Minkä ikäsenä ostit ensimmäisen oman asunnon?
Jotenkin hävettää kun olen yli 40v ja edelleen vuokralla. En edes tiedä minkä hintanen olisi vielä keskiverron paikkeilla.
Varmaan asun aina vuokralla. Pelottaa ajatus omasta ja velasta.
Kommentit (47)
En ole ostanut. Rakensin 30-vuotiaana.
34- vuotiaana ostin ensi asunnon. Vuoden säästin alkupääomaa ja kahdessa vuodessa maksoin asunnon. Nyt oma kaksio ja 2kpl sijoitus yksiöitä.
18 vuotiaana 135 000 euron rivitalokaksion lainarahalla. Nyt 42 vuotiaana velaton omakotitalo ja kesämökki.
21-22 vuotiaana. Olihan vanhempanikin avittaneet noihin asunto säästöihin.
Olin 52v ja perintö mahdollisti. Pätkätöitä matalapalkka-alalla, ei olisi ollut mitään mahiksia muuten. Tai kenties pienin lainaerämaksuin, mutta koskaan ei voinut olla työpaikasta varma, niin jäin vuokralle. Ihanaa asua velattomassa kodissa. Takuueläkkeen tulen vain saamaan, mutta kyllä mä jotenkin keplottelen, tuskin vastike nousee, rempat tehty taloyhtiössä.
Ostin talosta puolet kun olin 24v (mieheni siis osti puolet talosta).
En ajatellut koskaan ostaa omaa. Vuokralla on hyvä.
26, pankkilainalla ei ilman perintöä tai miestä :)
33-vuotiaana, pari vuotta sitten. Olisi kannattanut ostaa jo aiemmin.
30v ja kaksion ostimme miehen kanssa. Se alkaa olla kohta maksettu, mutta muutto isompaan ja uusi laina edessä. Velattomuus ei taida tulla ennen eläkettä.
Olen asunut lapsesta asti koko elämäni vuokralla. Olen nyt 61-vuotias. En ymmärrä suomalaista mentaliteettia että jokaisen pitäisi ostaa oma asunto.
Rakensin talon 25-vuotiaana. Jälkeenpäin kuulostaa hieman riskialttiilta, mutta kaikki meni hyvin.
Moni tuntuu olevan ostanut miehen kanssa yhdessä. Olisin varmaan itsekin ellei ero oli tullut 30vuotiaana. Pieni palkka ja vaikka vakityö niin ei se nykypäivänä ole enää tae että se jatkuu eläkkeeseen asti.
Ehkä hieman kaduttaa ettei ole omaa ostanut mutta silloisessa elämäntilanteessa en vain uskaltanut yksin ostaa. Nyt 10 vuotta myöhemmin taas miettii että jos nyt ostaa niin maksan velkaa vielä haudan takaakin.
19-vuotiaana mentyäni naimisiin. Käsirahan saimme lainaan vanhemmilta, muuten lainalla koko kämppä. En ole koskaan asunut vuokralla. Vanhemmillekin maksettiin takaisin, mutta aikaa siinä meni.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut lapsesta asti koko elämäni vuokralla. Olen nyt 61-vuotias. En ymmärrä suomalaista mentaliteettia että jokaisen pitäisi ostaa oma asunto.
Tämä. Ja se että annetaan ymmärtää että olet huonompi ihminen jos olet vuokralla.
24, silloisen avomiehen (myöhemmin mies, nyk. ex) kanssa yhdessä. Ensimmäisen ihan itsekseni 46-vuotiaana.
26