Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko "lähjöttää" murresana? Vai tietävätkö kaikki, mitä se tarkoittaa?

Vierailija
25.05.2022 |

Tuli mieleeni tuosta murresanaketjusta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin on murresana. Mitä se tarkoittaa ja missä päin Suomea noin sanotaan?

Vierailija
2/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, enpä tiennytkään. Äitini käytti tuota sanaa, se on siis sellaista röhnöttävää makaamista. Äitini sanoi mm. että labradorinnoutajamme lähjöttää, kun koira löhösi vähän silleen rennommin lattialla. Ja siis karjalan suunnalta on tuo termi. Itse olen kotoisin Helsingistä, niin on epäselvää, mikä on murretta ja mikä ei.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalassa on paljon noita tekemisen luonnetta kuvaavia sanoja. Sille on termikin, mutta en nyt millään muista mikä se on nimeltään. Mutta Itä-Suomessa ja Savossahan noita tosiaan viljellään. 

Vierailija
4/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sanat ovat murresanoja.

Vierailija
5/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Karjalassa on paljon noita tekemisen luonnetta kuvaavia sanoja. Sille on termikin, mutta en nyt millään muista mikä se on nimeltään. Mutta Itä-Suomessa ja Savossahan noita tosiaan viljellään. 

Olisiko onomatopoeettinen? Juu, äidillä oli muitakin sellaisia sanoja. Nyt en muista juuri muita. Toi on niin kuvaava kyllä tuo lähjöttää. sillä tuntuu hassulta, ettei se ole yleissana / kaikkien heti ymmärtämä :D Mutta eipätosiaan löydy googlesta yhtäkään käyttökertaa kyseisestä sanasta!

Ap

Vierailija
6/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä Turusta! Ikinä kuullutkaan mistään lähjötyksestä! Siis ikinä, ikää mulla on 59v.

Mulla oli työkaveri jostain savosta. Joku ihminen oli hänen mielestään noheva. Enpä tiennyt mitä tarkoitti. Erittäin epäkohteliasta käyttää jotain isomuorin sanontoja jostain muolan mutkasta alueella, joka ei ole sielläpäinkään.

Vierailija
7/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole, isoin osa sanoista on yleiskieltä.

Ap

Vierailija
8/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

deskriptiivisana?

Vierailija
9/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau, enpä tiennytkään. Äitini käytti tuota sanaa, se on siis sellaista röhnöttävää makaamista. Äitini sanoi mm. että labradorinnoutajamme lähjöttää, kun koira löhösi vähän silleen rennommin lattialla. Ja siis karjalan suunnalta on tuo termi. Itse olen kotoisin Helsingistä, niin on epäselvää, mikä on murretta ja mikä ei.

Ap

Tuolta se sana "kuulostaakin". Mutta murresanoista ei aina tiedä, tarkoittavatko ne sitä, miltä "kuulostavat".

Vierailija
10/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Turusta! Ikinä kuullutkaan mistään lähjötyksestä! Siis ikinä, ikää mulla on 59v.

Mulla oli työkaveri jostain savosta. Joku ihminen oli hänen mielestään noheva. Enpä tiennyt mitä tarkoitti. Erittäin epäkohteliasta käyttää jotain isomuorin sanontoja jostain muolan mutkasta alueella, joka ei ole sielläpäinkään.

Miksi turkulaiset sitten sanovat, että joku "tekisi" jotain, vaikka asiasta ei ole epäselvyyttä, tekeekö, vai ei?

Ap

Vierailija
11/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole, isoin osa sanoista on yleiskieltä.

Ap

Voi hyvä isä! Kuule on sellainen asia kuin Yleinen kielitiede. Kannattaisi lukea joku alan oppikirja, esim.

https://kauppa.gaudeamus.fi/sivu/tuote/yleinen-kielitiede/2492908

Vierailija
12/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

deskriptiivisana?

Juu, tätä tarkoitin, kiitos!

T. lainaamasi kommentoija

Vierailija
13/13 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullutkaan, mutta olettaisin sen olevan jotain "olla lähjöttää" eli röhnöttää.

Sitä se ketjun mukaan näytti tarkoittavankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän