Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kajaani asuinpaikkana

Vierailija
28.05.2022 |

Millainen kaupunki Kajaani on asua?
Olisi työpaikka sieltä tarjolla ja pitäisi päättää otanko vastaan.
Vaikuttaa tosi pieneltä paikalta varsinkin kun pääkaupunkiseudulla koko elämäni asunut.
Toisaalta, olisi kuitenkin sen kokoinen että peruspalvelut löytyy, ei aivan tuppukylä ja välimatkat lyhyet.
Itse asuinpaikalta luontoa ja liikuntamahdollisuuksia arvostan, baareissa käyminen tai "meno ja vilske" ei kiinnosta. Onko nätti luonto, entä millaiset ladut ja kuntoradat on?
Mitkä on hyviä alueita ja mitkä huonoja? Lyhyt "läpileikkaus" eri asuinalueista olisi kiva kuulla.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanissa on hyvät ja huonot puolensa. Välimatkat on lyhyet, asuminen edullista ja palvelut kohtuulliset. Kainuun "pääkaupunkina" sieltä löytyy oma sairaala jossa mm. edelleen oma synntyssairaala ja päivystys.

Huonoina puolia on taas sitten pitkä matka muualle: jos haluat etelän lomalle, täytyy ensin miettiä matka Helsinkiin jne. Joukkoliikenne on hyvin supistettu, junat sentään kulkevat ihan ok, vaikka yöjunaa ei enää ole. Lentokenttäkin löytyy, mutta lentoja Helsinkiin vuosi vuodelta vähemmän.

Keskustan palvelut ovat aika suppeat, mutta joen rannan maisemat ovat upeat ja alueella on oma mielenkiintoinen historiansa jonka jäljet näkyvät. Prisma on valtava. Koulut ovat hyvät! Kainuulaiset ovat vähän omintakeista porukkaa, melko jurottavaa sakkia, mutta lopulta aika ystävällisiä.

Onnea päätöksen tekemiseen! Itse olen miettinyt muuttamista takaisin Kajaaniin.

Vierailija
22/53 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pikkukaupungista tykkää, niin ihan mukava kaupunki. Peruspalvelut löytyy, rauhallista ja hyviä ulkoilumaastoja. Itse asun Sotkamossa ja täällä on myös hyvä ulkoilla. Sähkönsiirtomaksu on Kainuussa harmillisen korkea, yksi Suomen suurimmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kahdesta paikasta saa illallista.

Vierailija
24/53 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kahdesta paikasta saa illallista.

Toinen niistä on Rosso ja se toinenkin joku s-ryhmän paikka. Maakunta, siis S-ryhmä, on vallannut aika hyvin kaiken mihin ihminen nyt voi kuvitella rahansa laittavan.

Vierailija
25/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ainakin pk seutua paljon parempi on

Vierailija
26/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kammottava sisäsiittoinen tuppukylä, kylmiä ihmisiä! Kasvoin siellä ja en suosittele. Nyt Helsingissä ja kaikki ok, mutta traumat jäivät!

50% tai yli väestöstä Kemppaisia. Tein tällaisen johtopäätöksen aikoinaan intissä ollessani siellä. En ole käynyt sen jälkeen kuin kertaamassa Kajaanissa.

Vierailija
27/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhmo on hyvä paikka, muuta sinne

Vierailija
28/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, riippuu varmaan ihmisestäkin, miten pääsee "piireihin". Kohta kolme vuotta asunut Kajaanissa, ei mitään sukua tai siteitä tänne ennestään, silti olen tutustunut ihmisiin ja saanut jopa ystäviä. Hyvin olen kotiutunut. Luonto lähellä ja harrastusmahdollisuuksia on. Kauppojakin yllättävän paljon näin pieneksi paikkakunnaksi. Ja tosiaan lyhyt matka melkein kaikkialle. En ole kertaakaan käyttänyt joukkoliikennettä täällä, kun pyörällä ja kävellen pääsee hyvin. Voin suositella.

Vierailija
29/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkeli vähän etelämpänä ja sidettävän matkan ja hyvän tieyhteyden päässä pääkaupunkiseudusta varmempi vaihtoehto kuin noin kaukana pohjoisessa jos haluat muuttaa maakuntiin. Mikkeli on muutenkin aika helsinkiläinen kaupunki. Työpaikkoja hyvin tarjolla, jopa työvoimapulaa tällä hetkellä sekä suorittavissa töissä että asiantuntijatöissä.

Vierailija
30/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ja ihan sopivan kokoinen kaupunki.

Huuhkajanvaarassa tosiaan on ihan hyväkin asuinalue perällä, mutta muuten on melkoinen slummi, samoin Lohtaja.

Kuluntalahtea suosittelen, jos omakotitaloalueelle halajat, on hieman kauempana keskustasta mutta erittäin kaunis ja rauhallinen asuinalue.

Itse asuin siellä lapsuuteni, nyt keskustassa.

Oman kokemukseni mukaan ihmiset täällä ovat kyllä melko ulospäinsuuntautuneita ja ainakin itse löydän aina juttukavereita kun hengailen illat Kauppatorilla tai Raatihuoneen torilla.

Ei tämä nyt niin kuoleva kylä ole, löytyy monenlaista palvelua ja hyvin on töitäkin tarjolla.

Hyvät mahdollisuudet liikkua luonnossa, löytyy AMK jossa melko monipuolinen tarjonta, ystävälliset ihmiset, kohtalaisen toimiva paikallisliikenne.

Minä ainakin suosittelen, en lähtisi täältä kirveelläkään pois!

Vierailija
31/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Etelä-Suomesta kotoisin ja muutin Kajaaniin puolison perässä. Olen viihtynyt mainiosti, 20 vuotta on kulunut siivillä. Jos sydäntä lähellä ovat oopperat, sadat kahvilat ja ravintolat, tänne ei kannata tulla. Arki on mutkatonta, mistään ei ole pitkä matka keskustaan. Keskustan läpi kulkeva jokivarren alue on viime vuosien aikana siistitty edustavaan kuntoon. Liikuntamahdollisuuksia on paljon, hiihtoladut pidetään loistavassa kunnossa. Vuokatti on kohtuullisen matkan päässä, jos tykkää esim. isommista rinteistä. 

Alussa en tuntenut puolisoni ja hänen perheensä lisäksi muita täältä, mutta nyt on ystäviäkin. Ehkä kainuulaiset ovat hieman varauksellista porukkaa alussa, mutta tutustumisen jälkeen he ovat samanlaista porukkaa kuin muualla, hyvine ja huonoine puolineen. 

Vierailija
32/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhkajanvaaran ja Lohtajan kiertäsin kaukaa, kun miettisin missä haluan asua. On sielläkin rauhallisemmat omakotitalo alueet, mutta muuten sinne keskittyy hyvin ongelmatapaukset kaupungin asuntoihin. Sama taitaa olla Laajankankaalla. Kyllä Kajaanista kaikki tarvittavat palvelut löytyy, eikä se mikään tuppukylä ole.

Vierailija
33/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samankokoisista kaupungeista Savonlinna ja Rauma paljon parempia

Vierailija
34/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät luontopolut ja paljon liikuntamahdollisuuksia, suosittelen!

Vierailija
35/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan pidä siitä kaupungista, missä eli teini-ikänsä. Itse vihasin Jyväskylää ties kuinka kauan, vaikkei kaupungissa mitään vikaa sinällään ole. En siis kuuntelisi näitä, jotka haukkuvat paikkaa teini-iän takia.

Kajaani on todella mukava paikkakunta. Itse löysin miehen heti ja sain ystäviä. Viihdyn!

Vierailija
36/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanin uimahalli on jees. Bongailen halleja ja jos mahdollista, tulee käytyä uimassa, kun olen paikkakunnalla. Kajaanissa on yksi parhaimmista kunnallisista uimahalleista, joissa olen käynyt.

Vierailija
37/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemaa tekevän maakunnan kuolemaa tekevä keskuskaupunki. Väestö muodostuu pitkälti vanhoistapojista, joista ei ole ollut lähtemään kasvukeskuksiin.

Vierailija
38/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kajaanissa on hyvät ja huonot puolensa. Välimatkat on lyhyet, asuminen edullista ja palvelut kohtuulliset. Kainuun "pääkaupunkina" sieltä löytyy oma sairaala jossa mm. edelleen oma synntyssairaala ja päivystys.

Huonoina puolia on taas sitten pitkä matka muualle: jos haluat etelän lomalle, täytyy ensin miettiä matka Helsinkiin jne. Joukkoliikenne on hyvin supistettu, junat sentään kulkevat ihan ok, vaikka yöjunaa ei enää ole. Lentokenttäkin löytyy, mutta lentoja Helsinkiin vuosi vuodelta vähemmän.

Keskustan palvelut ovat aika suppeat, mutta joen rannan maisemat ovat upeat ja alueella on oma mielenkiintoinen historiansa jonka jäljet näkyvät. Prisma on valtava. Koulut ovat hyvät! Kainuulaiset ovat vähän omintakeista porukkaa, melko jurottavaa sakkia, mutta lopulta aika ystävällisiä.

Onnea päätöksen tekemiseen! Itse olen miettinyt muuttamista takaisin Kajaaniin.

Asuin 20 vuotta ja tämä viesti on on totta. Itse en muuta takaisin, työn takia muutin pois kyllästyttyäni ikuisiin pätkätöihin ja epävarmuuteen. It-ja hoitoalalla töitä on hyvin, muilla aloilla siinä ja siinä, tuuria tarvitaan. Aika paljon sisäpiirejä, mutta kyllä sieltä kavereita saa, joskaan hyviä ystäviä vaikeampi, kun kaikilla on isoja perheitä ja asuttu aina siellä, niin ystävät on samoja lapsesta asti.  Jos mulle tarjottaisiin hyvää työtä sieltä, voisin muuttaa takaisin. 

Hyviä puolia on tosiaan se, että Prisma ja Citymarket on keskustassa ja siellä ei ole isoja kauppakeskuksia, mitkä ovat näivettäneet keskustan, vaan ne vähäiset palvelut on pysyneet keskustassa. Pystyt tekemään 4-5 km kävelylenkkejä niin, että suurin osa matkasta myötäilee joenrantaa, jos lähdet torilta ja reittejä on pari erilaista, muitakin kivoja ulkoilureittejä on. Jos tykkäät lasketella, Vuokattiin alle puoli tuntia ja Ukkohalla ja Paljakka myös päivämatkan päässä. 

Asuinalueista parhaita ovat varmaan Teppana alaosasta, mutta siellä  lähinnä vain kerrostaloja- harvat ok-talot Teppanassa on kaupungin kalleimpia, Kuurna hyvä ok-alue ja Lehtikangas, josta löyty monelaista kämppää. Näistä kaikista on kävelymatka keskustaan ja rautatieasemalle. Huuhkajanvaaran ok-alue on kai ok, mutta etuosasta ehkä kaupungin levottomin. 

Vierailija
39/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 lisää että uimahalli on nykyään tosi hyvä ja se on tospaiaan Kuurnassa nykyään. Itse asuin Teppana-Kuurna akselilla ja muualle en muuttaisi siellä, jos palaisin, mutta Lehtikankaalla asuu sukulaisia ja tuttuja ja tykkäävät alueestaan kyllä.  Uusia tontteja tai uusia ok-taloja on enimmäkseen kai Kylmällä ja Kätönlahdessa, jotka ovat jo vähän kauemapna keskustasta, mutta ei mitenkään kohtuuttoman kaukana.  

Vierailija
40/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvä pikkukaupunki