Voiko työnantaja pakottaa käyttämään whatsappia?
Voiko työnantaja pakottaa käyttämään whatappia ja vastaamaan vapaa-ajalla? Meillä monta eri ryhmään ja viikonloppunakin viestiä tulee. Haluaisin poistua ryhmistä.
Kommentit (22)
Mä olen saanut suullisen varoituksen kun poistuin. Luottamusmies ei uskaltanut riitauttaa jostain syystä.
Kaupan ala
Työnantaja ei voi edellyttää, vaikka lähettää viestejä työntekijän omaan puhelimeen, että tämä niitä lukee, jos omaa puhelinta ei ole sovittu työvälineeksi. Omaa puhelinta (mikäli se ei ole luontaisetu) ei tarvitse myöskään pitää auki työaikana siltä varalta, että työnantaja voisi siihen soittaa tai lähettää viestin.
Ei voi pakottaa jos ei sulla jotain maksullista varallaoloa.
Mielestäni ei voi pakottaa asentamaan omaan puhelimeen sovellusta. Työpuhelimen osalta en tiedä, mutta ainahan voit asentaa tällaisen työpaikan ryhmän aika viikonlopuksi ja muutenkni vapaa-ajaksi jonkinlaiseen "arkistotilaan" - en tiedä tarkkaan miten se toimii, mutta silloin niistä viesteistä ei tule ilmoituksia, eivätkä ne siis häiritse sinua vapaa-ajalla. Voit sitten työpaikalla purkaa viikonlopun aikana tulleet viestit. Työnajatajalle voit sanoa, että olet työpaikan käytettävissä työajalla, josta maksetaan palkkaa, mutta että sinulla "ei valitettavasti ole mahdollista" keskittyä työasioihin vapaa-ajallasi.
Yritti joskus ehdotella whatsappia ja omaan puhelimeeni. No onhan se minulla, vastasin ei ole eikä tule. Estin ko numeron, jotain rajaa vapaa-ajalla vietittelyyn ja kyselyihin "saa tulla aamulla aikaisemmin" illalla klo 22.00 aikaan.
Olen laittanut hiljaisen tuloäänen niille viesteille.
Jos minun työnantajani ehdottaisi tuollaista kysyisin häneltä että lataatko sinä sitten snapchatin niin voin snäppäillä työasioita sitä kautta?
No ei tietenkään, ainakaan omaan privapuhelimeen. Ja työpuhelimeenkin vain, jos olet siihen allekirjoituksella suostunut.
Ei voi pakottaa, kaikilla ei ole edes älypuhelinta. Tai jos pakottaa, niin ehdota että hankkii sinulle oikein työpuhelimen sitä varten, jonka voit jättää aina työpaikalle kun lähdet kotiin.
Meillä on niin ihana työyhteisö, ettei kukaan valita Whatsapp-ryhmän viesteistä. Taitavat osaavat hiljentää ryhmän tarvittaessa ja lukea viestit kun haluavat. Työpuhelimeen voi varmasti velvoittaa laittamaan Whatsappin, mutta ei sitä voi olla pakko lukea vapaa-ajalla. Edellisessä työpaikassa oli yksi nainen, joka välttämättä halusi olla pois Whatsapp-ryhmässä ja sitten valitti kun ei tiennyt kaikkea mitä muutkin.
En usko, että voi pakottaa, mutta jos olet tarvittaessa töihin kutsuttava ja kutsut tapahtuvat whatsappin kautta niin ehkä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on niin ihana työyhteisö, ettei kukaan valita Whatsapp-ryhmän viesteistä. Taitavat osaavat hiljentää ryhmän tarvittaessa ja lukea viestit kun haluavat. Työpuhelimeen voi varmasti velvoittaa laittamaan Whatsappin, mutta ei sitä voi olla pakko lukea vapaa-ajalla. Edellisessä työpaikassa oli yksi nainen, joka välttämättä halusi olla pois Whatsapp-ryhmässä ja sitten valitti kun ei tiennyt kaikkea mitä muutkin.
On meilläkin työpaikan WA ryhmä, mutta KUKAAN ei laita siihen työjuttuja ja ryhmään kuuluminen on vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuulutko liitton vai et.
Useimat eivät kuulu.Säästävät jäsenmaksuissa.Jos kuluisivat voisivat kysyä luottamus mies/ nainen asiasta tai suoraan liitosta. Niin ei tältä tarvitsisi kysyä mielipidettä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuulutko liitton vai et.
Useimat eivät kuulu.Säästävät jäsenmaksuissa.Jos kuluisivat voisivat kysyä luottamus mies/ nainen asiasta tai suoraan liitosta. Niin ei tältä tarvitsisi kysyä mielipidettä asia.
Miksi maksaa, kun täältä saa vastauksen ilmaiseksi?
Omistat oman puhelimesi ja lataat sinne vain sellaisia sovelluksia, jotka itse haluat. Työnantaja ei sitä määrää.
Työpuhelimeen voi käskeä lataamaan Whatsapin, mutta koska se ei ole tietoturvallinen, siellä ei voi mitään salassapidettäviä asioita ilmoitella eikä käsitellä. Esimerkiksi opettajien WA-ryhmissä ei voi mainita oppilaita nimeltä tai muutenkaan käsitellä oppilaiden asioita. Kaupan alalla toki työvuoroista voidaan sopia Whatsapissa, mutta kenelläkään ei ole pakko olla sinne henkilökohtaista profiilia. Liittyminen on täysin vapaaehtoista.
Jos se on työpuhelin, niin voi määrätä. Työnantaja saa määritellä työssä käytettävät viestintäkanavat ja niiden käyttötavat. Vapaa-ajalla tulevia Whatsapp-viestejä ei kuitenkaan tarvitse lukea tai vastata.
Vapaa-ajalla ei velvollisuutta ellei siitä erikseen makseta korvausta ja ole määritelty sopimuksessa, esim osa johtajasopimuksista.