Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoidettu vanhusten raha-asiat

Huolissaan
26.05.2022 |

Vanhempamme ovat jo vanhoja, eivätkä osaa käyttää nettipankkia. Veljeni hoitaa nämä asiat, vasta vähän aikaa sitten sain tietää että hänen tiliinsä on liitetty vanhempamme tili. Ihmettelen sitä, että pankki antaa omaisen lapselle oikeudet pankkitiliin. Miten sitä valvotaan? Onko nyt syytä olla huolissaan?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se huoli onkin, olen moneen otteeseen penänyt veljeltäni isälle tiliotteet printattuna, myös isäni, niitä ei vaan tule. Veljellä myös jonkinverran rahaongelmia ja muita sotkuja. Pitää kyllä olla huolissaan.

Miksi sinä niitä tiliotteita penäät? Ei sinulla ole siihen mitään oikeutta. Minusta tuossa tilanteessa kannattaisi ensisijaisesti puhua sen vanhemman kanssa luottaako hän tilanteeseen ja eikö hänestä tunnu hankalalta että hän ei saa tiliotteita. Vanhempasi voi myös peruuttaa käyttöoikeuden tilille jos tilanne on muuttunut sellaiseksi että raha-asioiden hoito kaipaisi muutosta.

Vierailija
22/31 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän täsmennyksestä, että sain käsiini yhden tiliotteen, mutta en ole nähnyt muita, joita olen pyytänyt nähtäväkseni. En edes tiedä onko minulla oikeus sitä pyytää, mutta en ole huolissani niinkään ennakkoperinnöstä, enemmänkin siitä että isä pärjää säästöillään. Kyllä kaikenlaista varoittavaa tapausta on saanut kuulla.

Ei sinulla ei taida olla mitään oikeutta pyytää tiliotteita. vanhempasi voi kyllä ne pyytää vaikka pankista, toki nykyisin paperiset tiliotteet on usein maksullisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempi tulee huonoon kuntoon, saa esimerkiksi infarktin ja makaa sairaalassa, tämä järjestely ei taida enää riittää, vaan silloin tarvitaan edunvalvontavaltuutus. Olenko ymmärtänyt oikein?

Ei tarvita edunvalvontavaltuutusta. Sitäkin on sattunut, että on haettu virallista edunvalvontaa, mutta sitä ei myönnetty. Perustelu oli se, että raha-asiat olivat hoidossa valtakirjalla eikä tarvita edunvalvontaa. Tämä oli ennen kuin tämä edunvalvontavaltuutus tuli yleiseen käyttöön.

Voi olla eri tilanne silloin, jos ei voi mitenkään itse ilmaista tahtoaan ja omaiset eivät vastusta edunvalvontaa vaan vaativat sitä.

Tilinomistaja saa kyllä aina itse tiliotteet, eikä tässä tapauksessa vanhuksen tarvitse pyytää niitä muualta kuin pankista.

Vierailija
24/31 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän isä allekirjoitti pankissa asiakirjan, jossa myönsi minulle tilinsä käyttöoikeiden. Maksoin kaikki hänen laskut ja nostin joka kuukausi tietyn saman rahasumman, jolla maksettiin hänen taksimatkoja, ruokia, vaatteita yms. käteisellä. Pankki lähetti kerran kuussa paperisen tiliotteen, jotka kaikki mapitin, ovat vieläkin tallessa, vaikka isän kuolemasta on jo vuosia. Sisareni voivat milloin tahansa lukea kaikki tiliotteet läpi, mutta ketään ei ole kiinnostanut. Olen kertonut heille tilanteen aivan avoimesti alusta asti.

Vierailija
25/31 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilisiirtoja on voitu tehdä siksi, että vanhempasi eivät itse nosta käteistä mutta veli tuo sitä heille ja hänhän ei taas ilmeisesti voi nostaa vanhempien korteilla käteistä automaatista. Eli nostaa omalta tililtään ja siirtää vanhemmilta katetta. Tuo on helppo tarkistaa jos haluat, sillä veljellä näkyy käteisnosto ja vanhemmilla tilisiirto hänelle.

Tämä on ainoa keino auttaa äitiä raha-asioissa. Käymme nostamassa hänen kortillaan käteistä ja maksamassa laskuja automaatilla. Tuota tilivaltuusasiaa puhuttiin,mutta se tökkää henkkarin puuttumiseen äidiltä. Pitäisi mennä pankkiin yhdessä ja äidin todistaa henkilöllisyys.

Ei oo tullu mieleenkään käyttää väärin hänen korttiaan ja tiliään .

Vierailija
26/31 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilisiirtoja on voitu tehdä siksi, että vanhempasi eivät itse nosta käteistä mutta veli tuo sitä heille ja hänhän ei taas ilmeisesti voi nostaa vanhempien korteilla käteistä automaatista. Eli nostaa omalta tililtään ja siirtää vanhemmilta katetta. Tuo on helppo tarkistaa jos haluat, sillä veljellä näkyy käteisnosto ja vanhemmilla tilisiirto hänelle.

