Onko normaalia ettei syksyllä 4. luokalle menevä lapsi osaa lukea sujuvasti?
Ystäväni 4. luokalla menevä lapsi ei osaa lukea sujuvasti lauseita, eikä kyse ole siitä ettei lapsi osaisi lukea sujuvasti ääneen vaan lukemisessa on kokonaisuudessaan ongelmia. Saman lapsen tarvitsee myös nähdä valmiit kirjaimet osatakseen muodostaa ne paperille. Onko tämä teistä normaalia? Oman lapseni luokalla lapset opettelivat lukemaan jo 1. luokan jouluun mennessä vähintään yksittäisiä sanoja ja lauseita piti osata jo 1. luokan keväällä. Miten muissa kouluissa? Olemme siis käyneet tästä keskustelua ja lapsen äiti väittää olevan ihan normaalia ettei 3. luokan lopussa lapsen tarvitse osata vielä lukea kunnolla, eikä osata kirjoittaa kirjaimia ilman valmiiden kirjaimien näkemistä. Itse olen sitä mieltä ettei tämä lapsi voi oppia muitakaan aineita ellei opi lukemaan kunnolla, sillä oppikirjojen lukeminen tulee pitemmän päälle raskaaksi ja lapselle kannattaisi pyytää apua mahdollisimman aikaisin ettei jää muista jälkeen.
Kommentit (58)
No ei ole normaalia. Itse kannoin tuon ikäisenä kirjastosta kotiin kirjoja kilokaupalla. Moni osaa ainakin jotenkuten jo kirjaimet ennen ykkösluokkaakin. Tukiopetusta nopeasti ystäväsi lapselle. Miten voi oppia mitään, jos ei osaa kunnolla edes lukea?
Ai niin ,,,,,, mää patologisesti vihaan äiskän opettajia.
Ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö on ihan normaalia ja aika yleinenkin haaste monilla.
Lukihäiriötä ei ole tutkittu ja tästä olen maininnut lapsen äidille. Huolestuttavaa on miten äitiä ei asia kiinnosta. Tällä voi kuitenkin olla huomattava merkitys lapsen koulussa pärjäämisen kanssa. Nyt käsittääkseni jo aiheuttaa häiriötä ja mahdollisesti tuo osaamattomuus voi purkautua häiriöntinä.
Miksi tunget nenäsi asioihin, jotka eivät sinulle kuulu?
Vierailija kirjoitti:
Olemme saaneet uuden palstahullun. Lapsihullu. Milloin se on siskon lapsi milloin ystävän. Seuraavaksi varmaan veljen.
ei ole valitettavasti minun aloituksia olleet nämä siskot ja veljet. Lähinnä tässä huoli miten vanhempi voi aiheuttaa lapselle hallaa pysyvästi. Tokihan koulussakin olisi syytä puuttua ongelmaan, mutta nykyään tahtoo olla ettei koulussa olla kiinnostuneita ongelmallisista lapsista ellei vanhemmat vaadi lapselle apua.
Miten se lapsi on pärjännyt muuten koulussa, sillä useinhan todetaan, että toisen ja kolmannen luokan välillä on melko suuri kynnys. Tekstit ovat kirjoissa jo aika pitkiä ja sanastoltaankin vaativia. Ja lukuaineita on jo monta. Miten mainittu lapsi selviää läksyistään? Vai lukeeko äiti hänelle läksyt ääneen ja kirjoittaa malliksi? Jos niin tekee, niin tekee lapselleen karhunpalveluksen. Hänen heikko luku- ja kirjoitustaitonsa voivat isossa levottomassa luokassa jäädä liian vähäiselle huomiolle, jolloin myös tukiopetusta ei välttämättä ole riittävästi tarjolla. Minusta tuo lapsi pitäisi laittaa tutkimuksiin hitaan oppimisen vuoksi. Onko kyseessä luki-häiriö vai jotain muuta? Ehkä kehitysviivästymä?
Vierailija kirjoitti:
No ei ole normaalia. Itse kannoin tuon ikäisenä kirjastosta kotiin kirjoja kilokaupalla. Moni osaa ainakin jotenkuten jo kirjaimet ennen ykkösluokkaakin. Tukiopetusta nopeasti ystäväsi lapselle. Miten voi oppia mitään, jos ei osaa kunnolla edes lukea?
Kyllä se onnistuu, mutta vaatii tietenkin paljon enemmän töitä kuin kunnolla lukevalta. Minulla on paha lukihäiriö enkä siksi osaa lukea kunnolla. Olen kuitenkin maisteriksi asti pystynyt opiskelemaan.
Nykyään yläasteen päättäneistäkään monet eivät osaa kunnolla lukea. Eli taitaa olla ihan normaalia tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti väittää lapsen osaavan kirjoittaa, vaikka ei osaakkaan lukea. Tosin itse epäilen ettei tämäkään voi olla vahvalla pohjalla, jos lapsen tarvitsee nähdä kirjaimet ja lapsi ei pysty lukemaan omaa kirjoitustaan. Lukutaito on siis todella heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Potentiaalisesti aikainen eläköityminen. Oliko niin että 5 ja 6 luokka opiskelee englantia ja ruotsia.
Ei ole normaalia, vaan lapsella on selkeästi lukivaikeus. Hän saa aivan varmasti koulussa joko tehostettua tai erityistä tukea eli käytännössä erityisopettajan tukea oppimiseen. Sillä vaikka peruskoulustamme voi olla montaa mieltä, niin kyllä meillä silti jollain tavalla noin selkeästi tuentarpeisista pikkuoppilaista huolehditaan.
Olen varma, että koti tietää tukitoimista. Uskoisin, että ystäväsi ei vain halua avautua tästä sinun kanssasi. Ja hyvä niin, sillä osoitithan luotettavuutesi ryntäämällä heti av:lle kauhistelemaan.
No ei ole todellakaan normaalia. Tämä kirjoitus ei vain tunnu todelliselta monestakin syystä. Ensimmäisen kahden vuoden aikana seurataan todella tarkkaan luokan-ja erityisopettajan yhteistyönä lasten lukemaan oppimista. Jo ennen ekaluokan joulua ovat erityisopettajan haarukkaan jääneet ne lapset, jotka kaipaavat ekstraharjoittelua ja tukea lukemaan oppimiseen, ja aika nopeasti huomataan myös sellaiset lapset, joilla on kielenkehityksessä ehkä jotain tutkittavaa. Erityisopettajan ja kodin yhteistyö lukemisen harjoittelun suhteen on erityisen tärkeää. On aivan mahdoton uskoa, että neljännelle luokalle olisi menossa oppilas, jonka oppimista ei koulussa ole tuettu ollenkaan. Miten hän on selvittänyt jo vuoden vierasta kieltä, jos ei osaa kunnolla lukea eikä kirjoittaa. Kaikki eivät tietenkään opi samaan tahtiin muiden kanssa, mutta omin päin eivät he koulussa rämmi kenenkään huomaamatta.
Jos lapsi ei opi lukemaan ja kirjoittamaan viimeistään 1. luokan keväällä, on suuri todennäköisyys että hän alkaa kokea koulun vastenmieliseksi ja jää vähitellen enemmän ja enemmän jälkeen. Kyllä koulussa tähän kiinnitetään huomiota, mutta jos lapsen käytöksessä tai muussa olemisessa on suuria vaikeuksia, vähemmän näkyvät ongelmat voivat jäädä piiloon.
Jos lapsen huoltajaa ei kiinnosta, sinä et valitettavasti voi puuttua asiaan, ellei laiminlyönti ole mielestäsi lastensuojeluilmoituksen arvoinen. Turha sinun on vatsahaavaa muiden ongelmista hankkia, paitsi jos oma elämäsi on niin ruusuisaa, ettei muuta stressattavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten se lapsi on pärjännyt muuten koulussa, sillä useinhan todetaan, että toisen ja kolmannen luokan välillä on melko suuri kynnys. Tekstit ovat kirjoissa jo aika pitkiä ja sanastoltaankin vaativia. Ja lukuaineita on jo monta. Miten mainittu lapsi selviää läksyistään? Vai lukeeko äiti hänelle läksyt ääneen ja kirjoittaa malliksi? Jos niin tekee, niin tekee lapselleen karhunpalveluksen. Hänen heikko luku- ja kirjoitustaitonsa voivat isossa levottomassa luokassa jäädä liian vähäiselle huomiolle, jolloin myös tukiopetusta ei välttämättä ole riittävästi tarjolla. Minusta tuo lapsi pitäisi laittaa tutkimuksiin hitaan oppimisen vuoksi. Onko kyseessä luki-häiriö vai jotain muuta? Ehkä kehitysviivästymä?
Lapsen koulussa ei tule juurikaan läksyjä tai niitä ei ainakaan tarkisteta koulussa. Äiti kehui miten 2 ensimmäisen vuoden aikana ei läksyjä tullut laisinkaan ja kehui miten heillä on hieno koulusysteemi. Myöskään kokeita ei juurikaan ole verrattuna oman lapseni kouluun. Lapsella on häiriökäyttäytymistä koulussa jatkuvasti, millä varmasti onnistuu peittelemään tätä lukutaidottomuutta. Lapsella on koulupsykologi ehdottanut psykiatrille pääsyä, sillä jonkinlaisia ongelmia tunne-elämän säätelyssä on havaittavissa ja keskittymiskyvyssä. Nämä ongelmat ovat ilmenneet siis lapsen joutuessa koulussa ongelmiin käytöksen kanssa ja osallistumalla tappeluihin. Toki ongelmakäyttäytyminen ei oikeuta koulua jättämään lasta lukutaidottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän koulussa ole tarjottu tukitoimia jos on aihetta.
