Syksyn opinnot ja elämän suunta mietityttää
Pääsin viime kesänä AMK:hon ilman valintakoetta avoimen väylän opintojen perusteella ja tämä ala kiinnostaa minua siltä osin, että tutkinto olisi minulle melko arvokas ja voisin siitä jatkaa vielä paremmin itselle sopiviin hommiin. Tutkinto on kuitenkin minulle raskas suorittaa ja olin monissa haastatteluissa eri ammattikorkeakouluihin; osa haastattelijoista sanoi minun olevan enemmän yliopistoihminen ja yksi kysyi olenko lääkikseen hakenut.
Tämä koulupaikan saaminen vahvisti pitkään kehittynyttä päätöstäni muuttaa uudelle paikkakunnalle lähemmäs pääkaupunkiseutua ja uusien harrastusten, töiden ja ihmisten pariin ja tämä muutto on nyt käsillä eikä tule enää peruuntumaan. Perusturvallisuuden tunteeni järkyttyi ja minulle tapahtui ikäviä asioita täällä asumiseni aikana ja yritän päästä niistä yli.
AMK:n ihmisten kanssa kävin etäkeskustelua paljon jo syksyllä nopeuttaakseni opintoja, mikä ei käynyt, sillä opintojärjestys on todella tiukka ja osa opettajista vastasi sähköposteihin tuurilla tai tylysti ja tämä hieman ahdisti minua ja sai epäilemään tuleeko tästä mitään. Kohtasin myös vasta yöelämässä vanhan tutun, joka oli jättänyt saman alan opinnot kesken nykypaikkakunnallani, koska kuulemma inhosi opetusta ja koulua, vaikka ala kiinnosti.
Sitten tuli vuoden 2021 loppu ja terveysalan pakkopiikit. Olin muuttamassa jo alkuvuodesta, mutta pakkopiikin takia peruin opiskelija-asuntoni vuokrasopimuksen ja ajattelin etsiä asunnon muualta. Minulla on autoimmuunisairaus ja muuta terveysongelmaa eikä olisi varaa ottaa piikeistä kärsimystä ja työkyvyn laskua enää yhtään lisää; minulla meni monta vuotta ja menee paljon rahaa lisäravinteisiin, jotta saan pidettyä vireystilani hyvänä. Koska monet ihmiset koululla eivät tunne oikein ymmärtävän tapaani kommunikoida, en varmaankaan voi luottaa heidän ymmärtävän myöskään piikkipakkokantaani.
Uudelle lukuvuodelle ilmoittautumiseen on kuitenkin aikaa elokuuhun asti ja saan kypsytellä päätöstäni. Saan myös hakuoikeuden samaisen kaupungin yliopistoon alalle, joka liittyy minua kiinnostaviin asioihin, mutta ei ole ihan ominta itseäni. Olen joutunut miettimään tätä, että pitäisikö vain keskittyä täysillä yliopistoon vai yrittää hammasta purren käydä tämä AMK ja 'tuunata' tätä tutkintoa yliopisto-opinnoilla, joita minulla on jo paljon.
Kiitos lukemisestasi ja mitään kysymystähän tässä ei ole, vaan saa vapaasti kommentoida.
Kommentit (8)
Haluaisin kyseenalaistaa nuo lääketieteellispuheet pakkopiikkiasenteesi kanssa. Tai ehkä jätit jotain kertomatta ja tahtomattasi annat vähän salaliittoteoreetikon vibat.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyseenalaistaa nuo lääketieteellispuheet pakkopiikkiasenteesi kanssa. Tai ehkä jätit jotain kertomatta ja tahtomattasi annat vähän salaliittoteoreetikon vibat.
Nuoria ihmisiä on kuollut äkillisesti piikin jälkeen. Jos joku saa esim.elinikäisen erektio-ongelman, siitä ei intiimiyden takia ehkä uskalleta kertoa, vaan tehdään vain itsemurha kaikessa hiljaisuudessa.
Sain reseptilääkkeistä elinikäiset vauriot.
Tiedän ettei vamman riski ole hirveän korkea, mutta ei mitätönkään.
