Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerran kuussa Rea Tallgrenin, 35, mieli mustenee, kun vaikea PMS ottaa vallan Se on vähän kuin ylösalaisin-maailma

Vierailija
24.05.2022 |

Hyvä, että tästäkin asiasta puhutaan. Selviää niille miehillekin, miksi me naiset ollaan kiin äkäisiä kerran kuussa. Koska. Ärsyttää. Ihan. Kaikki. Siis ihan kaikki. Koska PMS.

https://yle.fi/aihe/a/20-10002794

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole pms-oireissa vittumainen mörkö, vaan lähinnä nukun ympäri vuorokauden, makaan sängyssä ja haluan kuolla.

Olen mies ja ilmeisesti minulla on krooninen PMS

Vierailija
42/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa yleistystä. Todellakaan kaikilla ei ole pms-oireita tai muutenkaan kuukautisten aikana vaihtelevaa mielialaa. Itselläni mieliala johtuu täysin muista asioista kuin kuukautisista enkä tosiaan ole niiden varjolla normaalia kärttyisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä itsekin aina ihmettelee, että miten voikaan hormonit vaikuttaa niin paljon käytökseen. Jos on normaalisti tyyni ihminen ja pystyy ottamaan vastoinkäymiset ja ärsytyksen rauhallisesti niin pms:n aikaan on ihan kuin toinen persoona. Ärsytysvipu on väännetty yli maximin ja itsehillintä katoaa. Sekös ärsyttää vielä entisestään kun tietää käyttäytyvänsä huonosti mutta ei voi sille mitään.

Vierailija
44/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mullakin noin, mutta itse olen vastuussa tunteitani ja pyrin käsittelemään ne myös PMS:n aikana enkä raivoa muille.

Vierailija
45/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*tunteiStani

Vierailija
46/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa yleistystä. Todellakaan kaikilla ei ole pms-oireita tai muutenkaan kuukautisten aikana vaihtelevaa mielialaa. Itselläni mieliala johtuu täysin muista asioista kuin kuukautisista enkä tosiaan ole niiden varjolla normaalia kärttyisempi.

Niiden varjolla? Meinaatko että sen voi ihan itse päättää ja tahallaan olla äksy "kun on nämä kuukautiset"? Et taida ihan ymmärtää mistä tässä nyt puhutaan.

Ja tiedoksi myös että tähän vaikuttaa monet tekijät, esim. ikä. Ei minullakaan nuorempana ollut mitään pms-oireita. Keski-ikäisenä on tullut tutuksi nuo masennusoireet ennen kuukautisia. Ihan hirveää vaikka tietää mistä se johtuu, mutta kun koko maailma tuntuu kaatuvan päälle niin ei siinä oikein järkeily auta. Ja tämä joka kuukausi, en olisi nuorempana uskonut.

Vierailija
47/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pms on lähinnä itkeskelyä kaikelle. Vaikka jollekin tyhmälle mainokselle telkkarissa. Teidän raivopäiden kannattaa opetella kanavoimaan ne tunteet oikein. Katsokaa vaikka tunteellisia leffoja ja itkekää, älkääkä raivotko syyttömälle sivustaseuraajalle.

Vierailija
48/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt vaikka työhönottoa ajatellaan, niin mitä väliä sillä on, vaikka ihan kaikilla naisilla ei olisi pms-oireita, jos kuitenkin monilla naisilla on, mutta yhdelläkään miehellä ei ole? Tuohan on selvä riski naisen palkkaamisessa.

Vierailija
49/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama on ymmärtänyt mistä on kyse, kun olen pyytänyt heitä miettimään jotain todella ikävää asiaa. Eräs sanoi että puoliso olisi pettänyt, yksi että oma lapsi olisi kadonnut jne. Sitten pyysin heitä ajattelemaan että se pelätty asia olisi oikeasti tapahtunut. Että miltä se tuntuisi. Sitten yrittäisi työntää sitä asiaa pois mielestä että ei, ei minun lapseni ole kadonnut, vaikka se siis olisikin oikeasti kadonnut, tai että höpsöjä ajatuksia, ei puolisoni ole pettänyt minua, vaikka itsekin tietäisi että kyllä se vaan on pettänyt. 

Sitten taas kuukauden päästä uudestaan sama homma.

Vierailija
50/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla on nyt neljänkympin jälkeen PMS oireet menneet aivan mahdottomiksi. Aikaisemmin oli pari päivää vähän huonotuulinen mutta nyt kun PMS iskee:

- raivoaa kaksi päivää pikkuasioista, jos ei löydy mitään niin ottaa esiin jonkun vanhan jutun.

- vaatii että muutan pois

- haukkuu lapsia ilkeästi

- saattaa alkaa läpsimään avokämmenellä, minua tai teiniä.

- seuraava päivänä on taas aivan iloinen itsensä

Ei kai tuolle mitään voi, mutta ei se ole muun perheen kannalta mukavaa. Teini ymmärtää että johtuu hormoneista mut kuopus on ihan kauhuissaan.

Sen lisäksi kyllä mietityttää että voi käydä noiden oireiden aikaan normaalisti töissä eikä siellä ole mitään ongelmia. Eli siellä kyllä pystyy hillitsemään itsensä mutta kotona ei.

Vierailija
51/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minullakin menkat vaikuttavat mielialaan. Tuota YLE:n juttua lukiessa tulee kuitenkin tunne, että Realla on epävakaa persoonallisuushäiriö tai muu diagnosoimaton ongelma, jota PMS pahentaa.

Naistentautien vähättelyä.

Jis Minulka ei ole, ei kellään muullakaan voi olla -argumentti on aika pas ka, ihan tiedoksi vaan

Missä kohtaa sanoin "minullakaan ei ole", kun nimenomaan sanoin kärsiväni kuukautisiin liittyvistä mielialaoireista itsekin?

Minulla on toistuva keskivaikea masennus, jota PMS pahentaa. Ei ole mitenkään mahdotonta, etteikö Realla voisi olla jotain diagnosoimatonta ongelmaa taustalla. Jutussa mainittiin mm. ajoittainen ylienerginen olo ja voittajafiilis, jolloin kaikki tuntuu onnistuvan. Sitten tulee PMS, ja mieli mustenee. Itselläni herää tuosta paljon kysymyksiä.

En vähättele vaan pohdin asiaa monelta kantilta.

Samaa mietin. Yhdellä kaverillani kaksisuuntaisen diagnosoimiseen meni vuosia koska rajut mielialanvaihtelut pistettiin PMS:n syyksi. Ei tuokaan ole sitten oikea linja että kaikki naisten mielisairaudet vaan sivuutetaan ja nyökytellään että juu juu, ai uhkapelasit kaikki rahasi viikko sitten ja nyt harkitset itsemurhaa? Sellaista se naisen elämä nyt sattuu olemaan, PMS se vaan siellä kolkuttelee.

Vierailija
52/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimolla on nyt neljänkympin jälkeen PMS oireet menneet aivan mahdottomiksi. Aikaisemmin oli pari päivää vähän huonotuulinen mutta nyt kun PMS iskee:

- raivoaa kaksi päivää pikkuasioista, jos ei löydy mitään niin ottaa esiin jonkun vanhan jutun.

Ei kai tuolle mitään voi, mutta ei se ole muun perheen kannalta mukavaa. Teini ymmärtää että johtuu hormoneista mut kuopus on ihan kauhuissaan.

Sen lisäksi kyllä mietityttää että voi käydä noiden oireiden aikaan normaalisti töissä eikä siellä ole mitään ongelmia. Eli siellä kyllä pystyy hillitsemään itsensä mutta kotona ei.

Pms-ahdistus kohdistuu yleensä puolisoon..

Vierailija
53/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä olisi miesten vaiva se olisi yleisesti tunnettu ja hoidot olisi kehittyneet ajat sitten. Tiesittekö, että naisten itsemurhat ovat yleisempiä PMS:n aikaan? Ei kaikilla ole kyse vain jostain vähän huonosta fiiliksestä, vaan olotila voi vajota todella syvään masennukseen.

Itselläni lähinnä olo on ruma ja surkea muutaman päivän, mutta ei minulla ole syytä vähätellä muiden pahempia oireita.

Mihin perustuu kuvitelma siitä, että miesten vaivoja hoidettaisiin paremmin? Eturauhassyöpiä ei edes seulota, rintasyövät seulotaan. Ja suurin osa terveydenhuollon rahoosta käytetään naisiin. 

Vierailija
54/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen tekosyy mitä naiset käyttävät että oikeuttaa oman käytöstavattomuuden ja hirveyden. Kannattaisi naistenkin hallita tunteensa niin ei tarvitse syyttömälle riehua

Vierailija
55/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minullakin menkat vaikuttavat mielialaan. Tuota YLE:n juttua lukiessa tulee kuitenkin tunne, että Realla on epävakaa persoonallisuushäiriö tai muu diagnosoimaton ongelma, jota PMS pahentaa.

Jis Minulka ei ole, ei kellään muullakaan voi olla -argumentti on aika pas ka, ihan tiedoksi vaan

Missä kohtaa sanoin "minullakaan ei ole", kun nimenomaan sanoin kärsiväni kuukautisiin liittyvistä mielialaoireista itsekin?

Minulla on toistuva keskivaikea masennus, jota PMS pahentaa. Ei ole mitenkään mahdotonta, etteikö Realla voisi olla jotain diagnosoimatonta ongelmaa taustalla. Jutussa mainittiin mm. ajoittainen ylienerginen olo ja voittajafiilis, jolloin kaikki tuntuu onnistuvan. Sitten tulee PMS, ja mieli mustenee. Itselläni herää tuosta paljon kysymyksiä.

Samaa mietin. Yhdellä kaverillani kaksisuuntaisen diagnosoimiseen meni vuosia koska rajut mielialanvaihtelut pistettiin PMS:n syyksi. Ei tuokaan ole sitten oikea linja että kaikki naisten mielisairaudet vaan sivuutetaan ja nyökytellään että juu juu, ai uhkapelasit kaikki rahasi viikko sitten ja nyt harkitset itsemurhaa? Sellaista se naisen elämä nyt sattuu olemaan, PMS se vaan siellä kolkuttelee.

Mielenterveys onkin jana, jolla ihminen liikkuu elmänsä ajan sinne tänne. Itse en ole saanut apua/ hoitoa omiin ongelmiini, kun kuulemma ovat niin pieniä ettei minulle ole niistä mitään ongelmia.

Olen kuitenkin ollut esim. työtön nyt jo vuosia, mutta ei ole mitään ongelmia...

Vierailija
56/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi kurjalta ja kaikki sympatiat PMS:stä kärsiville, mutta pakko silti kysyä, että onkohan näissä tapauksissa kokeiltu kaikki oireiden ehkäisemiseksi tai lieventämiseksi?

En tarkoita nyt lääkkeitä, vaan ihan sellaisia perusjuttuja eli mitä syö ennen kuukautisia/PMS-oireita/niiden aikana, mitä harrastaa, erilaiset yritit ym. Entä henkinen puoli?

En tiedä kyseisen Rean elintavoista mitään, mutta paljon on ihmisiä jotka eivät huolehdi itsestään, pakenevat ruutujen ääreen, juovat normipäivänä jotain kokista jne. eli elintavat retuperällä.

Sekaisin on niin fyysinen keho, mieli kuin energiakehokin.

Vierailija
57/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tuesta! Kommenttini sai näemmä paljon alapeukkuja - sinä kuitenkin ymmärsit, mitä ajoin takaa!

Kyllä, osa naisten mielenterveys- ja nepsy-ongelmista jää varmasti diagnosoimatta tästä syystä. Hyvin moni oire tai ilmiö laitetaan hormonien piikkiin, vaikka taustalla voi olla muutakin.

Vierailija
58/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerät kiviaikavarpaaat täällä taas itkemässä rätttipäiviään kuorossa

Vierailija
59/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki on tärkeää, että Rea Tallgren saa jotain typerää höpistyä julkisuuteen, vaikka sitten keksittyä ja tietysti liioiteltua asiaa. Maailma mustenee, joopa joo. 

Vierailija
60/112 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä jokin diagnosoimaton kaksisuuntainen?