Onko turvallista laskea lapsi 7v hakemaan lehmiä laitumelta?
Ja nyt ei mitään turpa-vitsejä kiitos. 7v tyttö menossa kaverinsa luokse ja heillä lapset hakevat pääosin lehmät lypsylle. Minua pelottaa.
Kommentit (10)
Mitä kuvittelet siinä sitten käyvän, kerta lehmien kutsuminen laitumelta on pelottavaa?
Älä pelkää, lehmät selviävät siitä ihan hyvin.
Lehmät osaa yleensä itse tulla lypsylle. Melkein aina ovat jo veräjällä odottamassa. Kun veräjä avataan, siitä ne siirtyy itse navettaan, ehkä hitaampia haaveilijoita tarvitsee käydä patistamassa
Verkkomaha, pötsi, juoksutusmaha, lihamaha, satakerta. Tunne lehmän anatomia. Vasikoilla on syntyessään vain kaksi mahaa, joista nuo erilaistuvat. Lihamaha kehittyy, kun lehmä on päässyt ihmislihan makuun. Kaikki lehmät eivät pääse koskaan, mutta tiedäthän, että joskus väkeä katoaa paimenkeikoilla ja löytyy vain se pajupilli.
Eläimiin tottumattoman on hyvä seurata lehmien hakua aidan takana, ettei tule vahinkoja.
Sano sille lapsellesi, että katselee aidan takaa jos sua noin pelottaa.
Yleensä lehmät eivät aiheuta tuollaisessa tilanteessa vahinkoa. Ainoastaan jos joukossa on vihainen lehmä, tilanne voi olla ongelma. Mutta maajussi ei silloin päästä vierasta lasta lehmihakaan. Jos perheen lapset yleensä hoitaa lehmien noudon, lehmät tietää mikä on kupletin juoni.
on koska lehmät ovat siihen tottuneet jos heillä kerran on tapana että lapset ne hakevat