Laihdutuksen jälkeinen ahminta
Olen puolen vuoden aikana laihtunut yli 30 kiloa. 102kg—>68kg. Vielä pitäisi laihtua 10kg niin olisin tyytyväinen. Mulle ei ole tullut koko tämän laihdutusurakan aikana mitään ahmimiskohtauksia, paitsi pari viikkoa sitten. Söin puoli kiloa karkkia, 12, kyllä 12 ruisleipää, sämpylöitä runsaalla voilla.
Eilen tuli taas samanlainen kohtaus pakko saada karkkia En kuitenkaan käynyt ostamass karkkia vaan ostin kalkkunan leikettä ja rahkaa ja himo loppui siihen. Mistä tuommoinen yhtäkkinen ruokahimo voi johtua? Kun olin 100 kiloinen niin mulla ei ollut mitään ahmimiskohtauksia, olin syönyt vain vuosia liikaa.
Kommentit (10)
Äärimmäisen tavallista. Olin itse vuosia Cambridge-valmentaja ja iso syy miksi lopetin oli että näin liikaa näitä upeita menestyksiä, joita seurasi massiivinen lihominen, syömishäiriön puhkeaminen tms. Kokemukseni perusteellla sanoisin, että jos tuo ei ala mennä pian ohi ja paino nousee selvästi, hae apua ihan lääkäriltä. Itsekuri ei yleensä voita kun puoli vuotta nälänhätää kärsinyt elimistö pistää eloonjäämisvaihteen päälle ja käskee syömään nyt kun ruokaa saa. Uusilla lihavuuslääkkeillä kuten saxenda pystytään vaikuttamaan nälkä- ja kylläisyyshormoneihin niin, että takaisin lihomnen ja ahminnta todennäköisesti estyy.
Johtuu ihan nälkävelasta. Laihtumisen nopeutesi kertoo että laihdutuskuuri on ollut varsin raju. Laihduttaessa yleensä ei ole nälkä kahdesta syystä: 1) moni on ketoosissa tiukalla kuurilla ollessaan mikä viie nälän ja 2) mieli on tiukasti suoritusmoodissa, jossa noudatetaan hommaa kunnnes tavoitteeseen päästään. siihenn on ihan syynsä, miksi 93-96% lihoo takaisin, ja se on juuri tämä nälkävelka ja kylläisyyshormonien sekoilu joka jatkuu ainakiin vuoden dieetin jälkeen.
Tutkimukset ovat antaneet viitteitä siihen, että laihduttaneen hormonitoiminta sekoaa pysyvästi. Aineenvaihdunnan heikentymisen vuoksi laihduttanut voi saavutetun painon pitääkseen syödä pysyvästi merkittävästi vähemmän kaloreita, kuin verrokki, joka ei ole saavuttanut samaa painoa laihtumalla. Samalla nälkähormonien vaikutuksesta on jatkuva, kova nälkä. En jaksa etsiä lähdettä, tutkimusta tehty mm. Amerikan suurin pudottaja -kilpailijoilla.
Suomalainen tuoreehko tutkimus (2021?) löysi (yhdeksi) syyksi näille ilmiöille mitokondrioiden toiminnan heikentymisen tjsp.
Se on tiedetty jo kauan, että laihduttaminen lihottaa pitkällä aikavälillä. Mekanismit ovat biologisia, eikä mieli voi pitkäaikaisesti ohittaa kehoa.
Huolehdi, että saat riittävästi ravintoa. Ei varmaan auta muu, kuin syödä paljon, mutta kevyttä.
Lääkäriltä voi kysyä apua, mutta olisin skeptinen, osaavatko auttaa.
Tsemppiä!
Aineenvaihdunta muuttuu läpi elämän, jollain tavalla.
Pysyvästi se ei muutu tasan millään kuurilla.
Päänuppi ei osaa käsitellä tilannetta, vaan pyrkii edeltävään tilaan.
