Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmiset nykyään liian ylikoulutettuja?

Vierailija
25.05.2022 |

Olenko aivan väärässä kun tuntuu, että nykyään joka jannu opiskelee jossain amk:ssa tai yo:ssa. Ennen sinne pääsi vain ne kympin oppilaat. Tai tällainen käsitys minulla on. Kaikki on niin ylikoulutettuja ja kaikilla niin hienot tittelit, mutta kun kaikki eivät voi olla työnjohtajia, tarvitaan niitä tekijöitäkin. Eihän maisteri voi mennä kioskin kassalle ja palkkakin pitäisi sitten olla opintojen tasoa. Ei ihme, että työvoimapulaa on.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos halutaan työttömyttä niin ovat, mitä vähemmän koulusta sitä todennäköisemmin olet työtön ja tää on tilastofakta.

Ovatko työllistyneet korkeakoulutusta vaativiin ammatteihin? Kertooko tilasto?

Vierailija
42/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelen amk:ssa ja ihan sairaanhoitajaksi. En miksikään työnjohtajaksi jolla on hieno titteli vaan opiskelen, että saan paremmat työllistymismahdollisuudet kuin lähihoitajana. 

Lähihoitajat työllistyvät kaikki. Ei ihme, että nykyisin yhden ikäluokan naisista noin kolmasosa suorittaa lähihoitajan tutkinnon. Pääosa työttömistäkin voisi työllistyä jos menisivät lähihoitajakouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on vain eduksi, tuskin koskaan haitaksi.

Itselläni on alempi korkeakoulututkinto ja olen tällä hetkellä tutkintoa vastaavassa työssä. Jos työt loppuisivat eikä ns. Oman alan hommia löytyisi, voisin palata tarjoilijaksi/baarimikoksi (tein niitä hommia välivuodet ja opiskelun ohessa, suoritin myös ravintola-alan perustutkinnon vuoden kestävänä aikuiskoulutuksena).

Tottakai tunnen myös oman arvoni ja jos noihin ns. Hanttihommiin palaisin, niin työnantaja saisi sen mukaisen työpanoksen mistä on valmis maksamaan. TESin mukaisella palkalla tekisin vain perushommia, mutta sitten jos työnantaja haluaisi hyödyntää millään muotoa erinomaista kielitaitoani, markkinoinnin, laskutuksen, maahantuonnin ja yritysverotuksen erikoisosaamistani tms niin sitten palkan on tottakai oltava sen mukainen.

Jos muuta työtä ei olisi, niin kyllä perustarjoilijatyö kelpaisi jatkosuunnitelmien laatimisen ajaksi. Todennäköisesti joka tapauksessa opiskelen vielä sen ylemmänkin korkealoulututkinnon, riippumatta siitä vaikuttaako se uraani vaiko ei.

Vierailija
44/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut niin hitaalla käyviä maistereita, etten usko koulutuksen enää sinänsä kertovan muuta kuin sitkeydestä saada homma maaliin tarvittaessa.

Vierailija
45/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa olisi lukuvuosimaksut koulutuksesta niin kuin monissa muissa maissa, niin aika moni sanoisi koulutuksen käytyään, että ei ollut rahan arvoista. Kouluja kelpaa käydä niin kauan kuin joku muu maksaa pääosan kuluista.

Vierailija
46/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tarvitseeko sitä aina kouluttautua? Bill Gatesillä ei ole mitään tutkintoa mistään oppilaitoksesta ja hyvin on pärjännyt. Edesmenneellä Steve Jobsilla ei ollut mitään tutkintoa mistään oppilaitoksesta ja hyvin pärjäsi.

Elon Muskilla ei ole ylempää korkeakoulututkintoa, mutta hyvin on pärjännyt. 

Jne.

Päättäri Pubin Arskalla ja Penalla ei ole peruskoulun jälkeen mitään käytynä ja hyvin ovat pärjänneet.

No, onhan se tietysti hieno asia, että koulutetaan filosofian tohtoreita (esim. filosofi Pekka Himanen) miettimään kysymyksiä, että olenko olemassa, oletko sinä olemassa, onko tämä maailma olemassa. Vai onko tämä kaikki vain simulaatiota? Tällaisille ihmisille on kova tarve työmaailmassa.

Vierailija
47/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oisin tyytyväisempi jos sais kaheksan tuntia päivässä kaivaa vaikka ojaa tai tehdä muuta fyysistä työtä ILMAN että tarvis sietää muita ihmisiä.

Ojankaivaja on yleensä romuna 50-vuotiaana.

Kaivinkonemieskin, staattinen työasento ja yksipuoliset, loputtomasti toistuvat liikkeet tuhoavat nivelet ja aiheuttavat jännetupen tulehduksia

Vierailija
48/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen koulutetuimmiksi ikäluokiksi on nyt jäämässä 70- luvun lopulla syntyneet, eli menemme huonompaan suuntaan. 

Vaikea nähdä, että työvoimapula johtuisi siitä, että ihmiset opiskelee. Ehkäpä se on toisin päin? Toiseksi, ei jokainen AMK:sta tai yliopistosta valmistunut päädy työnjohtajaksi. Esimerkiksi sairaanhoijat yms., harvoin voivat edes edetä ilman lisäkoulutusta ja moin insinööri osallistuu myös käytännön töihin. 

Kyllä se pula kioskin myyjistä johtuu enemmän siitä, ettei ne kouluttautumattomatkaan niihin hommiin hakeudu. 

Toisaalta olen keski-ikäinen akateeminen, joka on puolet elämästään ollut töissä. Olen matalapalkkaisilla naisvaltaisella alalla ja alkaa olla enemmän kuin normi, että monilla on useampi korkeakoulututkinto ja silti taistelemme työpaikoista. Yksi tutkinto ei enää riitä. Kymmenien vuosien asiantuntijaura ei enää riitä. Kun katsoo työpaikkailmoituksia, niin vaatimukset ovat aivan naurettavia. Moni rekry sanookin, ettei tällaisia etsinnässä olevia ihmisiä ole olemassa, mutta kokeillaan nyt onnea Ei mikään ihme ettei ihmiset työllisty. Normaaleja työtehtäviä ja -vaatimuksia ei enää ole. Pitää osata kaikkea, olla kokemusta monesta alasta ja useita koulutuksia. Ja eläkkellekään ei pääse koskaan. Ei ihme, että ihmiset jäävät mieluummin kotiin.

Samaa mieltä. Ihan tavallisiin, siis  a i v a n  tavallisiin töihin päästäkseen pitäisi olla vaikka mitä tutkintoja. Töihin, joita ihminen osaa tehdä ilman tutkintojakin! Ihme hypetykseksi mennyt koko työelämä. Suoraan sanottuna työpaikkailmoitukset ovat jotain ihme teatteria, ei siinä mitään, mutta kun niihin sitten vielä uskotaan ja tavallisia ihmisiä ei palkata ihan tavallisiin töihin. 

Olen työelämässä tavannut vain ihan tavallisia ihmisiä ihan tavallisissa töissä. Varmaan jossakin on liian korkeat koulutusvaatimukset, mutta lähtökohtasesti en nyt pidä minään ihmesuorituksena, jos sen AMK:n on käynyt.

Mitähän nämä työt on, joihin pitää olla koulutus, mutta sitä ei oikeasti tarvita?

Vierailija
49/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että korkeakouluihin otetaan väkeä alhaisemmilla kriteereillä laskee korkeakoulutuksen laatua merkittävästi.

Opetuksen taso pitää sopeuttaa niiden tyhmempien tasolle, jotta he valmistuvat ja samalla ne fiksummat menettävät opinnoissa, koska suorittavat vain sitä alennettua vaatimustasoa.

