Joillakin kauhea stressi juhlatarjoiluista
eikö voi leipoa jotain pientä otse? Tilata sitten loput pitopalvelusta? Saisi rennosti valmistautua ja nauttia juhlapäivästä hyvin nukkuneena.
Kommentit (17)
Mä en tajua. Tilasin yhden täytekakun konditoriosta, teen itse kaksi jättivoileipäkakkua ja toisen täyskärin. Sen jälkeen mennäänkin linjalla marenkeja, macaronseja, karkkia, mansikoita, brietä
Tosi vaikeaa hei.
Jos tarkoitus olla ns.kahvitarjoilu, voit tehdä etukäteen pakastimeen jotain suolaista piirakkaa tms. ja pikkupullia, kuivakakkuja tms. Edellisenä iltana voi vielä jos ehtii tehdä jotain ja säilyttää jääkaapissa.
Voi siinä olla ihan juhlatilan siistimisenkin kanssa oma stressinsä.
Hyvin ehtii ilman stressiä tehdä tarjoilut. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja vielä kun tekee helppoja tarjottavia niin ei tarvii stressata.
Tänä vuonna tilaan kakun valmiina koska tämä valmistuvan nuoren lempikakku. Muut teen itse.
Facebookissa äititutut ovat esitelleet leipomuksiaan viikkojen ajan.
Karjalanpiirakoita, suolaisia piirakoita, täytekakkupohjia ym tehty pakastimeen.
On iso työ ensinnäkin siivota ja laittaa koti juhlakuntoon, juhlavaatteiden hankinta ja entisten silittäminen, mahdollisen ok-talon pihan laitto edustavaksi.
Sitten astiaston tarkistus, pöytäliinat, kukkamaljakot jne.
Aivan tarpeeksi hommaa ilman juhlaa edeltävien päivien ahertamista keittiössä, kaupassakäyntiä ja painavien ostosten raahaamista, valmistusastioiden tiskaamista jne jne
Pelkkä hommien ajattelu jo väsyttää!
Tulee aika paljon halvemmaksi tehdä itse kuin tilata valmiina. Joihinkin voileipäkakkuihinkin saa uppoamaan monta sataa euroa, jos valmiina ostaa. Itse tekee paljon halvemmalla. Meillä ainakin ollut aina rahakysymys, en ole huvikseni raatanut ennen juhlia.
Helppoa kun valittajia ei kutsuta.
Meillä on nää klassiset keliaakikot, diabeetikot, laktoosittomat, kasvissyöjät jne
Jos on tarkoitus tarjota vain kahvit niin täytekakku ja suolainen piirakka/pasteija riittää. Eihän kukaan aikuinen oikeasti edes huoli syödä mahaansa täyteen makeaa.
Tarvikeaineet varsin kalliita. Sähkö maksaa ja polttoaine.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa pitopalveluun.
Minä en ole ainakaan ikinä pitänyt itseäni tarkoituksella nälässä ennen kylään menoa. Eikä minulla mahdu kylässäkään mahaan yhtään sen enempää kuin kotona. Minulle riittää esimerkiksi vaikkapa kuppi cappucinoa vaahdolla ja 5 x 5 cm:n kokoinen mokkapala.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nää klassiset keliaakikot, diabeetikot, laktoosittomat, kasvissyöjät jne
Minulla on laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Ei minua varten tarvi olla seitsemää eri sorttia. Lapsella olivat syntymäpäivät ja kakku oli gluteeniton, lehmänmaidoton ja kananmunaton. Ihan hyvin onnistui kun painoin kerrokset kääretorttupohjina ja pinosin niitä. Pistelin hammastikulla reikiä, että kostutus meni läpi ja sitten joka toisen kerroksen väliin hilloa ja joka toisen kerroksen väliin mahdottomista aineista tehtyä vaniljavanukasta. Päälle lehmänmaidoton kinuskikuorrutus.
Tekee kaiken laktoosittomana, yksi ongelma vähemmän. Helppoa nykypäivänä löytää laktoosittomat raaka-aineet. Vähän kalliimmaksi tulee. Kannatta suosia esim. S-ryhmän kotimaista-sarjaa. Halvempaa kuin Valion tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kun valittajia ei kutsuta.
Luuletko, että ihminen voi itse vaivansa valita? Juuri tuon asenteen vuoksi en halua edes lähteä pilaamaan kenenkään juhlia.
Teen rippi- ja ylioppilasjuhlat parissa tunnissa. Tyttären kihlajaiskahvit (ihanan trad.!) leivoin samana aamuna. 12 hengen illalliset vie max kuusi tuntia. Ja siinä ajassa ehdin vielä ehostautua laittaa hiukset.
Ei emännöinti ole mitenkään vaikeaa, kun laittaa siihen vähän ajatusta.
Terv. Hostess with the mostess
Olette ihanan liikuttavia te, "ei minua varten tarvitse monta lajia" 😊.
Ei ole rahaa pitopalveluun.