Pitääkö vuokranantajan irtisanoma asunto vielä vuokralaisen irtisanoa, jos muuttaa pois ennen 3 kk:n irtisanomisajan päättymistä?
Olen asunut asunnossa yli vuoden, joten irtisanomisaika on 6 kk, kun vuokranantaja irtisanoi asunnon tarvitessaan sen omaan käyttöönsä. Jos löydän asunnon ennen sopimuksemme päättymistä, sitooko minua vielä se 1 kk:n irtisanomisaika vai voinko vaan lähteä, kun uusi asunto löytyy?
Kommentit (12)
Otsikkoon tuli vahingossa tuon 3 kk:tta
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin sitoo.
Mutta mikä kohta vuokrasopimuslaissa kertoo tämän tässä tapauksessa
Tuossa tilanteessa kannattaa neuvotella vuokranantajan kanssa. Jos haluaa asunnon omaan käyttöön, niin voi olla myös hänen toive saada asunto pian tyhjäksi.
Pitää irtisanoa jos lähdet ennen
Mutta soita ja kysy että jos lähdet aiemmin onko ookoo
tietenkin voit vaikka tänään, ei sitä kukaan kiellä. Vuokran kuitenkin maksat irtisanomisajan mukaan eli vähintään kesäkuun loppuun jos tänään irtisanot.
Vierailija kirjoitti:
Pitää irtisanoa jos lähdet ennen
Mutta soita ja kysy että jos lähdet aiemmin onko ookoo
Tottakai lähteminen aikaisemmin on ok. Pitääkö maksaa on kokonaan eri asia.
Aina kannatata myös itse tehdä kirjallinen irtisanominen, vaikka vuokranantaja irtisanoisi, eipähän tule mitään jälkipuintia.
Jos itse aiot muuttaa heti kun löydät uuden asunnon, niin sinua tietenkin sitoo kuukauden irtisanomisaika. Eli sillä ei ole mitään väliä, onko vuokranantajasi irtisanonut sinut vai ei. Tänään jos irtisanot itsesi, maksat vielä kesäkuun vuokran.
Tilanteesta riippuen vuokranantajasi voi joko olla iloinen tai ärsyyntynyt, jos lähdet asunnosta jo aiemmin kuin vuokranantajan tekemän irtisanomisen viimeisenä ajankohtana (eli se puoli vuotta). Jos hän haluaa asunnon omaan käyttöönsä, hän hyvin todennäköisesti saattaa olla tyytyväinen jos lähdet ennen sitä. Mutta jos hän esimerkiksi onkin myymässä asuntoa omistettuaan sen kaksi vuotta (saadakseen veroetua), häntä saattaa kismittää jos asunto on tässä tapauksessa tyhjillään useamman kuukauden. Itse olen ollut tällaisessa tilanteessa, pääsin onneksi näpäyttämään kyseistä vuokranantajaa lähtemällä jo aikaisemmin, jolloin vuokranantajalleni ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä se että hän ei päässyt maksimoimaan voittojansa minun avullani. (Tai vaihtoehtoisesti vuokraamaan asunnon pariksi kuukaudeksi määräaikaisesti, eli lisätyötä hänelle.) En pidä siitä, että minua käytetään pelinappulana, eli mielestäni ihan hyvä rangaistus siitä hänelle.
Vuorasopimuslaista ei löytynyt suoraan kohtaa sille, että kun asunto on jo irtosanottu vuokranantajan toimesta, niin mitä velvoitteita vuokralaisella vielä on poismuuton ja siitä ilmoittamisen suhteen.
Ap