Onko kellään kania lemmikkinä? Millainen on pitää ja hoitaa?
Kommentit (6)
kun sitä pitää kuitenkin hoitaa ja huolehtia (joka sinänsä ihan kivaakin ) mutta se ei anna paljonkaan vastahuomioo. eli ei ole niin seurallinen eläin kuin esim koira. ja haju on tosiaan paha. jos sattuu liian arka kani, siitä on enemmänkin hrmia, uskoisin.
Mulla oli todella seurallinen ja ihana kani aikoinaan. Oli vapaana huoneistossa, kun olin kotona. Aluksi laitoin häkkiin, kun lähdin töihin, mutta sittemmin oli vapaana senkin ajan keittiössä. Viihtyi mm. kainalossa ja nuolaisi poskea kun tulin töistä kotiin. Ihana otus!
Vaikeaa oli turvata KAIKKI johdot ja muut piuhat kanin hampailta! Luikahtaa vaikka mihin ja järsäisee sekunnissa piuhat poikki... sen verran utelias otus, että kaikki pitää maistaa.
Meillä ei kyllä haissut muu kuin heinä. Sotkua niistä tuli myös, mutta ei se silloin haitannut.
Kani on luonnostaa siisti eläin. Mun kävi tarpeillaan kissanhiekka-astiassa. Siitä tuli sille vessa, ei tehnyt muualle. Niitä kovia papanoita saattoi karvoissa pyörähtää muuallekin, mutta nehän ei haise millekään ja ovat ihan rutikuivia.
Tuo otsikon kommentti siksi vaan, kun en enää voi sietääkään ajatusta lemmikkien sulkemisesta häkkiin.
Häkissä kököttävä yksilö ei tietenkään ole. Omani nukkui välillä sylissä tai vieressäni, riehui riemusta kun tulin kotiin, " hoiti" minua kuin toista kania jne. Ongelma on jyrsiminen; kani teroittaa hampaitaan KAIKKEEN jos on vapaana. Oppii kyllä siistiksi jso opetetaan. Uroskanin pissa haisee pahalle.
Kani on erittäin utelias, seurallinen ja toimelias eläin. Vaatii ehdottomasti vapaana oloa -valvottuna, koska nauttii pahanteosta kuten sähköjohtojen pureskelusta tai papanoinnista väärään paikkaan. Paras tapa pitää kania on jos sille on olemassa oma, turvallinen huone ja paljon seurustelua.
Kaniroduissa esiintyy luonteen suhteen eroja, niistä minulla ei ole enempää tietoa.
aikä kyllä paljoa iloakaan tuota, päinvastoin...
eikä auta muu kuin lopettaa =( muuten todella ihana lemmikki. Meillä vaan kävi huonosti