Sähkölaskusi suuruus?
Viime aikoina on puhuttu paljon sähkön kallistumisesta ja sen vaikutuksesta ihmisten talouteen. Tarkistin verkkopankista, että 3 kuukauden sähkölaskumme siirtomaksuineen ja veroineen on ollut Helenin asiakkaana Helsingissä viime syksyn jälkeen keskimäärin 150/3kk, eli 50kk.
Kyseessä 80m2 kolmio, jossa sähkösauna lämpiää kerran viikossa. Melkein kaikki valot ja telkkari on päällä aina kotona ollessamme. Ainakaan meidän menoistamme tuo 50/kk ei ole kummoinenkaan summa.
Paljonko on teidän sähkölaskunne ja onko se mielestänne merkittävä osa menoistanne?
Kommentit (42)
100-120€/3kk lasku
70m2 kolmio
Ihan siedettävä, ei säästellä sähköä mitenkään, telkkari on aina päällä, samoin 2 tietokonetta, astianpesukone pyörii vähintään kerran päivässä, usein kaksi, pyykkiä pesen päivittäin ja kuivausrummussa vielä kuivaan.
Vierailija kirjoitti:
270/kk oli viimeisin. 260 neliöinen omakotitalo. Vanhassa sähkösopimuksessa viimeinen kuukausi menossa. Seuraavaan sopimukseen tulee tuplahinta. Sylettäähän se. Pitänee ruveta selvittelemään aurinkopanelien hintoja.
Kuinka iso perhe tarvii noin valtavan asunnon?
Vierailija kirjoitti:
270/kk oli viimeisin. 260 neliöinen omakotitalo. Vanhassa sähkösopimuksessa viimeinen kuukausi menossa. Seuraavaan sopimukseen tulee tuplahinta. Sylettäähän se. Pitänee ruveta selvittelemään aurinkopanelien hintoja.
Tuplahinta tulee kuitenkin vain sähköenergian osuuteen, ei suinkaan koko laskuun. Todellisuus ei ole ihan niin karu kuin mitä monet tuntuvat ajattelevan.
Viime kuukauden sähkölasku:
Siirto: n. 70 eur
Kulutus: n. 40 eur
Sähkölämmitteinen rivitalo 38 neliötä. Talvikaudella tietysti lasku on parikymppiä suurempi. Saunaa en ole ikinä lämmittänyt.
Olin yhtenä kesänä suurimman ajasta pois ja siltikin sähköstä velotettiin jotain ihmeellistä. En muista paljoko, mutta ihmettelin. Olin käynyt asunnossa vain käymässä sen verran, että vähän vettä valutin hanoista. Jääkaappi oli pienimmillä asetuksella.
Asun yksin, mutta olen vakavasti ajatellut, että täällä asuu varmaan myös joku sähkötonttu joka kuluttaa huomaamattani sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Viime kuukauden sähkölasku:
Siirto: n. 70 eur
Kulutus: n. 40 eurSähkölämmitteinen rivitalo 38 neliötä. Talvikaudella tietysti lasku on parikymppiä suurempi. Saunaa en ole ikinä lämmittänyt.
Olin yhtenä kesänä suurimman ajasta pois ja siltikin sähköstä velotettiin jotain ihmeellistä. En muista paljoko, mutta ihmettelin. Olin käynyt asunnossa vain käymässä sen verran, että vähän vettä valutin hanoista. Jääkaappi oli pienimmillä asetuksella.
Asun yksin, mutta olen vakavasti ajatellut, että täällä asuu varmaan myös joku sähkötonttu joka kuluttaa huomaamattani sähköä.
Asunnoissa on yhtä sun toista joka kuluttaa sähköä myös silloin kun sitä ei varsinaisesti käytä. Itselläni esimerkiksi tosi paljon sähköä myös kesällä ja myös silloin kun olen poissa talosta vie lämminvesivaraaja. Vaikka kukaan ei ole lämmintä vettä käyttämässä, varaaja lämmittää vettä säännöllisesti, jotta sinne ei ala kertyä bakteereja tms.
Siirtoineen on nyt ollut 38e/kk ja alle 60 neliön kerrotalo kaksio. 30% sähkölaskusta on kylpyhuoneen lattialämmitys joka on päällä 15 päivänä kuukaudessa.
211 siirtomaksu ja 150 sähkölasku.
Siirto noin 30, sähkö noin 20 kahdelta kuukaudelta.
33,5 neliön yksiö.
Yhteensä 58€/3 kk. Asun saunallisessa kaksiossa. Saunassa käy 4-5 kertaa vuodessa.
Sähkö ja siirto yhteensä 300-500e/kk.
Onhan se paljon kun meidän koko perheen nettotulot on vain 2000e.
Meillä on 220 e 3 kk. Helsinki 112 neliötä, kerrostalo.
Meillä todin on ilmalämpöpumppu, jolla lämmitetään ja viilennetään aika ajoin. Mutta se ollut jos useamman vuoden. Ennen sähkölasku oli 150 e.
Kolmiossa sähkölasku siirtoineen on ollut noin 40€/kk. Soppari menee syksyllä uusiksi ja sen jälkeen nousee varmasti reilusti.
Sähkö 10, siirto 4. Hinta 6,76/kwh. Poika muutti ja otti sähkön samasta firmasta. Hinta 13/kwh. Huima nousu. Itselläni on 2v määräaikainen sopimus.
Huhtikuun sähkölasku 78e plus siirto 87e eli 165e yhteensä (sis käyttösähkö plus lämmitys)
Toukokuulle kertynyt sähkölaskua tähän mennessä 45e joten koko kuukausi siirtoineen tullee olemaan n 140
120m2 okt + lämmin autotalli ja varasto, hövelit sähkönkäyttäjät. Suora sähkölämmitys
100 neliötä, kk noin 40 pyykkikone pyörii 2-3x päivässä samoin kuivausrumpu. Uunia käytän lähes joka päivä. Soppari Heleniltä. Kilpailutan sähkön.
Huhtikuun energialasku 111€ ja siirtolasku 109€, omakotitalo 170/200 neliötä, maalämpö, pörssäkö ja Carunan siirto. Ei ole nyt halpaa. Kulutus 1204 kWh. Perusmaksut 37,40€/kk ja sähkö siirtoineen ja veroineen 15,17 snt/kWh
Savossa, okt, kaukolämpö, sähkölaskua n. 50/kk (sis. kaikki maksut), sauna sähköllä ja joka ilta saunotaan.
165m2 lämmitettävää alaa, suurin lasku oli Joulukuussa, n. 270e. Tämän kuun lasku n. 120e.
Taitaa olla noin 10 euroa kuussa sekä siirto että sähkö (eli 20 euroa yhteensä). Erästä tv-sarjaa lainatakseni: "eihä tossa oo paljo paskaakaa!" Jos on oikein ekspertti, niin siitä voi päätellä asuinpaikkakunnankin.