AMK vielä heikentää eroa, kun YAMK tutkintoa pidetään missään määrin yliopistotutkintoa vastaavana. Jos vastaavuus alalla on, on selvää, että AMKn käyneet eivät ole niitä lahjakkaimpia, koska jos olisivat, he olisivat menneet yliopistoon.

Minulla on AMK tasoisensa kovempi palkka kuin yliopistokollegoilla. Teenkin juuri lahjakkuutta vaativaa työtä. Omalla kohdalla yliopisto olisi ollut ajan haaskausta. Ei mitään saavutettavissa olevaa etua. Teoriaa voi lopun elämäänsä opiskella ulkoa ja besservisseröidä sitten tutkinnoilla, kuten jotkut tekevätkin. Onko se sitten lahjakkuutta, työnantajat tuppaavat olemaan eri mieltä. Oikeassa elämässä kun pitäisi kyetä soveltamaan sitä ulkoaopittua myös työtehtävissä.

Jos olisit ymmärtänyt lukemasi olisit säästynyt kirjoittamasta tämän täysin vastaamaasi viestiin sopimattoman purkauksen, että ehkä siellä AMK:ssa se luetun ymmärtäminen ei ole sitä, mitä vaaditaan...

Vierailija
50/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin tässä jotain matalapalkkaisia suorittavan tason töitä. Useimmiten niihinkiin vaadittiin erilaisia työkortteja, osaamista esimerkiksi MS Officesta ja muita tietotekniikkataitoja ja tietysti soveltuvaa koulutusta, mieluiten vähintään AMK. Että juu, on kyllä vaatimukset korkeat vaikka palkka ei.

Vierailija
51/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelen amk:ssa ja ihan sairaanhoitajaksi. En miksikään työnjohtajaksi jolla on hieno titteli vaan opiskelen, että saan paremmat työllistymismahdollisuudet kuin lähihoitajana. 

Lähihoitajat työllistyvät kaikki. Ei ihme, että nykyisin yhden ikäluokan naisista noin kolmasosa suorittaa lähihoitajan tutkinnon. Pääosa työttömistäkin voisi työllistyä jos menisivät lähihoitajakouluun.

Niin töissä mäkin olen ja opiskelen töiden ohessa. Mä tarkoitin sitä, että sairaanhoitajana mulla on laajemmat työllistymismahdollisuudet. 

Vierailija
52/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä nurinkurista. Itsekin olin jokunen vuosi sitten työttömänä ja kysyin hoitolaitoksesta, että olisiko tarvetta apukäsille joksikin aikaa. Niin ei ollut tarvetta, kun ei löytynyt sopivia tutkintoja. Sitten kun ihmiset käy kaikki maailman koulut niin ne sanoo, etteivät he mitään pyykkiä halua pestä, kun on kaikki tutkinnot suoritettuna.

Tiedän henkilön joka teki vuosikymmeniä erästä työtä ilman koulutusta, kunnes yhtäkkiä todettiin että hän ei enää saa tehdä sitä työtä koska tarvitsee tutkinnon. Mielestäni melko älytöntä.

Vierailija
53/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oisin tyytyväisempi jos sais kaheksan tuntia päivässä kaivaa vaikka ojaa tai tehdä muuta fyysistä työtä ILMAN että tarvis sietää muita ihmisiä.

Ojankaivaja on yleensä romuna 50-vuotiaana.

Kaivinkonemieskin, staattinen työasento ja yksipuoliset, loputtomasti toistuvat liikkeet tuhoavat nivelet ja aiheuttavat jännetupen tulehduksia

Mielenkiintoista. Kertoisitko vielä asiasta perillä olevana mitä päätetyöskentely tekee keholle? Entä nykytahti mielenterveydelle?

Vierailija
54/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

JAANA

Vierailija
55/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa olisi lukuvuosimaksut koulutuksesta niin kuin monissa muissa maissa, niin aika moni sanoisi koulutuksen käytyään, että ei ollut rahan arvoista. Kouluja kelpaa käydä niin kauan kuin joku muu maksaa pääosan kuluista.

