Mikä lapsellani on?
Meillä on 14-vuotias tyttö, on ollut aina hieman ujo, mutta kuitenkin iloinen lapsi joka tykkäsi puuhata kaikenlaista. Tytöllä ollut ystäviä hyvin, koulukin mennyt OK. Ollaan oltu aina läheisiä ja pystytty juttelemaan kaikesta sekä vietetty paljon aikaa yhdessä. Nykyään, joku on vinossa. Alku vuodesta tytöstä tullut todella hiljainen ja jotenkin alla päin. Jotain kun koittaa kysellä niin vastaus on yksinkertainen joo tai en tiiä. Mitään murrosikään liittyvää uhmaa ei ole ollut. Olenkin odotellut sitä että millon alkaisi huutaa minulle tai millon ovet paukkuu. Tyttö on tuommoinen hiljainen ressukka vähän käy sääliksi. Koulun jälkeen ei kiinnosta kylälle tai nuokkarille meno. Eikä laukkaa enää kaveritkaan meillä. Istuu vaan huoneessaan. En ole lasta painostanut puhumaan, mutta olen muistutellut että kuuntelen aina ja haluan auttaa jos jokin on pielessä. Nyt mennyt jo niin kauan että alan pian huolestua. Onkohan tullut jotain riitaa kaverin kanssa? Koulukiusausta?
Kommentit (2)
Onko nuoren kiinnostukset musiikkiin, lukemiseen, tv-ohjelmiin ja Netin käyttö pysyneet samanlaisina kuin aikaisemmin? Monella tuon ikäisellä on Netissä ihan oma maailmansa ja kaveripiirinsä. Korona on lisännyt nuorten yksinäistymistä.
Olet hyvä vanhempi, kun huomaat muutoksen. Jokin yhdessä tekeminen nuoren kanssa voi avata keskusteluyhteyden, esimerkiksi risteily tai lyhyt ulkomaanmatka. Yhteinen harrastus olisi hyvä, mutta harvoin aikuisen ja nuoren kiinnostus näissä osuu yksiin. Itse kävin SPR:n henkisen tuen kurssin tyttäreni kanssa yhdessä, kun hän oli suunnilleen saman ikäinen. Saatiin molemmat kurssitodistus ja tulimme keskustelleeksi ihan uudenlaisista aiheista keskenämme. Kurssista oli hyötyä tyttärelle myöhemmin opiskelemaan pyrkimisessä.
Koulukiusaaminen mulle tulee mieleen.