Iso osa autoilijoista, pyöräilijöistä ja jalankulkijoista ei noudata liikennesääntöjä. Onko nykyään joku sääntö olla noudattamatta liikennesääntöjä?
Autoilijat eivät noudata väistämisvelvollisuuttaan, vaan puskevat vasemmalta ja jopa kärkikolmion ja STOP-merkin takaa tulemaan. Eivät noudata myöskään väistämisvelvollisuuttaan suoraan kulkevaa kohtaan silloin kun ovat itse kääntymässä. Suojatiellä ja pyörätien jatkeilla varmaan surutta ajaisivat pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden päälle, kun monet eivät edes vauhtiaan hidasta, jos näkevät pyöräilijän tai jalankulkijan ylittämässä tietä tai menossa sinne.
Myöskään pyöräilijöistä iso osa ei noudata liikennesääntöjä. Moni ei noudata väistämisvelvollisuutta autoilijoita kohtaan, silloin kun tarve olisi, eikä myöskään toisia pyöräilijöitä eikä jalankulkijoita kohtaan. Lisäksi ajavat kevyen liikenteen väylillä usein väärällä reunalla, keskellä väylää tai vaappuvat puolelta toiselle.
Jalankulkijoissakin on niitä, jotka eivät noudata liikennesääntöjä. Jotkut juoksevat puskista suojatielle katsomatta ollenkaan, tuleeko muuta liikennettä. Lisäksi osa kävelee kelvillä keskellä tai vaappuen laidalta toiselle, osa kävelee porukalla koko väylän leveydeltä ja osa ulkoiluttaa koiraa siten, että on itse toisella laidalla ja koira toisella ja talutushihna menee koko väylän poikki.
Onko nykyään oikeasti jokin sääntö olla noudattamatta liikennesääntöjä? Tai olla ottamatta muita huomioon liikenteessä? Ollaanko siellä liikenteessä nykyään vain ja ainoastaan "minä minä" -asenteella?
up