Te-toimistosta ei saa lupaa/tuke omaehtoiseen opiskeluun
Voivatko pakottaa pupukursseille ja hakemaan töitä, kun jokainen muu ymmärtää että minun tilanteessani olisi järkevintä opiskella. Olen ollut 9 vuotta kotona lasten kanssa. Koulutuksena lukio ja ammattitutkinto jolla ei tee niin yhtään mitään. Nyt olen miettinyt uuden alan, joka taatusti työllistäisi kotipaikkakunnallani, mutta te-toimisto väittää ettei ole työllistävä ammatti.
Ovat selvästi keksineet tämän tekosyyksi vain koska eivät halua tukea opiskeluani. Mitään järkeä minun ei ole kuitenkaan pupukursseille mennä. Hanttihommiinkaan eivät ota enää ikäni puolesta, ja millään kaupan kassan palkalla en todellakaan elätä perhettä, edes työssäkäyvän puolison kanssa.
Kommentit (39)
Sitten on parempi mennä vain työmaalle.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään saanut yliopisto-opintoihin mitään tukiaisia TE-toimistosta. Oli pohjalla amk tutkinto ja pitkä sairastelu. Fyysistä vanhaa työtäni en voinut tehdä. Olin työtön kun hain tätä omaehtoista. No joo ei tietty saatu.
No lähdin niillä jämillä tukikuukausilla opiskelemaan ja sitten säästöillä elin pari vuotta. Sitten nyt välillä oon ollu töissä. En saanut te-toimistosta näinä yliopistovuosina latin penniä, enkä heidän rahoja tartte. Mutta tutkinto kohta valmis. Opiskele omalla rahalla niinku muutkin.
Oliko sulla myös useampi lapsi siinä sivussa elätettävänä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on jo ilmainen koulutusmahdollisuus, mutta aikuisen ihmisen pitäisi saada siihen elatus päälle? Tee töitä opintojen ohella, niin muutkin opintotuella elävät tekevät. Lapset ilmeisesti kuitenkin päivät hoidossa ja isä mukana kuvioissa? Toinen vaihtoehto opiskella kotihoidontuella ja pitää lapset kotona ja sumplia hoitovuorot isän kanssa. Elämä on niin hankalaa kuin siitä itsellesi teet.
Mistähän löytyy työnantaja joka suostuu sumplimaan työvuoroni puolison 3-vuorotyön mukaan? Hänellä pitkäaikainen vakipaikka ja ei ole mitään järkeä lähteä vaihtamaan työpaikkaa.
JA, opiskelujeni mukaan. En näkisi myöskään lapsiani koskaan. Sama kun antaisi adoptioon.
Et siis pysty opiskelemaan. Ei ihme ettei työkkäri tue opiskeluasi, näkevät jo, ettei siitä tule mitään.
MUISTAKAA: TYÖNHAKU ON KOKOPÄIVÄTYÖTÄ. ELI HAETTE NIITÄ TÖITÄ K-O-K-O AJAN. KELLO 8-16 VÄLISENÄ AIKANA, KAKSI 15 MIN.TAUKOA SISÄLTÄEN.
Terv. Leppävaaraan työ-ja elinkeinotoimisto
Aikuisena, kun opiskelee niin on hyvä olla säästöjä sellainen 20 000 ekua. Itsekkin haluaisin vaihtaa alaa mutta ei opiskelu ole ilmaista eikä edullista aikuisena. Kotona asuvalle teinille ja peräkamarin porukalle toki helppoa. Ja täällä ei ole osa aikatöitä opintojen oheen.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Voit ottaa opintolainan ja tehdä osa-aikatyötä ja rahoittaa opinnot tällä tavalla. Ihan niinkuin me muutkin opiskelijat ollaan aikanaan tehty.
En voi, puoliso on 3-vuorotyössä ja lastenhoitajan palkkaamiseen ei ilmiselvästikään ole varaa.
Opintolainaa en saa enää.
Mutta työttömyystuellako pystyisit palkkaamaan hoitajan?
Minulle on alustavasti luvattu, että saisin opiskella ansiosidonnaisella. Ja hain pariin paikkaan. On siinä nyt aika iso ero saako kuukaudessa 300 vai 1300. Kaksi lasta kuitenkin löytyy ja pieni asuntolaina, joten muita tukia en saa, paitsi lapsiin liittyvät. Yksin maksan kaiken, kun eronnut olen. Oma ala ei enää työllistä ja on muutenkin vahvasti vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
MUISTAKAA: TYÖNHAKU ON KOKOPÄIVÄTYÖTÄ. ELI HAETTE NIITÄ TÖITÄ K-O-K-O AJAN. KELLO 8-16 VÄLISENÄ AIKANA, KAKSI 15 MIN.TAUKOA SISÄLTÄEN.
Terv. Leppävaaraan työ-ja elinkeinotoimisto
Jos se on kokopäiväTYÖTÄ, missä on työsopimus, irtisanomisaika, TES ja miten vuosilomat ja työeläkkeen kertyminen on järjestetty.
Ei kannata käyttää sanoja, joiden merkitystä ei tiedä.
Joa sulla on jo varma työpaikka, niin miten olisi oppisopimus tämän varman työpaikan kanssa?
Sinänsä nurinkurista, että työkkäri (tai kunta) päättää saako mennä opiskelemaan omaehtoisesti, kun Kela sen maksaa. Olettaisi, että on kuntienkin kannalta järkevämpää kouluttaa työttömiä Kelan rahoilla kun maksaa kunnan varoista sakkoja pitkäaikaistyöttömien pitämisestä työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne näkee työttömyystoimistossa, keneen ei kannata haaskata senttiäkään koulutusrahoja. Loisit vaan loppuelämäsi niillä tuilla, joilla loisit jo 9 vuotta.
Ei se hirveitä tukia ole saanut jos mies kolmevuorotyössä. Samat lapsilisät kuin muutkin.
Sitä ihmettelen, eikö mies voi elättää perhettä ap:n opiskelujen ajan. Eikö mies koe sitä sijoituksena tulevaisuuteen? Haluaako mies mieluummin katsella ap:ta työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on jo ilmainen koulutusmahdollisuus, mutta aikuisen ihmisen pitäisi saada siihen elatus päälle? Tee töitä opintojen ohella, niin muutkin opintotuella elävät tekevät. Lapset ilmeisesti kuitenkin päivät hoidossa ja isä mukana kuvioissa? Toinen vaihtoehto opiskella kotihoidontuella ja pitää lapset kotona ja sumplia hoitovuorot isän kanssa. Elämä on niin hankalaa kuin siitä itsellesi teet.
Ei se ihan noin yksinkertaista ole.
Ei ole rahaa kulkea siellä koulussa, ei ole niitä töitä, lapsia ei saa päiväkotiin, mies ei tule klo 16 kotiin jne.
Miksi lapsia ei saa päiväkotiin? Voisikohan toimeentulotukea saada? Itse opiskelin toisen tutkinnon niin, että opintotukikuukausien loputtua sain toimeentulotukea. Jouduin kyllä perustelemaan, miksi opiskelin toista tutkintoa, mutta ensimmäinen tutkintoni, taidealan tutkinto, ei ollut työllistänyt. Ja toki omalla kohdallani asiaa auttoi, kun turvauduin toimeentulotukeen vasta toisen tutkintoni loppuvaiheessa. Mutta pointtini on se, että toimeentulotukea voi saada myös opiskelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne näkee työttömyystoimistossa, keneen ei kannata haaskata senttiäkään koulutusrahoja. Loisit vaan loppuelämäsi niillä tuilla, joilla loisit jo 9 vuotta.
Ei se hirveitä tukia ole saanut jos mies kolmevuorotyössä. Samat lapsilisät kuin muutkin.
Sitä ihmettelen, eikö mies voi elättää perhettä ap:n opiskelujen ajan. Eikö mies koe sitä sijoituksena tulevaisuuteen? Haluaako mies mieluummin katsella ap:ta työttömänä?