Jos lapsi on fiksu ja hyvä muistinen, eikä häiriökäyttäydy, niin välttämättä ei kukaan tarjoa vaikka pyydettäisiin.
Kolmasluokkalaisrn pitää lukea sujuvasti. Muuten alkaa jäämään helposti jälkeen. Jos ei lue, niin luultavasti on joku lukivaikeus joka pitää selvittää. Koulusta ei välttämättä tule eka askel.
Minulla oli oppilaitoksessa kaveri joka oli lapsena tehnyt ratkaisun olla oppimatta lukutaitoa. Opettajaksi tuli 3 luokalla todella kaamee ääämxä ja ystävä oppi lukemaan 2 kuukaudessa. Nauroimme.
Vierailija kirjoitti:
Tukiopetusta mihin? Siihen lukemiseen se ei auta.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole todellakaan normaalia. Tämä kirjoitus ei vain tunnu todelliselta monestakin syystä. Ensimmäisen kahden vuoden aikana seurataan todella tarkkaan luokan-ja erityisopettajan yhteistyönä lasten lukemaan oppimista. Jo ennen ekaluokan joulua ovat erityisopettajan haarukkaan jääneet ne lapset, jotka kaipaavat ekstraharjoittelua ja tukea lukemaan oppimiseen, ja aika nopeasti huomataan myös sellaiset lapset, joilla on kielenkehityksessä ehkä jotain tutkittavaa. Erityisopettajan ja kodin yhteistyö lukemisen harjoittelun suhteen on erityisen tärkeää. On aivan mahdoton uskoa, että neljännelle luokalle olisi menossa oppilas, jonka oppimista ei koulussa ole tuettu ollenkaan. Miten hän on selvittänyt jo vuoden vierasta kieltä, jos ei osaa kunnolla lukea eikä kirjoittaa. Kaikki eivät tietenkään opi samaan tahtiin muiden kanssa, mutta omin päin eivät he koulussa rämmi kenenkään huomaamatta.
Valitettavasti on todellista. Lapsen oma luokanopettaja ei opeta lapselle äidinkieltä, koska opettajan äidinkieli ei ole suomenkieli. Lapsi on ns.kielirikasteluokalla, missä vierasta kieltä vain pääsääntöisesti puhutaan. Lapsi on ongelmoinut äidinkielen opettajalle ja miesopettajaa äiti syyttää lapseen kohdistuvasta väkivallasta. Opettaja on tällöin puuttunut lapsen häiriökäytökseen ja lapsi on siis äidilleen kertonut opettajan pahoinpidelleen häntä.
Ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen koulussa ei tule juurikaan läksyjä tai niitä ei ainakaan tarkisteta koulussa. Äiti kehui miten 2 ensimmäisen vuoden aikana ei läksyjä tullut laisinkaan ja kehui miten heillä on hieno koulusysteemi. Myöskään kokeita ei juurikaan ole verrattuna oman lapseni kouluun. Lapsella on häiriökäyttäytymistä koulussa jatkuvasti, millä varmasti onnistuu peittelemään tätä lukutaidottomuutta. Lapsella on koulupsykologi ehdottanut psykiatrille pääsyä, sillä jonkinlaisia ongelmia tunne-elämän säätelyssä on havaittavissa ja keskittymiskyvyssä. Nämä ongelmat ovat ilmenneet siis lapsen joutuessa koulussa ongelmiin käytöksen kanssa ja osallistumalla tappeluihin. Toki ongelmakäyttäytyminen ei oikeuta koulua jättämään lasta lukutaidottomaksi.
Miksi levittelet lapsen asioita täällä? Mitä oikein tavoittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiopetusta mihin? Siihen lukemiseen se ei auta.
No tottakai auttaa. Alkuopetuksessa työskentelevällä luokanopettajalla tai erityisopettajalla on runsaasti erilaisia konsteja, millä heikkoa lukutaitoa voi harjoittaa. Tukiopetukseen voi ottaa mukaan myös vanhemman, jolle näyttää lapsen kanssa, mitä kannattaa kotona tehdä.
Lukihäiriötä ei ole tutkittu ja tästä olen maininnut lapsen äidille. Huolestuttavaa on miten äitiä ei asia kiinnosta. Tällä voi kuitenkin olla huomattava merkitys lapsen koulussa pärjäämisen kanssa. Nyt käsittääkseni jo aiheuttaa häiriötä ja mahdollisesti tuo osaamattomuus voi purkautua häiriöntinä.