Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä/mitä/miten millään saan alkoholin käyttämistäni vähenemään??

Vierailija
24.05.2022 |

Tai jopa loppumaan?? En jaksa enää.
Olen jo yli 50-v ja koko ikäni opiskeluajoista asti olen juonut. Kaveripiiri juo, aina kun tavataan jossain, otetaan jotain. Jos vietetään joulua, juhannusta, mennään viikonlopuksi johonkin pikalomalle vaikka Köpikseen, niin gt:llä aloitetaan.
Koronan takia muutettiin kokonaan kakkosasunnollemme mies ja minä. Kellarissa pullokaupalla juomia viileässä odottelemassa.
Juominen on lisääntynyt huimasti: ei tarvitse nähdä ketään eikä mennä mihinkään niin sitähän voi olla jo iltapäivällä pienessä sievässä. Ja illalla ihan katollaan.
Tätä noin 2päivän välein.
En osaa sanoa että joko näkyy habituksesta. Pyrin olemaan 5-7 päivää juomatta kun tiedän että olemme lähdössä kaupunkiin asioille pariksi päiväksi.
Mutta kuitenkin.
Nyt suorastaan hirvittää kun kesä alkaa: vieraita tulee käymään, ajellaan kesäpäivänä veneellä pizzalle jonnekin terassille kaikkeen liittyy juominen.
MIKÄ oli se ajatuksen kirkas hetki kun lopetitte? Kertokaa.
Ja olen ollut kuukauden , pari -kolme viikkoa juomatta useaan kertaan. Enkä huomaa mitään ihania vaikutuksia: en laihtunut, en muuttunut iloisemmaksi, en jaksanut paremmin, olin vaan juomatta ja tiesin joka päivä että tulen vielä juomaan. Eli ei mitenkään se juominen jäänyt pois päästä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä et apua saa. Mene puhuman terveyskeskus asiasta. Saat läheteen A-poliklinikalle.

Vierailija
2/22 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä oikein auta muiden neuvot, päätös lähtee itsestä.

Älä hanki juomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et jaksa. Aloituksesi perusteella kaikki on vielä kivaa.

Vierailija
4/22 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin, kun tunsin, että alkoholi alkaa hallitsemaan ajatuksiani liikaa. Siitä on pian kaksi vuotta ja ensimmäinen kuukausi meni ihmetellessä, mutta suuressa uhossa ja sen jälkeen ei ole tehnyt edes mieli. Joka ikinen alkoton kuukausi on ollut ilon aihe ja huomasin kuinka paljon alkoholi hallitsi todella elämääni.

Nyt ei tarvitse enää miettiä voiko lähteä hakemaan vaikka teiniä kaverilta illalla autolla tai sitä onkohan kotona tarpeeksi juomista, että pärjää viikonlopun yli, saati sitten, että kuinka paljon pitää raahata viiniä vaikka viikon mökkilomalle. Yksi auttava tekijä oli se, että mieheni oli lopettanut pari kuukautta aikaisemmin alkoholin käytön kokonaan, koska hänen vatsansa ei sitä kestänyt yhtään.

Osa kavereista hiukan ihmetteli asiaa, pari sukulaista suhtautuivat asiaan ylimielisesti ja yllättävän iso osa on päätynyt samaan ratkaisuun. Voin minäkin vielä juoda, mutta en oikein tunne sille tarvetta. N47

Vierailija
5/22 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidätte niin suurta varastoa?

Oletko käynyt verikokeissa? Missä kunnossa maksa ja haima on?

Tunsin kaltaisesi naisen, kuoli 57-vuotiaana kun elimistö petti.

Vierailija
6/22 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältä et apua saa. Mene puhuman terveyskeskus asiasta. Saat läheteen A-poliklinikalle.

Tunnen pari a-klinikalla työskentelevää henkilöä enkä voi sillä perusteella sinne mennä naamaani näyttämään ja itkemään etten enää jaksa.

Ja toisekseen: en usko niiden pystyvän asiaan mitenkään vaikuttavan. Näyttää tuo omakin touhu olevan siellä ihan levällään. Mistä semmoinen mystinen ammattiosaaminen äkkiä toimisi minun kohdallani? En usko että semmoista niillä juuri on. Sori tästä.

Vierailija
7/22 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin, kun tunsin, että alkoholi alkaa hallitsemaan ajatuksiani liikaa. Siitä on pian kaksi vuotta ja ensimmäinen kuukausi meni ihmetellessä, mutta suuressa uhossa ja sen jälkeen ei ole tehnyt edes mieli. Joka ikinen alkoton kuukausi on ollut ilon aihe ja huomasin kuinka paljon alkoholi hallitsi todella elämääni.

Nyt ei tarvitse enää miettiä voiko lähteä hakemaan vaikka teiniä kaverilta illalla autolla tai sitä onkohan kotona tarpeeksi juomista, että pärjää viikonlopun yli, saati sitten, että kuinka paljon pitää raahata viiniä vaikka viikon mökkilomalle. Yksi auttava tekijä oli se, että mieheni oli lopettanut pari kuukautta aikaisemmin alkoholin käytön kokonaan, koska hänen vatsansa ei sitä kestänyt yhtään.

Osa kavereista hiukan ihmetteli asiaa, pari sukulaista suhtautuivat asiaan ylimielisesti ja yllättävän iso osa on päätynyt samaan ratkaisuun. Voin minäkin vielä juoda, mutta en oikein tunne sille tarvetta. N47

Ai että, ihan mahtavaa, olen iloinen puolestanne🙂

Vierailija
8/22 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antabus on tehokas lääke tuohon.

Vierailija
9/22 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, onko jotain lääkettä keksitty? Naltresoniini vai jokin? Siitä kovasti puhuttiin joitakkn vuosia sitten. Vieläköhän sitä lääkärit kirjottaa? Vai toimiko se? Pitäisi leikata sen nousuhumalan hyviä värinöitä pois. Silloinhan ei tule ikinä juotua liikaa, ja vähän ajan kuluttua ei viitsi juoda yhtään.

Vierailija
10/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä apua on edes saatavilla? Olen vuosia lukenut päihdelinkin piiitkiä ketjuja, miten joku kamppailee, tsemppaa, kuulostelee olotilojaan, repsahtaa ja häviää linjoilta, palaa taas aloittaa lenkkeilyn ja juo makuvichyjä iltaisin. En ole huomannut juurikaan muutosta. Mistä sitä apua siis voisi hakea? Mikä teillä sai lopettamaan??

Vierailija
11/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silleen että jätä ne viinakset kauppaan.

Vierailija
12/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tarvii omaa motivaatiota. Ilman motivaatiota ja päättäväisyyttä se ei onnaa. Ulkopuolelta sitä motivaatiota ei voi kaataa.

Eli sun pitää ite tehdä päätös ja pitää siitä kiinni.

Vierailija
13/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terassille mennessä voi tilata kivennäisveden.

Ei ole pakko juoda alkoholia.

Vierailija
14/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen pari a-klinikalla työskentelevää henkilöä enkä voi sillä perusteella sinne mennä naamaani näyttämään ja itkemään etten enää jaksa.

Ja toisekseen: en usko niiden pystyvän asiaan mitenkään vaikuttavan. Näyttää tuo omakin touhu olevan siellä ihan levällään. Mistä semmoinen mystinen ammattiosaaminen äkkiä toimisi minun kohdallani? En usko että semmoista niillä juuri on. Sori tästä.

Kenelläkään ei ole sellaista ammattitaitoa että saisi toisen lopettamaan juomisen. Jos olisi tuskin meillä olisi yhtäkään alkoholistia. Se pystytkö itse lopettamaan juomisen on kiinni sun motivaatiosta ja halusta tehdä päätöksen.

Joskus omista ongelmista on paikallaan keskustella jonkun ulkopuolisen kanssa joka ehkä auttaa ymmärtämään itseäsi paremmin. Siihen ei vaikuta se miten hyvin tämä toinen ihminen hallitsee omaa elämäänsä vaan enempi se miten taitava hän on vuorovaikutuksessa ja miten hyvin hän sinut oivaltamaan asioita jotka sinun päässäsi on.

Vierailija
15/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän Reframe nimistä sovellusta. olen saanut vähennettyä juomistani nyt 70 annoksesta viikossa 14 annokseen miikä on iso parannus, ja mistä alaspäin en ehkä enää edes halua, paitsi että kuukauden täysraittiushaasteen aion kesän mentyä ottaa.

Tuolla sovelluksessa on erikseen ohjelmat kokonaan lopettaville ja vähentäjille. Mä olen vähentäjissä. Vähentäjile suosittavat vain 10% vähennystä kerrallaan, ja seuraava vähennys sitten kun sihen on totuttu. Tutkimusten mukaan varsinkin suurkuluttajilla lian raju kertavähennys / cold turkey lopetus johtaa usein repsahtamiseen vanhaan. Sovelluksessa tulee päivittäin tietoa aivokemiasta, tapojen muuttamisesta yleensä, juomisen triggereistä ja niiden käsittelystä muuten kuin juomalla jne. Lisäksii on (englanninkielisiä) liveryhmiä jos haluaa osallistua, ja foorumi jossa voi keskustella kirjoittamalla. 

Appi ei ole maksuton, mutta mulla ainakin on hyvinkin kannattavaa siihen nähden, että alkoholista säästyy valtavastii rahaa entiseen verrattuna.

Vierailija
16/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terassille mennessä voi tilata kivennäisveden.

Ei ole pakko juoda alkoholia.

Tai alkoholittoman oluen, siiderin tai drinkin. Jonkun ankean veden juominen on ankeaa.

Vierailija
17/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen tarvii omaa motivaatiota. Ilman motivaatiota ja päättäväisyyttä se ei onnaa. Ulkopuolelta sitä motivaatiota ei voi kaataa.

Eli sun pitää ite tehdä päätös ja pitää siitä kiinni.

Mulla aiemmissa vähentämis/lopetusyrityksissä juuri tämä ajattelu on ollut tuhon alku. Se varmaan toimisi, jos olisi joku oikea "pohja" tullut vastaan, lääkäri sanoisi että nyt on maksa siinä kunnossa että jos yhtään juot niin on henki vaarassa, olisi menettänyt työnsä juomisen takia tms. Mutta kun tällaista ei ole, motivaatio on aina ollut vaihteleva. Sellainen että maanantaina saatoin olla hyvinkn motivoinut, vielä perjantai-aamunakn, mutta sitten illalla mieli alkoi kääntyä siihen että mitä minä nyt nipotan, voinhan minä tänään ottaa. Aina löytyi syitä "tällä kertaa" juoda.

Tuo Reframe sovellus jota käytän lähtee vähän toisesta lähtökohdasta: myönnetään että motivaatio on aivokemiallisista, hermostollisista ja psykologisista syistä vaihteleva, mutta lähdetään rakentamaan työkalupakkia jolla selvitään vaikeista hetkistä. Tykkään myös positiivisesta lähestymistavasta: ennen soimasin itseni luuseriksi aina jos "repsahdin", ja käytin sitä todisteena että en tule iknä onnistumaan, minä olen vääränlainen, tahdonvoimaton, motivoitumaton. Nyt lähden siitä, että olen vuosikausia vahvistanut hermoratoja jotka sanoo tiettyihin ärsykkeisiin: "juo", ja uusien hermoratojen muodostaminen vaatii työtä ja aikaa ja lempeyttä itseä kohtaan. Sen sijaan että soimaisin itseäni jos en joskus pysy tavoitteissani, jätän sellaiset nyt aika huomiotta ja keskityn onnistumisiin. Jee, eilenkin olin juomatta vaikka mieli teki, taas vahvistettu uusia hermoyhteyksiä jotka eivät johda ärsykkeestä pullolle, vaan vaikka lenkille luontoon. On vahvistunut näkemys, että osaan ja pystyn muuttamaan käytöstäni, kunhan hyväksyn että se vie aikaa eikä suoritus ole aina täydellinen.

Vierailija
18/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, anteeksi suorapuheisuuteni, mutta sinua ei kukaan voi auttaa tässä asiassa. Olet vielä alkoholin lumoissa etkä oikeasti halua siitä luopua.

Vierailija
19/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vaihtoehtoa:

1) Älä juo.

Veikkaan ettei kukaan ole väkisin kurkkuusi viinaa kaatanut. Itse olet juonut. Näin myös voit olla itse juomatta. Joo, voi olla sosiaalisesti vaikeaa. Mitä sitten?

2) Juo enemmän.

Jossain vaiheessa se loppuu. Tavalla tai toisella.

Nämä vaihtoehdot siis ihmiseltä, joka ei ole raitis, eikä mielestään alkoholisti.

Vierailija
20/22 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmenien juomisen kulttuuri. Olet liian syvällä, jotta voisit lopettaa millään helpoilla ihmekeinoilla kuten jollakin pillerillä. Elämänmuutoksen on oltava totaalinen. Ensimmäiseksi juova mies ja juovat kaverit on potkittava pois. Kannattaa miettiä, onko se enää sinulle sen arvoista edes lähteä yrittämään. Ei juominen selvästi vie sinua pohjalle. Rapistut hiljalleen ja kuolet johonkin alkoholiperäiseen sairauteen 10 vuotta ennen aikojasi - onko se sitten niin kamalaa?