Tuo on niin tuttua. Kun peilikuva muuttuu, aivot ei ymmärrä sitä. Siksi ne vaatii vetämään laardia kaksin käsin, että saisivat laiskotella.
Ei se ole kroppa joka vaatii, vaan aivot. Kuka määrää teillä, kroppa vai aivot? Niinpä. Pistä aivoille luu kurkkuun.
Laihduttaminen on helppoa, painon pitäminen saavutetussa on jo vaikeampaa. Laihtumisen kannattaa tapahtua hitaasti ja järkevästi, näin on suurempi mahdollisuus pitää saavutettu paino. 30 kg puolessa vuodessa on vähän liian raju.
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta muuttuu läpi elämän, jollain tavalla.
Pysyvästi se ei muutu tasan millään kuurilla.
Ja se on tutkitusti ihan päinvastoin.
Ihmiset puhuu kovasti että keski-iässä aineenvaihdunta hidastuisi, mutta se ei pidä paikkaansa, ihminen itse vaan hidastuu siinä kohtaa ja esim. kaikki pieni arkiliikunta vähenee merkittävästi.
Sen sijaan sitten elimistö kyllä oppii todella hyvin vastustamaan laihtumista, ja mitä useammin laihduttaa, sen enemmän, nopeammin ja voimallisemmin elimistö käynnistää vastatoimia laihtumiselle. Ja näitä on mm. aineenvaihdunnan hidastaminen, kehon lämpötilan laskeminen, nälkähormoonin voimakas erittäminen, kylläisyyshormoonin määrän laskeminen jne.
Kannattaisi välillä lukea ihan tutkittua tietoa, eikä vaan heitellä asenteellista mutua.
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen tavallista. Olin itse vuosia Cambridge-valmentaja ja iso syy miksi lopetin oli että näin liikaa näitä upeita menestyksiä, joita seurasi massiivinen lihominen, syömishäiriön puhkeaminen tms. Kokemukseni perusteellla sanoisin, että jos tuo ei ala mennä pian ohi ja paino nousee selvästi, hae apua ihan lääkäriltä. Itsekuri ei yleensä voita kun puoli vuotta nälänhätää kärsinyt elimistö pistää eloonjäämisvaihteen päälle ja käskee syömään nyt kun ruokaa saa. Uusilla lihavuuslääkkeillä kuten saxenda pystytään vaikuttamaan nälkä- ja kylläisyyshormoneihin niin, että takaisin lihomnen ja ahminnta todennäköisesti estyy.
Tämä oli hyvä vastaus, ja ap:lle sanoisin vielä sellaisen asian, että LOPETA LAIHDUTTAMINEN NYT!! Ihan sama vaikka sulla olisi vielä se 10 kg pudotettavana, jos haluat että sulla on edes vähän toivoa onnistua pitämään tuo painonpudotuksesi, niin sun pitää reagoida NYT noihin elimstösi viesteihin.
Todennäköisesti et usko tätä, vaan jatkat väkisin, ja päädyt sitten lihomaan 2-5v sisällä kaiken takaisin ja vähän päällekin. Koska niin siinä yleensä käy.
Jos haluat toimia fiksusti, niin tosiaan lopeta nyt, ja keskity vaan ihan kaikessa rauhassa pitämään tuo painonpudotus. Jos et vielä liiku ihmeemmin, niin se kannattaa aloittaa nyt. Erityisesti salitreenaus olisi hyväksi, koska se kasvattaisi ja palauttaisi tuota laihduttaessasi kadottamaasi lihasmassaa, ja lisäisi energiakulutusta, ja sun olisi vähän helpompi pitää tuosta tuloksesta kiinni.
Ehkä sä oot laihduttanut liian tiukalla dieetillä. Kehosi luulee, että olet nälänhädässä ja yrittää pelastaa sut. Ehkä olet kerännyt nälkävelkaa joka alkaa nyt kostautua.