Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijat sanovat että Suomi menee taantumaan, oletko huomannut arjessa merkkejä tästä?

Vierailija
25.05.2022 |

Esim
-Oletko vähentänyt tai muuttanut henkilökohtaista kulutusta?
-Onko työpaikallasi rekrykielto, tehty säästötoimia tai muuta varautumista?
-Onko yrityksesi asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttunut?

Itse en ole vielä nähnyt selviä merkkejä, päinvastoin tuntuu että ihmiset kuluttavat nousevista hinnoista huolimatta innokkaammin kuin koskaan. Firmallakin menee hyvin, tilaukset ennätyslukemissa...

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin työn teon.

Vierailija
2/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että hoitajat haluaa lisää palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin menee, kun noin paljon yrityksiä lopetti Venäjällä.

Sieltä tuli suuria yksityisyrittäjiäkin, joiden tulos heikkenee nyt huomattavasti.

He eivät voikaan enää invesoida Suomessa, kun rahaa ei ole. Joutuvat vähentämään henkilöstöä ja supistamaan tuotantoa, kun Venäjän markkinoita ei enää ole.

Kun talous ei toimi, tulee väistämättä taantuma.  Ei ole rahaa, mikä kiertäisi yhteiskunnassa eikä kysyntää tuotteille.

Sekä palvelujen että tuotteiden hinnat nousevat kattoon, mutta palkkojen korotuksiin ei olekaan enää varaa, koska kauppa ei käy ja vienti vähenee.

Ja niin edelleen.

Toistaiseksi ei ole kuitenkaan ennustettu mitään todella pahaa taantumaa, on vain laskettu alaspäin sitä kansantalouden kasvulukua, mikä oli koronan jälkeen hyvin toiveikas.

Vierailija
4/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin ketkä asiantuntijat? Uutisissa kerrottiin juuri mm. työllisyyden kasvavan ennätystahtia.

Vierailija
5/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu Suomessa, häivyin 1996 laman syvetessä. Olin kaukaa viisas.

Kannattaa aina ennakoida ja toimia ajoissa!

Vierailija
6/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene päinvastoin Natoon menon myötä sekä ulkomaiset että kotimaiset investoinnit lisääntyvät

Vierailija
7/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni Suomessa on ollut lama yli kymmenen vuotta.

Vierailija
8/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin ketkä asiantuntijat? Uutisissa kerrottiin juuri mm. työllisyyden kasvavan ennätystahtia.

Tehdyt työtunnit ei kasva vaan osa-aikatyö. 

Vierailija
9/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kyllä mitään taantuman merkkejä ole.

Vierailija
10/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka asiantuntija sellaista väittää? Joku Pietarilainen dosentti?

Vierailija
11/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä valkenee hitaammallekin. 

Vierailija
12/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se on täysin alasta riippuvaista, se taloudellinen tila.

Joillakin aloilla menee nytkin erittäin hyvin ja on mennyt tosi pitkään, kuten rakennusalalla ja rakennusteollisuudella.

On muitakin aloja joilla edelleen menee kivasti.

Mutta jatkossa ei enää ehkä menekään.  Tuo Venäjän poistuminen Suomen markkinoilta ei tietenkään näy hetkessä.

Vaan se tulee näkymään pitemmän ajan kuluessa.

Ainakin kunnat ovat säästäneet jo pitkään eli heillä on ollut käytännössä rekrykielto, sillä kaikkien eläköityvien tilalle ei enää vuosikausiin ole palkattu uusia työntekijöitä.

Ja se huonosti meneminen ja varovaisuus näkyy siinäkin, että yritykset eivät uskalla enää investoida.  Ei laajentaa eikä hankkia uusia tuotantovälineitä, koska tilanne on niin epävarma ja luottoa ei uskalleta ottaa.'

Tämäkin on sitä taantumaa, että on pysähtynyt kehitys, uutta ei tule, ei tule uusia työpaikkoja, koska investoinnit ovat jäissä.

Ei se ole niin yksinkertaista kehuskella, että joo meidän firmalla menee hyvin, ja hyvähän se on teillä menee hyvin.     Mutta kaikilla ei sama tilanne kohta ole.

Ei kansatalous ja sen pyöriminen ole tavallisen ihmisen hyppysissä niin hyvin, kuin moni itse luulee.

Vierailija
13/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehdyt työtunnit ei kasva vaan osa-aikatyö. 

Laitapa linkkiä tuohon sekä siihen, että Suomi on menossa taantumaan.

Vierailija
14/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä työllisyys on hyvissä lukemissa, mutta kun Kiinan, USAn ja muun Euroopan talous hidastuu, Suomi kyykkää pienellä viiveellä. Ensi talvesta tulee kylmä eikä pelkästään sähkön puutteen takia. 

Vierailija
15/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut arjessa, mutta eräs elämäämullistava rakennushanke peruuntui

Vierailija
16/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut vain elintasoni nousun ja lisää korotuksia palkkaan tulossa. Palkannousu on isompi kuin hintojen nousu eli ensi vuodesta tulee itsellä parempi. Meillä on töissä jopa pulaa tekijöistä.

Vierailija
17/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu Suomessa, häivyin 1996 laman syvetessä. Olin kaukaa viisas.

Kannattaa aina ennakoida ja toimia ajoissa!

olen yli 20 vuotta koittanut keksiä keinon saada sellaisen raha summan että pääsis myös pois suomesta.

Vierailija
18/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, se on täysin alasta riippuvaista, se taloudellinen tila.

Joillakin aloilla menee nytkin erittäin hyvin ja on mennyt tosi pitkään, kuten rakennusalalla ja rakennusteollisuudella.

....

Ei se ole niin yksinkertaista kehuskella, että joo meidän firmalla menee hyvin, ja hyvähän se on teillä menee hyvin.     Mutta kaikilla ei sama tilanne kohta ole.

Raksa-ala pysähtyy kohta täydellisesti kun raaka-aineiden hinnat ovat nousseet, mutta sopimukset on tehty ennen sitä kiinteillä hinnoilla. Konkursseja odotellessa. Uusia aloituksia ei tule kun kuluttajien ostovoima laskee, mutta kustannukset nousevat.

Sitähän ap käsittääkseni kyseli, että näkevätkö muut merkkejä taantumasta, kun hän ei itse näe vaikka siitä varoitellaan kovasti mediassa.

Vierailija
19/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyys on paremmissa lukemissa kuin vuosikymmeniin. Talouselämällä pyyhkii Suomessa hyvin.

Vierailija
20/33 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että paikkakunnan työpaikkojen määrä on tuplaantunut, haetaan jopa kokemattomia koulutettavaksi ja vakituisia kokoaikaisia töitä on tarjolla ihmisille. Tämähän on kuin 80 luvulla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän