Näin paremman alan työttämänä voin kertoa, että sitä 4x kuussa hakemista ei todellakaan vaadita kaikilta
Kun olet ikäsyrjinnän takia jäänyt työttömäksi alalta, jossa ei todellakaan ole kuin muuta työ silloin tällöin avoinna ja sinulla on vuosikymmenien kokemus ulkomaita myöden, ei todellakaan vaadita mitään.
On eri asia opettajilla, hoitajilla, kaupan kassoilla ym. Niitä paikkoja on aina satoja avoinna.
Kommentit (29)
Katsoin tilastoista ja näyttää olevan se 4 työmahdollisuutta yli 90%:lla työnhakijoista. Täysin työkyvyttömät, omaehtoisesti opiskelevat ja lomautetut näkyy olevan poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan ala
Hoitoala
Opetusala
Sosiaaliala
Talousala
Myynti
Näillä on AINA paikkoja avoinna vaikka millä mitalla. Sen takia niihin voi patistaa.
Myynnissä on kyllä paikkoja auki, jos kyseessä on puotipuksun, puhelinmyyjän tai kiertävän kaupustelijan pesti. Account manager tai myynti-insinööri tarkoittaa liian usein kulkukauppiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä v***n ongelma on oikeasti hakea neljää duunia kuukaudessa?
Kun olet kerran hakenut muutamaa paikkaa, on käytössä valmiit pohjat joita ei tarvitse paljon muokata että niistä saa ihan vartavasten seuraavaan paikkaan räätälöidyn näköisen version.
Olen ollut pari kertaa työttömänä mikä venyi ikärasismin takia vuoden jaksoksi mutta kummallakin kerralla tehtailin vain sitkeästi 80-100 hakemusta kunnes olin lopulta oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja kuukaudessa jää nykyään taas nettona käteen 6x peruspäivärahan verran.
Esimerkiksi sellainen v'tun ongelma, että ei ole 4 sopivaa paikkaa vapaana. Kaikki meistä ei asu Helsingissä ja ole koulutukseltaan lähihoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos paikkoja on auki mutta on noin 0% todennäköisyys että alalle palkattaisi viisikymppinen? Voihan niitä hakemuksia toki tehdä mutta jos paria sataa hakemusta kohti tulee
Nämä nillittäjät alkavat oikeasti vitu**aa.
Ainoa tapa saada työttömänä yli 50-vuotiaana duunia on olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja ainoa tapa olla oikeassa paikassa on vaan lähettää niitä hakemuksia.
Vaikka ensimmäisellä kierroksella olisi tasan 0% mahdollisuus päästä edes haastatteluun niin firmat tekevät jatkuvasti katastrofaalisia virherekrytointeja.
Tämän lisäksi ne kaikkien haluamat työntekijät tekevät aivan härskejä ohareita ja hyppäävät kesken koeajan toiseen duuniin käytettyään ensimmäistä vain etujen vedättämiseen.
Tässä kohtaa HR:lla loiskuu keltainen neste sukassa kun hommat on ajettu karille ja irtisanotun tilalle pitäisi saada kirjaimellisesti huomiseksi joku jolla on taatusti riittävä työkokemus ottaa tehtävä haltuun välittömästi.
Nyt 50v työttömän todennäköisyys saada juuri tämä paikka onkin jo >> 50%
Mä oleen siinä lohkossa jossa näillä aloilla top 3 täynnä psykopaatteja tieteelisissä tutkimuksissakin tdeten. Ei todellakaan vastaa mun arvomaaiilmaa eikä psykofyysistä kestävyyttäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos paikkoja on auki mutta on noin 0% todennäköisyys että alalle palkattaisi viisikymppinen? Voihan niitä hakemuksia toki tehdä mutta jos paria sataa hakemusta kohti tulee
Ainoa tapa saada työttömänä yli 50-vuotiaana duunia on olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja ainoa tapa olla oikeassa paikassa on vaan lähettää niitä hakemuksia.
Vaikka ensimmäisellä kierroksella olisi tasan 0% mahdollisuus päästä edes haastatteluun niin firmat tekevät jatkuvasti katastrofaalisia virherekrytointeja.
Tämän lisäksi ne kaikkien haluamat työntekijät tekevät aivan härskejä ohareita ja hyppäävät kesken koeajan toiseen duuniin käytettyään ensimmäistä vain etujen vedättämiseen.
Tässä kohtaa HR:lla loiskuu keltainen neste sukassa kun hommat on ajettu karille ja irtisanotun tilalle pitäisi saada kirjaimellisesti huomiseksi joku jolla on taatusti riittävä työkokemus ottaa tehtävä haltuun välittömästi.
Jos hakemusten lähettäminen edistää työllistymistä, millä selität sen, että edes satoja hakemuksia lähettävä ei automaationa työllisty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytän ensi vuonna 60-vutta. Nyt olen joutunut pitkäaikastyöttömänä TE:n hampaisiin.
Pois se pelko, että meidät ikääntyneet palkkatukikelpoiset olisi jotenkin unohdettu.
Takana minulla on työuraa 40 vuotta. Sanottu irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
Nyt soittaa täti juurikin kahden viikon välein ja ahdistelee kaikenmaailman pajoille ja uskovaisten yhdistyksiin töihin.
Palkkatuella pääsisin ja minulle mietittäisiin urapolkua, kertoi täti.
Tunnit ovat niin vähäisiä ettei niillä elä, eikä kerry verojakaan.
Jos hakemusten lähettäminen edistää työllistymistä, millä selität sen, että edes satoja hakemuksia lähettävä ei automaationa työllisty?
Työllistymisen takaa aina tasan yksi hakemus joka lähetettiin oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.
Kukaan ei osaa ennustaa mikä juuri tämä hakemus on niin että voisi jättää ne "sadat" lähettämättä ja laittaa vain yhden menemään.
Minä olen saanut yhden työurani parhaista paikoista työttömänä lähetetyllä hakemuksella johon tuli viikossa ilmoitus siitä että minua ei ole valittu edes haastatteluun (ei tietenkään valittu, olinhan työtön)
Kolme kuukautta myöhemmin sain puhelun suoraan rekrytoinnista vastaavalta dirikalta. Selvisi että konsultin valitsema, kovaan hintaan testattu "huipputyyppi" oli täysi nolla joka oli ajanut tärkeän asiakasprojektin tuhon partaalle.
Esimies oli ohittanut HR:n annettuaan edeltäjälleni kenkää ja katsonut itse pinosta ensimmäisen hakijan joka voi aloittaa kirjaimellisesti huomenna (=työtön) ja jolla on referenssiä siitä että se todella on vetänyt vuosia yhtä vaativia hankkeita. Sain paikan haastattelun aikana.
Ikäsyrjintä työelämässä on kyllä vaikeasti käsitettävä asia. Kuinka moni oikeasti kokee, että on ITSE 5-tai jopa 4-kymppisenä liian vanha töihin osaamisen ja jaksamisen perusteella?
Tuskin kukaan, silti ikäsyrjintää on laajalti.