Juuri näin. Kun joku muu maksaa, on helppo heitellä kommentteja siitä, kuinka koulutus kannattaa aina, jos ei muuten niin kehittää henkisesti tms. Omista opiskeluajoistani on jo kauan, mutta silloin yliopistossa ei suotu ajatustakaan sille, miten eri pääaineista työllistytään. Maksullisuus pistäisi ehkä opiskelijatkin vaatimaan paremmin ohjausta urapolun suunnitteluun, mutta en siis tiedä, onko tämä kehittynyt jo muutenkin. Ja kyllä ne taloudelliset realiteetit laittaisivat miettimään kuinka monen oikeasti kannattaa opiskella jotain "humppatieteitä" ja ne, jotka kokevat sen intohimokseen, miettisivät työllistymistä jo hyvissä ajoin.

Vierailija
56/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen koulutetuimmiksi ikäluokiksi on nyt jäämässä 70- luvun lopulla syntyneet, eli menemme huonompaan suuntaan. 

Vaikea nähdä, että työvoimapula johtuisi siitä, että ihmiset opiskelee. Ehkäpä se on toisin päin? Toiseksi, ei jokainen AMK:sta tai yliopistosta valmistunut päädy työnjohtajaksi. Esimerkiksi sairaanhoijat yms., harvoin voivat edes edetä ilman lisäkoulutusta ja moin insinööri osallistuu myös käytännön töihin. 

Kyllä se pula kioskin myyjistä johtuu enemmän siitä, ettei ne kouluttautumattomatkaan niihin hommiin hakeudu. 

Toisaalta olen keski-ikäinen akateeminen, joka on puolet elämästään ollut töissä. Olen matalapalkkaisilla naisvaltaisella alalla ja alkaa olla enemmän kuin normi, että monilla on useampi korkeakoulututkinto ja silti taistelemme työpaikoista. Yksi tutkinto ei enää riitä. Kymmenien vuosien asiantuntijaura ei enää riitä. Kun katsoo työpaikkailmoituksia, niin vaatimukset ovat aivan naurettavia. Moni rekry sanookin, ettei tällaisia etsinnässä olevia ihmisiä ole olemassa, mutta kokeillaan nyt onnea Ei mikään ihme ettei ihmiset työllisty. Normaaleja työtehtäviä ja -vaatimuksia ei enää ole. Pitää osata kaikkea, olla kokemusta monesta alasta ja useita koulutuksia. Ja eläkkellekään ei pääse koskaan. Ei ihme, että ihmiset jäävät mieluummin kotiin.

Samaa mieltä. Ihan tavallisiin, siis  a i v a n  tavallisiin töihin päästäkseen pitäisi olla vaikka mitä tutkintoja. Töihin, joita ihminen osaa tehdä ilman tutkintojakin! Ihme hypetykseksi mennyt koko työelämä. Suoraan sanottuna työpaikkailmoitukset ovat jotain ihme teatteria, ei siinä mitään, mutta kun niihin sitten vielä uskotaan ja tavallisia ihmisiä ei palkata ihan tavallisiin töihin. 

Olen työelämässä tavannut vain ihan tavallisia ihmisiä ihan tavallisissa töissä. Varmaan jossakin on liian korkeat koulutusvaatimukset, mutta lähtökohtasesti en nyt pidä minään ihmesuorituksena, jos sen AMK:n on käynyt.

Mitähän nämä työt on, joihin pitää olla koulutus, mutta sitä ei oikeasti tarvita?

Lue koko viestiketju ajatuksella läpi.

Vierailija
57/57 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintopaikkoja lisätään, mutta ikäluokkien koulutustaso laskee. Siinä on mielenkiintoinen yhtälö. Oskari Olematonko siellä koulunpenkillä istuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi