönkii savua vielä tuntikausia. Passiivinen tupakointi voi huonolla tuurilla romuttaa terveyden muutamassa vuodessa. Kuulostaa varmaan yliampuvalta, mutta itse kyllä eroaisin. Miehen lapsellisen tavan takia sinä tai lapsi saatatte joutua maksamaan siitä terveydellänne, eikä tupakoiminen aikuisena kyllä kerro ihmisestä mitään hyvää.
Vielä jokunen vuosikymmen sitten oli aivan tyypillistä, että lapsiperheissäkin poltettiin sisätiloissa. On suoranainen ihme, että jokaisella yli kolmekymppisellä suomalaisella ei ole keuhkosyöpää.
Mä en ikinä voisi pussailla tuhkakuppia.
En pystyis asumaan röökiroopen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
tupakointi ei ole yksityisasia, koska tupakan savu leviää muidenkin ihmisten sieraimiin ja heidän koteihinsa
Eipä meitä 50-60 -luvulla syntyneitä olisi enää elossa lainkaan, jos passiivinen tupakointi romuttaisi terveyden.
Useimmissa kodeissa isä poltti ja usein äitikin ja SISÄLLÄ. Autossa sauhusi, vieraat polttivat, opettaja tuli luokkaan kessun jälkeen jne.
Ei hyvä tietysti, mutta täällä saa käsityksen että se olisi suunnilleen suurin synti vanhemmuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä jokunen vuosikymmen sitten oli aivan tyypillistä, että lapsiperheissäkin poltettiin sisätiloissa. On suoranainen ihme, että jokaisella yli kolmekymppisellä suomalaisella ei ole keuhkosyöpää.
Eihän keuhkosyöpä ole ainoa riski 🤦
Tutustupa aiheeseen ja kaikkiin mahdollisiin terveyshaittoihin vähän paremmin.
Se auttaa kun lopetat itse lapsellisuutesi ja kiukuttelun asiasta. Varsinkin lapsen vetäminen aseeksi asiassa on paljon vastenmielisempää kuin tupakointi.
Joo, olen polttanut, en polta enää.
Joo, vaimo marmatti asiasta.
Ei, se ei auttanut yhtään. Päinvastoin.
Otinko puheeksi että tuo ei auta. Otin.
Loppuiko mutina. No, ehkä aina hetkeksi.
Lopetin kuitenkin sitten myöhemmin, koska itse päätin niin ja pysyin päätöksessäni.
M42