Mikä jääkiekkomestaruudessa liikuttaa ihmisiä?
Yritän vain ymmärtää: mikä ihme saa ihmiset kiipeämään patsaaseen, lotraamaan takamus paljaana toisten nähden suihkulähteessä/muussa likavedessä, remuamaan useita päiviä putkeen toisten, vieläpä itselle täysin vieraiden ihmisten, voittaessa mitalit jääkiekossa.
Olen tätä pohtinut ja yritän käsittää, koska itse en tunne oikeastaan mitään tunteita asian johdosta hyvällä tahdollakaan. En ole ikinä tuntenut. Ilman muuta upea juttu pelaajille, että voittivat ja ovat nyt maailmanmestareita omassa lajissaan, mutta ei heidän voittonsa minun tilipussissani näy, eikä minulla roiku mitali kaulassa, saati että minua kukaan muistelisi maailmanmestarina. Enhän minä ole mitään voittanut tai asian eteen tehnyt.
En lähde juhlimaan minnekään tai pidä itseäni voittajana silloinkaan, jos joku suomalainen voittaa vaikkapa golfin tai käsipallon maailmanmestaruuden.
Ymmärtäisin hyvin, jos vaikkapa oma lapsi olisi pelannut, mutta en muuten saa suurista tunteista kiinni tällaisissa asioissa.
Kertokaa te, jotka joilla tämä nostattaa suuria tunteita ja joille tämä on elämys, että mihin se teillä perustuu. Ihan vilpittömän uteliaasti kyselen.
Joku (ei joukkueen jäsen) jossain totesi, että tämä oli hänen unelmansa. Miten joidenkin vieraiden ihmisten urheilumenestys voi olla jonkun unelma?
Kommentit (31)
Mutta mikä saa jonkun juhlistamaan sitä tällä tavalla?:
https://twitter.com/IhanvaanMiika/status/1531271902026670080?t=bvX4hv2k…
Hyi olkoon!
Joku käsittämätön ajatus siitä, että kun kiekkojoukkue menestyy niin myös kansa menestyy. Ei. Vain kiekkojoukkue menestyy. Vain kiekkojoukkue tekee voittoa, ja voiton korjaa jääkiekkoliitto. Kansa tallaa kisa huuman jälkeisenä päivänä samaa kivikkoista polkua, kuten aina. Se oli vaan Tuhkimosatu. Lasikenkää ei koskaan ollutkaan
Kirjastosta löytyy kymmenittäin teoksia urheilun vaikutuksesta yhteiskuntaan ja -henkeen. Sieltä vain lainaamaan ja lukemaan. "Me voitettiin" -ilmiö on yhtä vanha kuin ihminen lajina.
He ovat tehneet töitä ja sitoutuneet Suomen maajoukkueeseen.
Jääkiekosta on tehty aivan megalomaaninen asia maassamme. Se ei ole enää tervettä. Kiinnostus ja harrastus ovat hyväksi, mutta äärimmäisyys, jumalointi, pyhyys ja suuruus ovat vakavia perspektiivivirheitä.
Ehkä vaarallisinta on, että moni suomalainen rinnastaa jakkiekkoilun sotaan ja taisteluun sekä pyhyyteen. Sportista eli sanatarkasti kääntäen leikistä (engl. sport) tulee valtava ja mittasuhteeton asia.
Huomaatteko jääkiekon ystävät myös sen, kuinka rumputulen tavoin mainostajat pyrkivät hyödyntämään kiinnostustanne voittoja saadakseen?
Suomalainen jääkiekkoilu aivan pursuaa bisnestä ja markkinointia, jossa ihmisiä ja erityisesti miehiä houkutellaan kuluttamaan yhä lisää jääkiekkokuvastoa hyödyntäen.
Se on käytännössä ainut yhteisöllinen kokemus suomalaisessa yhteiskunnassa. Vai osaatko nimetä jotain muuta asiaa, jonka vuoksi kymmenet tuhannet ihmiset kokoontuvat yhteen saman aiheen tiimoilta?
Vierailija kirjoitti:
Joku käsittämätön ajatus siitä, että kun kiekkojoukkue menestyy niin myös kansa menestyy. Ei. Vain kiekkojoukkue menestyy. Vain kiekkojoukkue tekee voittoa, ja voiton korjaa jääkiekkoliitto. Kansa tallaa kisa huuman jälkeisenä päivänä samaa kivikkoista polkua, kuten aina. Se oli vaan Tuhkimosatu. Lasikenkää ei koskaan ollutkaan
Kyllä tuosta kiekkomenestyksestä aika iso potti tulee "kansallekin". Ravintolayrittäjät, majoitusalanyrittäjät, kauppiaat jne. tienaavat sievoiset summat kisaturistien kautta.
Suomi on kiekkomaa. Nykyisin jo isolla K:lla.
Kyllä minua ainakin kiinnosti tämä voitto, vaikka en sitä sen kummemmin juhlinutkaan. Jääkiekkoa on kiva seurata ja tietysti oman maan voitto tuntuu hyvältä, vaikka eihän se minun tai kenenkään läheiseni voitto ollut. Samalla tavalla urheilussa ja muissakin kilpailuissa voi toivoa jonkun tietyn henkilön voittoa, vaikka tämä ei edustaisi omaa maata. Etenkin nuorille nämä pelaajat voivat olla ihailtuja esikuvia. Kotimaan voitot kuitenkin lisäävät monilla ihmisillä kansallistunnetta ja ylpeyttä isänmaasta, onhan niin ollut aina ja muissakin maissa eri urheilulajeissa.