Mistä lähtien kirjastot ovat olleet jotain hengaustiloja joissa saa metelöidä?
Isotkin lapset pitävät ääntä ja juoksentelevat hyllyjen välissä, teinit juttelevat ja koko kirjasto on yhtä isoa tilaa joten lastenosaston äänet kuuluvat kaikkialle. Hiljaisia lukusaleja ei kaikissa kirjastoissa enää ole.
Eikö kirjastoissa ole tosiaan enää tarkoitus lukea hiljaa ja puhua ainoastaan silloin kun on työntekijälle jotain asiaa? Eipä ole ihme että nuoret eivät enää nykyään lue.
Kommentit (41)
Hiiteen mölisijät ja remakasti naurajat.
Nykyään saa lehtiä lukee kahvikupin kanssa. Tilkat paperilla. Ennen joutu maksaan sakot jos kirjaan oli tullu leivänjälki.
Ironista että kirjastoon metelöimään tulevat ihmiset ovat yleensä juuri heitä jotka eivät elämässään juuri kirjoja lue.
Henkilökunta ei piittaa pätkääkään. Mitä enemmän mölytään, sitä hienompaa elämyskulttuuria kirjastotätien mielestä.
Varmaan siitä lähtien kun henkilökunta ei enää uskaltanut huomauttaa häiriköitä, että pitäisi vähän kunnioittaa muita kävijöitä.
Olen lähestulkoon lakannut käyttämästä kirjastoja tämän takia.
Onneksi kirjallisuus on kuitenkin melko halpaa, joten voi ostaa kyllä itselleen kaikenlaista.
Mutta kaipaan sitä tunnetta, kun esim. kaupungilla joskus väsyi ja tuli mieleen, että menenpä kirjastoon rauhoittumaan vähäksi aikaa, ehkä löydän jotain kivaa luettavaakin.
Sellaista tunnetta ei enää tarjota taviskansalaiselle.
Vihervassareiden mielestä hiljaisuussääntö rajoitti toisesta kulttuureista tulleita liikaa.
Kirjastoista tehdään monitoimitaloja, joissa saa kohta piikittää huumeitakin ihan luvalla.
Persulle iski taas Tourette; vihervassari, vihervassari, vihervassari!!!
Voihan mölyapinoille kauniisti ilmoittaa, että kirjastossa pitää olla hiljaa.
Nuoriso ei enää lue, joten nuorisoa pitää nuoleskella sallimalla kaikki, muuten kirjastot eivät saisi rahoitusta.
Minä olen jo varmasti 15 vuotta sitten ihmetellyt, että miksi nykyään ei kirjastoissa yritetäkään olla hiljaa kun koulupäivän loputtua siellä usein koululaiset kokoontuvat kirjastoon ja pitävät meteliä. Ainakin täällä missä minä asun on joka iltapäivä paljon lapsia ja nuoria kirjastoissa koulupäivän jälkeen ja pitävät kovaa meteliä ilman, että edes työntekijät tekevät asialle mitään. Ei sinne lasten kanssa voi lastenosastolle mennä kun siellä pyörii paljon isojakin koululaisia jotka metelöivät ja jos niille huomauttaa, että kirjastossa pitää olla hiljaa niin ne vain nauravat ja haistattelevat.
Tämän saman ilmiön olen huomannut lahden pääkirjastossa. Vanhat ihmiset puhuu tosi kovaa ja häiritsee muita
Varmaan siitä lähtien kun yksinhuoltajat kotona eivät pidä kuria ja siellä alkoi pyöriä ulkomaalaisia joita ei saa komentaa.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta ei piittaa pätkääkään. Mitä enemmän mölytään, sitä hienompaa elämyskulttuuria kirjastotätien mielestä.
Luuletko että me "kirjastotädit" kollektiivisesti pidämme melusta ja metelistä? Kyllä ne monitoimitila-ideat ja suuremman äänenkäytön sallimiset tulevat ylempää, ei siinä rivityöntekijällä ole mitään nokan koputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Tämän saan ilmiön olen huomannut lahden pääkirjastossa. Vanhat ihmiset puhuu tosi kovaa ja häiritsee muita
Eikös siellä ole esiintymislavat, pelit ja vehkeet? Hiljainen kirjasto on menneen talven lumia.
No yhyy pysykää kotonanne aikuislapset jotka ette elämisen ääniä kestä.
Isoissa kaupungeissa nuorilla ei ilmeisesti paljon ole muita kokoontumis- ja oleskelutiloja kuin kirjastot.
Vierailija kirjoitti:
Tämän saman ilmiön olen huomannut lahden pääkirjastossa. Vanhat ihmiset puhuu tosi kovaa ja häiritsee muita
MInä olen havainnut siellä avoimen huumeidenmyyntipisteen ja muutakin toimintaa, jolla ei ole mitään tekemistä sivistyksen kanssa. Jostain syystä Lahden pääkirjastosta on tullut jonkinlainen päihteidenkäyttäjien avoin taukotila.
Juuri tämä on se mikä saa niskavillat pörhölleen. On se kumma et ei edes kirjastossa enää kunnioiteta hiljasuutta ja anneta toisille keskittymisrauhaa.