Räkättirastaiden ääni sietämätön
On sietämätöntätä kerta kaikkiaan. Zzrzzrzzrzzzxxrzzr. Miten niistä linnuista pääsee eroon? Ei ole puuropyssyä vahvempaa saatavilla ja se ei tepsi.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Milä lintu se huutaa " kiire kiire kiire"?
Tiiralla tohon tyyliin... tiira tiira tiira....
Eiks toi kiire-huutaja ole pääskynen?
AP, kiitä onneasi ettei lähistölläsi ole ruisrääkkiä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesivät ihmisten ilmoilla mokomat. Pikkulinnut ei uskalla pihaan.
Se on päinvastoin. Pikku linnut pesivät mielellään räkättien reviirillä, koska räkätit puolustavat reviiriään tehokkaasti varislintuja ja oravia vastaan. Räkätit ovat nyt äänekkäitä, kun ensi pesinnän poikaset ovat jo maassa, ja emot ruokkivat niitä sinne. Tätä kestää vain vajaan viikon.
Tälläinen käsitys yleensä on, mutta ainakin minun tontilta rätsät on hiillostanut kaikki muut linnut pois. Ennen pihallani ei ollut räkättejä muita lintuja kylläkin, mutta sen jälkeen, kun ne ovat löytäneet tonttini ei muita lintuja ole enää. Ja ihan omin silmin olen nähnyt monet kerrat, kun pikkulinnut saa rätsiltä kyytiä.
räksä eikä rätsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesivät ihmisten ilmoilla mokomat. Pikkulinnut ei uskalla pihaan.
Se on päinvastoin. Pikku linnut pesivät mielellään räkättien reviirillä, koska räkätit puolustavat reviiriään tehokkaasti varislintuja ja oravia vastaan. Räkätit ovat nyt äänekkäitä, kun ensi pesinnän poikaset ovat jo maassa, ja emot ruokkivat niitä sinne. Tätä kestää vain vajaan viikon.
Tälläinen käsitys yleensä on, mutta ainakin minun tontilta rätsät on hiillostanut kaikki muut linnut pois. Ennen pihallani ei ollut räkättejä muita lintuja kylläkin, mutta sen jälkeen, kun ne ovat löytäneet tonttini ei muita lintuja ole enää. Ja ihan omin silmin olen nähnyt monet kerrat, kun pikkulinnut saa rätsiltä kyytiä.
räksä eikä rätsä
Meilläpäin käytetään molempia nimiä.
Onhan ne ärsyttäviä. Minäkin olen saanut useamman kerran räksänpaskat rinnuksille kotoa lähtiessäni kun kokevat uhkaksi poikasilleen pihallakulkijat.
Räksät rutkuttaa kuukauden vuodessa ja koirat räksyttää koko vuoden. Ensin eroon koirista.
Viime yönä säkättivät läpi ihan koko yön. Vaikka oli säkkipimeää. Ei kyllä häiritse minua mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ääni ole sietämätön. Ääni on vaan ääni. Äänen kuulija voi vaikuttaa suhtautumisellaan siihen sietääkö ääntä vai ei.
Et ole ilmeisesti kuullut bordercollien kimeää ja läpitunkevaa haukku-ulvomista. Se on sietämätön. Taajuudeltaan se on sellainen, että se läpaisee materiaalit. Eivät estä talon rakenteet eivätkä korvatulpat. Vittumainen ininä puskee kaikista läpi. Aivan sekopäisiä piskejä, vihaan niitä.
Nämä on kyllä viheliäisiä olentoja, vaanivat ja hyökkäilevät kaikkea ohikulkevaa vastaan.
Laulaa se sentään kauniimmin ku Ellinoora
Vierailija kirjoitti:
Milä lintu se huutaa " kiire kiire kiire"?
Laulurastas?
Mua häiritsee raivon partaalle esim. lehtipuhaltimet ja vastaavat sekä jos musiikki jumputtaa naapurissa. Mitkään linnunäänet tai muut luonnon äänet ei haittaa yhtään. Tässä pihapiirissä on räksän pesiä useita ja koko ajan nuo tuossa säksättää mutta ei haittaa. Mukava seurata niiden pesiä, että milloin näkyy poikasia. :) Eikä ne ole ajaneet pikkulintuja pois, tiaiset ja kirjosiepot sun muut on ihan rauhassa tuossa myös. Varislinnut ja oravat sen sijaan ei kauaa pysty olemaan.
Ääni on harvoin se itse ärsyttävä asia. Minä iloitsen pihalla säksättävistä ja räksättävistä räkäteistä ja muista linnuista.
Jos tuohon pihalle kävelisi joku ihminen matkimaan räkättirastasta, niin kyllä se minuakin ärsyttäisi ja varmaan muitakin lintujen ystäviä. Silloin inhon kohteena olisi välinpitämättömyys, itsekkyys ja ilkivalta.
Mutta linnut viattomuudessaan saavat räksätellä sydämensä kyllyydestä! Ilolla kuuntelen harakoitakin.
Vierailija kirjoitti:
Ääni on harvoin se itse ärsyttävä asia. Minä iloitsen pihalla säksättävistä ja räksättävistä räkäteistä ja muista linnuista.
Jos tuohon pihalle kävelisi joku ihminen matkimaan räkättirastasta, niin kyllä se minuakin ärsyttäisi ja varmaan muitakin lintujen ystäviä. Silloin inhon kohteena olisi välinpitämättömyys, itsekkyys ja ilkivalta.
Mutta linnut viattomuudessaan saavat räksätellä sydämensä kyllyydestä! Ilolla kuuntelen harakoitakin.
Kesäaamuisin ikkunan alla ääntelevät fasaanit eivät kyllä vaikuta viattomilta luontokappaleilta vaan ilkeiltä mölyapinoilta :) Muuten samaa mieltä.