Tämä on ainoa keino auttaa äitiä raha-asioissa. Käymme nostamassa hänen kortillaan käteistä ja maksamassa laskuja automaatilla. Tuota tilivaltuusasiaa puhuttiin,mutta se tökkää henkkarin puuttumiseen äidiltä. Pitäisi mennä pankkiin yhdessä ja äidin todistaa henkilöllisyys.

Ei oo tullu mieleenkään käyttää väärin hänen korttiaan ja tiliään .

Suosittelen hankkimaan henkkarin, jotta saat käyttöoikeuden. Mitä pitemmääle menee, sitä hanlammaksi hankinta tulee. Oma äitini oli jo virallisessa edunvalvonnassa, kun pit hankkia henkilöpaperit pankkiasioita varten.

Vierailija
27/31 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kysä vanhemmiltasi, jos sinäkin saisit käyttöoikeudet tilii, jos voit tavittaessa olla apuna.

Normaali tilanne ,että annetaan uskotulle henkilölle tilin käyttöoikeus, kun ei itse pysty huolehtimaan pankkiasioista. Helpompi toteuttaa kuin edunvalvonta, joka ei välttämättä ole edes mahdolline vaihtoehto. Toiseksi se, että on hankittu virallinen edunvalvonta, ei estä väärinkäytöksiä, jos niitä haluaa tehdä.

Vierailija
28/31 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti vanhempasi ovat antaneet veljellesi käyttöoikeuden tileihinsä ja vanhempiesi tilit on liitetty veljesi verkkopankkiin. Tuo on juuri oikea tapa tehdä asia siinä tapauksessa, että vanhemmat tarvitsevat käytännön apua pankkiasiointiin, mutta eivät vielä ole niin huonossa kunnossa, että edunvalvonta olisi ajankohtaista. Toki tuossakin on se vaara, että veli siirtää rahaa omiin tarpeisiinsa, mutta verkkopankin tapahtumista pystyy ainakin yksiselitteisesti selvittämään, kuka siirrot on tehnyt, jos tulee epäilys väärinkäytöksistä ja asiaa lähdetään tutkimaan.

Jos rahaa tilillä on kuitenkin paljon (luokkaa kymmeniä tuhansia) ja veljelläsi on ollut ongelmia raha-asioissa, olisi turvallisinta siirtää ne kymmenet tuhannet toiselle tilille, johon veljelläsi ei ole oikeuksia, ja pitää tuolla veljen käytettävissä olevalla tilillä sellaista rahamäärää, joka riittää vanhuksen normaalin elämän pyörittämiseen (+ pientä määrää vararahaa esim. kodinkoneen hajoamisen varalta).

Monet tekevät niin, että vanhus antaa omat verkkopankkitunnuksensa lapselle laskujen maksamista varten. Sen lisäksi, että se on pankin käyttöehtojen vastaista, on se myöskin todella typerää siksi, että jos tulee väärinkäytösepäilyjä, ei ole mitään teknistä todistetta siitä, että tilisiirrot on tehnyt joku muu kuin vanhus itse.

Jos vanhempasi ovat jo siinä kunnossa, että he eivät enää ymmärrä raha-asioita, on syytä harkita edunvalvojan hakemista. Myös lähiomainen voi toimia edunvalvojana.

Mutta joka tapauksessa sinulla ei ole mitään laillista oikeutta vaatia vanhempiesi tiliotteita nähtäväksesi, jos vanhempasi itse eivät halua näyttää niitä sinulle.

Vierailija
29/31 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tiliotteita jokunen kuukausi sitten, tilisiirtoja on tehty, ei maksettu pelkästään laskuja. Kukaan ei taida valvoa näitä, tiliotteitakin tulee enää harvoin paperisina.

Kenen niitä mielestäsi pitäisi valvoa?

Voithan sinä valvoa niitä esim. vaatimalla vanhemmaltasi kirjanpidon siitä mihin hän käyttää rahaa ja keltä hän saa rahat.

Kannattaa muistaa, että vanhempasi eivät ole tilivelvollisia omasta rahankäytöstään, jos ovat vielä oikeustoimikelpoisia. Jos eivät ole, niin sitten edunvalvonta kuntoon.

Vierailija
30/31 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tiliotteita jokunen kuukausi sitten, tilisiirtoja on tehty, ei maksettu pelkästään laskuja. Kukaan ei taida valvoa näitä, tiliotteitakin tulee enää harvoin paperisina.

Kenen niitä mielestäsi pitäisi valvoa?

Voithan sinä valvoa niitä esim. vaatimalla vanhemmaltasi kirjanpidon siitä mihin hän käyttää rahaa ja keltä hän saa rahat.

Perinnönjaon yhteydessä voi pyytää pankilta tiliotteet viimeisen 10 vuoden ajalta. Näkee, kuka on saanut ennakkoon ja miten paljon.

Vierailija
31/31 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat ovat antaneet valtakirjan veljelleni vaikka nyt hoitavat itse vielä

Esim. Nettipankin käyttöön onnistuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä