Kysymys ESKARILAISTEN vanhemmille
Onko teidän lapsen eskarissa esiopetusta n. 4 tuntia / pvä? Mua hieman ihmetyttää, kun kyselin (taas) tänään lapseltani tarkkaan mitä olivat tehneet. Hän selitti vaihe vaiheelta koko päivän tapahtumat. Hän oli: lukenut kirjaa, tehnyt palapeliä, askarrellut kaverin kanssa jotain omia juttuja (ei ohjausta), vapaata leikkimistä pihalla, ruokapiiri, ruokailu, päiväunet, taas palapelin tekoa yms. omin päin leikkimistä, sitten ulos.
Eskarin viikko-ohjelma on tyyliin "leikkimistä", "lelupäivä" ja kahtena päivänä "eskarituokio". Kunnassamme kuuluu tarjota 20 tuntia esiopetusta viikossa. Lapseni saa sitä varmaan 4-8 tuntia viikossa. Päiväkodissakin oli virikkeellisempää! Mitä pitäisi tehdä?
Pari päivää sitten kirjoitin tänne, kun eskarissa oli "katsottu" useana päivänä peräkkäin olympialaisia.. Tosi kehittävää.
Kommentit (18)
ja kuntakohtaiseen esiopetuksen opetussuunnitelmaan? Lue ne läpi ensin ja jatka kommentoimista sitten. Ei esiopetus ole vain tehtävien tekemistä. Opetussuunnitelmaa voi toteuttaa missä vain. Ei kuitenkaan palapelejä tekemällä, olympialaisia tv:sta katsomalla ja itsenäisesti askartelemalla. Muutenhan koko lapsen arki olisi esiopetusta! Koko eskarivuoden suunnittelu täytyy aloittaa opetussuunnitelmaan tutustumisella ja miettiä sitten miten kaikin eri tavoin sen tavoitteisiin voitaisiin pyrkiä. Ei se riitä, että vahtii lapsia, jotka puuhailevat omiaan ja selittää jälkeenpäin miten tämä ja tämäkin on nyt oikeastaan esiopetusta.
ap
kyllä tuota kokonaisuutta kutsutaan esikouluksi, vaikka se sisältääkin hyvin vähän minkäänlaista opetusta (hyvä niin). Meidän eskarissa on keskiviikko "salaisen maan päivä". Silloin on kai joku "opettavampi tuokio"?!!
Eskari on, kuten kakkonen kertoi.Ulkoilut, ruokailut ja lepohetkikin siihen sisältyy. Eskaritehtäviä ei tehdä päivittäin, se saattaa olla lauluhetki, jumppaa, jne.. eli toisaalta ihan samanlaista toimintaa, kuin vuotta aiemmin. Eskarilaisella saattaa olla enemmän retkiä, ja niitä kynätehtäviäkin on enemmän, kuin aiemmin. Mutta kyllä ne lapset vielä enemmän siitä leikistä nauttivat, sitä ei ehdi enää vuoden päästä harjoittaa..
moni lapsi tulee esikouluun kotihoidosta. Heille alku voi vaatia totuttelua ja niin se vaatii monille muillekin, jo päivähoitoon tottuneille.
Yleensä esikouluissa elokuu on paikkaan, kavereihin ja ympäristöön tutustumista ja lasten taitojen kartoittamista. Lapsia seurataan vähän sivusta, miten he toimivat ryhmissä, yksin jne. Kärsivällisyyttä.
lto
Kyllä, olen tutustunut opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelmaa voi toteuttaa myös katsomalla olympialaisia, jos se vaan kytketään jotenkin teemaan. Tuskin ne tuntitolkulla on niitä katsonu? Onko lapsesi hoidossa eskarin lisäksi? Jos on, niin tiedätkö onko nuo asiat tapahtuneet eskarin vai hoidon aikana?
p.s. palapelejä nuo näyttävät tekevän koulussakin- kehittää hahmotuskykyä.
Ma, ti, To ja Pe: Tunti ohjattua askartelua/käsitöitä, tunti eskaritehtäviä, tunti ulkoilua (pelaavat jalkapalloa, ovat hippaa, polttopalloa...) ja sitten tunti ruokailu/vapaa leikki.
Keskiviikkona ovat koko 4t ulkona, käyvät metsäretkellä /kirjastossa/museossa/suunnistamassa jne.