Itse olisin valmis elättämään yksin perhettä opintojen ajan, vaikka ne opinnot eivät niin suuri sijoitus tulevaisuuteen olisikaan - ihan vain se, jos ne opinnot pelastaisivat puolisoni pupukursseille joutumiselta, olisi riittävän suuri motivaattori. Kyllä puolisolleen haluaa hyvää, ja mielekäs opiskelu on aina parempi kuin työkkärin hömppäkurssit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa kulkea siellä koulussa, ei ole niitä töitä, lapsia ei saa päiväkotiin, mies ei tule klo 16 kotiin jne.Miksi lapsia ei saa päiväkotiin? Voisikohan toimeentulotukea saada? Itse opiskelin toisen tutkinnon niin, että opintotukikuukausien loputtua sain toimeentulotukea. Jouduin kyllä perustelemaan, miksi opiskelin toista tutkintoa, mutta ensimmäinen tutkintoni, taidealan tutkinto, ei ollut työllistänyt. Ja toki omalla kohdallani asiaa auttoi, kun turvauduin toimeentulotukeen vasta toisen tutkintoni loppuvaiheessa. Mutta pointtini on se, että toimeentulotukea voi saada myös opiskelijana.
Kun ne lapset eivät ole päiväkoti-ikäisiä.
Mutta ei niitä voi keskenäänkään jättää.
Toimeentulotukea en saa.
Miksi muka et saa opintolainaa? Jos kerta saisit opintotukea, niin etkös silloin saisi myös opintolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa kulkea siellä koulussa, ei ole niitä töitä, lapsia ei saa päiväkotiin, mies ei tule klo 16 kotiin jne.Miksi lapsia ei saa päiväkotiin? Voisikohan toimeentulotukea saada? Itse opiskelin toisen tutkinnon niin, että opintotukikuukausien loputtua sain toimeentulotukea. Jouduin kyllä perustelemaan, miksi opiskelin toista tutkintoa, mutta ensimmäinen tutkintoni, taidealan tutkinto, ei ollut työllistänyt. Ja toki omalla kohdallani asiaa auttoi, kun turvauduin toimeentulotukeen vasta toisen tutkintoni loppuvaiheessa. Mutta pointtini on se, että toimeentulotukea voi saada myös opiskelijana.
Ei voi saada toimeentulotukea kun on työssäkäyvä puoliso.
Olisko hyvä idea että eroaisitte opiskelujesi ajaksi ja saisit yksinhuoltajakorotukset lapsilisiin, asumistuen, opintotuen ja toimeentulotukea?
Tosin jos pitää saada olla lasten kanssa koko ajan niin se on ongelma. Moni meistä äideistä toki käy itse kolmevuorotyössä eivätkä näe aina lapsiaan, mutta me olemme kai niitä huonompia äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä nurinkurista, että työkkäri (tai kunta) päättää saako mennä opiskelemaan omaehtoisesti, kun Kela sen maksaa. Olettaisi, että on kuntienkin kannalta järkevämpää kouluttaa työttömiä Kelan rahoilla kun maksaa kunnan varoista sakkoja pitkäaikaistyöttömien pitämisestä työttöminä.
Niinhän sitä luulis mutta kun tämänkin nillitystä lukee niin ilmeistä on että valitettavasti maassamme elää ihmisiä johon ei minkäänlaista resurssia kannata kenenkään hukata. Tällainen valittaja ei tule työllistymään koskaan mihinkään kun aina löytyy joku tekosyy ettei voi itse mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään saanut yliopisto-opintoihin mitään tukiaisia TE-toimistosta. Oli pohjalla amk tutkinto ja pitkä sairastelu. Fyysistä vanhaa työtäni en voinut tehdä. Olin työtön kun hain tätä omaehtoista. No joo ei tietty saatu.
No lähdin niillä jämillä tukikuukausilla opiskelemaan ja sitten säästöillä elin pari vuotta. Sitten nyt välillä oon ollu töissä. En saanut te-toimistosta näinä yliopistovuosina latin penniä, enkä heidän rahoja tartte. Mutta tutkinto kohta valmis. Opiskele omalla rahalla niinku muutkin.
Oliko sulla myös useampi lapsi siinä sivussa elätettävänä??
Ei ole mutta onneksi oli säästöjä. Niitä on palanut 15-20k kunnes aloin saamaan toimeentulotukea. Nyt onneksi töissä. Itselle on tärkeää ensin kouluttautua, sitten vasta lisääntyä.
JA, opiskelujeni mukaan. En näkisi myöskään lapsiani koskaan. Sama kun antaisi adoptioon.