-ap-
No mutta vakavasti; mieti työllistymistä, millaista työtä haluat tehdä. Onko mielenkiintoisessa sieltä-täältä sekasikiötutkinnossa järkeä sinun urasuunnitelmiesi kannalta? Saako siitä mitään etua työnantajien silmissä? Ehkä harrastuksena voit ottaa jotain ylimääräistä jos jaksaminen sallii?
Entä jos suorittaisit amkin ja tekisit maisterin yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Termin ^pakkopiikki^ käytön perusteella:
Unohda (kaikki) opiskelut, keskity masturbaatioon ja alkoholisoitumiseen.
Tämä. Opiskelumaailmasta saat kampaamalla kammata niitä rööki-rituja/neckbeardeja, jotka edes läpällä käyttäisivät tuollaista käsitettä.
Toisin sanoen: Olet luonut todellisen omaehtoisen karanteenin. Mieti sen valossa opiskeluja uudestaan.
Mikähän ikäinen oikein olet? Mietiskelet paljon, vähän sitä sun tätä, mutta ei oikein selvää suuntaa......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoria ihmisiä on kuollut äkillisesti piikin jälkeen. Jos joku saa esim.elinikäisen erektio-ongelman, siitä ei intiimiyden takia ehkä uskalleta kertoa, vaan tehdään vain itsemurha kaikessa hiljaisuudessa.
Sain reseptilääkkeistä elinikäiset vauriot.
Tiedän ettei vamman riski ole hirveän korkea, mutta ei mitätönkään.
-ap-
Sori mutta sairastan itse autoimmuunisairautta ja juuri sen takia on todella tärkeää ottaa ne rokotukset. Tauti iskee pahiten juuri meikäläisiin.
En siis ymmärrä yhtään asennettasi. Mitä hoitava lääkärisi on sanonut? Tai mikä on potilasjärjestösi kanta?
Vaikutat myös siltä, että päätöksiisi vaikuttaa vahvasti toisten ihmisten mielipiteet ja tarinat. Jos kaverisi ei pitänyt jostain opinnoista, miksi annat sen vaikuttaa itseesi? Olet eri ihminen. Ja ihmiset puhuvat mitä sylki suuhun tuo, en koskaan tekisi mitään tärkeitä päätöksiä omassa elämässäni sen perusteella vaan koittaisin ottaa selvää tosiasioista ja ajatella itse.
Ymmärrän että sulla on nyt ikävä olo jonkun tapahtuman takia ja yrität päästä siitä yli. Se varmasti vie paljon henkistä energiaa. Toivon että saat siihen apua.
Mutta kun sinulla on useampi mahdollisuus tulevaisuuttasi varten, kannattaisi miettiä voiko niistä kummastakin pitää kiinni. Vaikea neuvoa, kun et kertonut tarkemmin. Riippuu täysin siitä, mihin opintotuki (jos sitä saat) riittää ja miten voimat kestävät. Ja tietysti se, minne se mielenkiintosi kohdistuu.
Opintoja ei kannata ajatella päämääränä vaan sitä minkälaisia töitä sillä tutkinnolla sitten saa. Muutaman vuoden opinnot ovat lyhyt aika elämässä, eli vaikka koulu olisi tylsä tai opet tylyjä --- sen kestää kyllä, jos se avaa mahdollisuuden kivoihin töihin. Jos taas tutkinto ei vie sinua sinne minne haluat, sitten varmaan on turhaa yrittää väkisin puskea niitä opintojakaan läpi.
Yliopisto-opintoja voi enemmänkin tehdä myös sivutoimisesti, joten niiden suorittaminen voi olla mahdollista pidemmällä kaavalla, ja niistä voi varmasti laitoksen kanssa sopia, jos pelkäät ettet jaksa niiden toisten koulumaisempien opintojen kanssa yhtäaikaa tehdä.
Tää vaikuttaa rölliltä. Vaivaa on käytetty tekstin väkertämiseen. Uskottavuus loppui siinä vaiheessa, kun väitettiin että haastattelijat olivat kysyneet onko ap hakenut yliopistoon/lääkikseen. En ole yhdestäkään vastaavasta tilanteesta kuullut tuollaista. Korkeintaan opiskelujen aikana opettajat kannustavat jatkamaan opintoja, jos rahkeet riittävät.
Termin ^pakkopiikki^ käytön perusteella:
Unohda (kaikki) opiskelut, keskity masturbaatioon ja alkoholisoitumiseen.