Olen 100% tyytyväinen. Mun mielestä eskarissa on tarkoitus oppia olemaan ryhmässä, kuuntelemaan ohjeita, ottamaan toiset huomioon ja pikkuhiljaa huolehtimaan tavaroistaan yms. Kaikki lukeminen, laskeminen jne kerkee odottaa kouluunkin!
on kahtena päivänä "äidinkieltä", yhtenä "musiikkia", yhtenä "liikuntaa" ja yhtenä "matematiikkaa".
Matematiikka toteutetaan ilman kirjoja esim laskemalla kiviä, puita ym luonnossa johon tekevät aina matikkapäivänä retkiä..
Olen ollut todella tyytyväinen virikkeisiin mitä eskari omalle lapselleni (joka lukee, kirjoittaa ja laskee jo) tarjoaa.
Kaikkein tärkein oppi eskarissa lienee sosiaaliset taidot! Muun ehtii oppiin koulussakin
kerran viikossa käyvät uimassa.
Muuten 4 tuntiin mahtuu ruokailu, laulua, kirjan lukemista, askartelua, piirtämistä, kirjoittamista, laskemista, ulkoilua ja vapaata leikkiä. Kaikki vieraalla kielellä.
Tää on musta aika tiukka ohjelma.
Juuri tuollaista oletin eskarin olevan. Ja tuollaista meidän lapsen eskari EI ole. En todellakaan odota ja halua lukemista ja laskemista, vaan SUUNNITELMALLISTA toimintaa. Olympialaiset pyörivät telkkarissa taustalla, kun lapset leikkivät! Meille vanhemmille tv:n katselusta ei ole mainittu mitään. JOS se olisi jotenkin perusteltavissa esiopetuksen näkökulmasta, meille vanhemmillehan KERROTTAISIIN siitä.
Lapseni oli kivassa päiväkodissa, jossa toteutettiin varhaiskasvatusta. Se ei ollut säilöhoitoa, kuten tämä. PK:ssa oli selkeä viikko-ohjelma, jonka mukaan toimittiin. Oli musiikkipäivä, liikuntapäivä, kädentaitojen päivä, kaikenlaista teemallista toimintaa ja vapaan leikin lelupäivä. Kaikesta näki, että perushoidon lisäksi annettiin VARHAISKASVATUSTA. Tässä eskarissa virikkeitä annetaan paljon vähemmän kuin päiväkodissa annettin. Tästä olen tyrmistynyt. (Samanlaisia kommentteja kuulin viime vuonna yhdeltä tutulta äidiltä. En ottanut moitteita tosissani, koska luotin siihen, että kunta valvoo esiopetuksen tasoa.)
En ole kasvattamassa lapsestani jotain lapsineroa. Minua vaan suututtaa se miten välinpitämättömästi lapsiin suhtaudutaan eskarissa: ei vaivauduta toteuttamaan esiopetusta (mikä tosiaan toteutuisu hienosti leikin kautta ja ympäristöä tutkien ilman koulumaisuutta).
ap
Tuli juuri kolmen viikon viikko-ohjelma, jossa tällä viikolla mm. Lauluhetki, metsäretki, kädentöitä, Salaisen maan tekemistä ja lelupäivä. Ensi viikolla on ulkoliikuntaa, salaista maata, ja luontotehtäviä. Läksyä tulee kerran viikossa, tehtävät ovat erilaisia piirtämis, leikkaamis ja liimaamistehtäviä.
En odota eskarilta koulumaista opetusta, vaan juuri totuttelua ryhmässä toimimiseen., itsenäiseen ruokailuun, pukemiseen, tavaroista huolehtimiseen ja muiden kouluvalmiuksien kehittämiseen.
Viime vuoden eskarimme aloitti nyt ekalla ja kesän alussa jaettiin tiedotteet, joihin oli listattu taitoja jotka olisi hyvä hallita koulun alkaessa: Värittäminen, leikkaaminen, viivan seuraaminen kynällä, syöminen haarukalla ja veitsellä, itsenäinen pukeminen, oman nimen kirjoittaminen. Meillä ainakin eskari on valmentanut vähintään näihin taitoihin, suurin osa lapsista oppi myös lukemaan ja laskemaan eskarissa.
Ekalla luokalla on tällä viikolla mm. koulukummien kanssa tutustumista, piirtämistä, ulkoleikkejä ja kouluun ja aapiseen/matikkaan tutustumista. Että eipä tuo koulukaan tässä alussa niin kovin tieteellistä ole.
Meidän 3-vuotias osaa nuo taidot.
Ja täällä juuri yks äiti suu vaahdossa selitti eilen, miten hänen ekaluokkalaisensa uupuu, kun koulu on niiiin raskasta.
Kyllä, olen tutustunut opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelmaa voi toteuttaa myös katsomalla olympialaisia, jos se vaan kytketään jotenkin teemaan. Tuskin ne tuntitolkulla on niitä katsonu? Onko lapsesi hoidossa eskarin lisäksi? Jos on, niin tiedätkö onko nuo asiat tapahtuneet eskarin vai hoidon aikana?
Mun mielestä Olympialaisia ei voi pitää taustahälynä päivähoidossakaan. Saati eskarissa. Kysin lapselta kuka katsoi olympialaisia. Lapsi vastasi "Tädit katto välillä, samalla kun ne vahti meitä". Kysyin kertoivatko tädit jotain olympialaisista ensin. "Ei", vastasi lapsi. Kysin katsoivatko lapset olympialaisia. "Ei", vastasi tyttö taas. Eli mitä ja ketä tuo olympialaisten katsominen palvelee? Onko tv auki hoitajien viihdykkeeksi? Mun mielestä sellainen on lasten ylenkatsomista! En minäkään töissä katso olympia samalla, kun teen töitä. Katsotteko te muut?
ap
Viime vuonna vanhempi oli toisessa eskarissa ja nyt nuorempi on toisessa eskarissa. Viime vuotisessa eskarissa oli joskus opetusta ja lapset eivät nukkuneet päiväunia. Se oli siis vähän tehokkaampi. Sen sijaan tässä tämän vuotisessa eskarissa on vähän samanlaista kuin mitä sinä kirjoitit. Vapaata leikkimistä ja päiväunet ja ruokailu. Ilmeisesti jossain välissä saattaa olla tunti opetusta.
Minusta eskarilla ei ole mitään merkitystä, vaikka siitä niin paljon puhtaankin.
Itse asiassa kyllä, olemme katsoneet Olympialaisista joitakin suomalaisten tähtihetkiä, Ampujien palkintojen jaon, Hanna-Maria Seppälän hehkutusta jne.
Kaikilla työpaikoillani on aina jotain palasia katsottu, muistan hyvin mm. Hiihdon MM-kisojen 2001 dopinghässäkän kun niitä uutisia seurattiin telkkarista ja netistä.
Koulussakin muuten katsottiin kisoja, Pertti Karppisen jonkun kultasoudun muistan hyvin, oli varmaan Los Angeles 1984.
En nyt pid ihan kauheana jos hoitajat Olympialaisten aikaan seuraavat jotain pätkää sivusilmällä tai vaikka sitten liikutuksesta piukeana. Olympialaiset loppuu kohta ja sitten ei tarvitse pariin vuoteen asiaa päivitellä Eskarilaisellakin tuo ajan taju on vähän niin ja näin, meidän eskarimme mielestä "isi katsoo koko ajan olympialaisia" vaikka kisoja on katsottu tosi vähän siksi, että lähetykset tulevat pääsääntöisesti aamulla.
En nyt vielä ensimmäisen eskariviikon perusteella ihan kauheasti alkaisi asiasta stressaamaan.
ja joutuu olemaan paljon 1- ja 2-luokkalaisten kanssa, kun on pieni kyläkoulu ja sama ope kaikilla. On paljon askartelua, lukemista, leikkejä... Mutta ei siellä kyllä tv auki ole. Päiväkodissa voi olla ihan toisenlaista.
Ei mun juuri tokaluokan aloittanut lapseni ainakaan tarvinnut eskarista enää mitään akateemisia taitoja koulun aloittaakseen. Eskarissa ei varmasti oppinut mitään uutta tiedollisesti/taidollisesti, mutta tärkeintä on kai, että oppivat toimimaan ryhmässä, ratkomaan erimielisyyksiä, sos. taidot kehittyy. Meillä ekaluokka meni hienosti (nekin taidot/tiedot olivat jo olemassa ennen koulun alkua) lähinnä iloisen ja reippaan asenteen vuoksi. Ei koululainenkaan koskaan kerro mitään varsinaisista tehtävistä tai opetuksesta, vaan siitä, mitä ja kenen kanssa on leikkinyt!
En minäkään töissä katso olympia samalla, kun teen töitä. Katsotteko te muut?
ap
Esiopetukseksi katsotaan kaikki ulkoilut, ryhmässä syömiset, leikkimiset ym. Itse tehtäviä tekevät max. 30min päivässä.
Ja niin se pitää ton ikäisillä vielä ollakin!