Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien siivous

Vierailija
22.05.2022 |

Kuinka hyvin teidän teinit siivoaa omia huoneitaan?
Meillä 14v. tyttö ei siivoaisi millään. Niin sotkuinen huone kun olla ja voi. Sitten kun komentaa siivoamaan niin ollaan naama mutrussa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne siivoa. Kuopus antaa pyykit kun pyytää ja siivoaa kullä jos minä siivoan.

Vierailija
2/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 17 ja 18v. Tyttö siivoaa kun on pakko eli kun kaverit tulossa kylään. Poika ei juuri ollenkaan. En jaksa huutaa ja naputtaa asiasta. Itselläkin on ongelmia. Lasten isää ei näytä kiinnostavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 16v. pitää huoneensa aika siistinä, mutta tytön 14v. huone on kun pommin jäljiltä.

Vierailija
4/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lapset pienestä pitäen siivoamaan ja ylläpitämään järjestystä. Silti nuo huoneet on kuin läävät!

Nyt tuskastuin täysin ja laitoin lapset tiukille. Käyn joka ilta huoneessa jätesäkin kanssa, jokainen tavara lattialla lähtee roskiin. Ei huoneitten tarvitse olla kuin sisustuslehdestä mutta jonkinlainen järjestys pitää olla yllä.

Näillä on puhtaat ja likaiset vaatteet sekaisin lattialla, eivät siisti vessaa omilta jäljiltään ja kaikki tavarat on hujanhajan.

Tuohon juuri turhauttavaa kun on sotkuista ja kuvittelevat että siivoamisessa ei mene kauaa. Tunnissa usko loppuu eikä huoneessa näytä tapahtuneen mitään.

Vierailija
5/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 15 v tyttö ja 13 v poika. Ei näytä paljon siivoaminen kiinnostavan kumpaakaan. Parin viikon välein patistan tiukemmin imuroimaan ja siivoamaan huonetta ihmismäiseen kuntoon. Joskus itsenäisesti raivaavat työpöytää, jopa heittävät roskia pois. Vaatteita tuodaan pyykkikoriin onneksi ihan itse. Petivaatteet pitää muistuttaa vaihtamaan. 

Vierailija
6/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sidottiin viikkoraha aikoinaan viikkosiivoukseen ja sen voimin teinit siivosivat sekä omat huoneensa että osallistuivat muutenkin. Siivosimme torstaisin yhdessä ja sen jälkeen herkuteltiin ja katsottiin esim. joku leffa.

Vierailija
7/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Lapsesta asti on ensin siivottu yhdessä koko koti ja jatkuu omien huoneiden siivouksella, samoin muut kotityöt. Kotoahan se kaikki oppiminen lähtee, itsellänikin. Minun lapsuuden kotona oli aina siistiä ja yhdessä siivottiin, samoin nyt meillä toimitaan. Ja yksi kotoa muuttanut tekee samoin. Tyytyväisenä olen että oppi on kannattanut. Siivoaminen on itsestään selvä asia aina ollut, erikseen ei tarvi keskustella ikinä ja tavaroilla on oma paikkansa.

Vierailija
8/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaus on puoli ruokaa kirjoitti:

Hyvin. Lapsesta asti on ensin siivottu yhdessä koko koti ja jatkuu omien huoneiden siivouksella, samoin muut kotityöt. Kotoahan se kaikki oppiminen lähtee, itsellänikin. Minun lapsuuden kotona oli aina siistiä ja yhdessä siivottiin, samoin nyt meillä toimitaan. Ja yksi kotoa muuttanut tekee samoin. Tyytyväisenä olen että oppi on kannattanut. Siivoaminen on itsestään selvä asia aina ollut, erikseen ei tarvi keskustella ikinä ja tavaroilla on oma paikkansa.

Minunkin lapsuudenkodissa oli aina siistiä. Aikuisena siivoaminen ei ole kiinnostanut yhtään, mutta olen ratkaissut ongelman sillä, että omistan mahdollisimman vähän tavaraa. Joskus 40 vuotta sitten ei kodeissa ollutkaan niin paljoa rojua kuin nykyisin..

Vierailija
9/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun toimi teininä ainakin se että viikkorahat jää saamatta jos huone on pommin jäljiltä. Ja sitä rahaa ei todellakaan tullut. Olkaa tiukempia kasvattajia.

Vierailija
10/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai siivoavat ja ihan komentamatta. Lapset ovat nyt 15, 18 ja 20 vuotiaat ja jokaisen huone on ihan hyvässä järjestyksessä, on ollut aina.

Tavaraa ei ole liikaa, kaikelle on paikkansa, ketään ei hyysätä ja kotona on muutenkin asiat järjestyksessä ja nuoret ovat fiksuja ja rauhallisia.

Vierailija
11/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin lapsuudenkodissa oli aina siistiä. Aikuisena siivoaminen ei ole kiinnostanut yhtään, mutta olen ratkaissut ongelman sillä, että omistan mahdollisimman vähän tavaraa. Joskus 40 vuotta sitten ei kodeissa ollutkaan niin paljoa rojua kuin nykyisin..

Juuri näin se on. Meidän 19 vuotias tyttö alkoi ihmettelemään, että miksi kaappeihin ei mahdu mitään enää ja syy oli selkeä: kaapin hyllyt ja isohko komero olivat täynnä täysin turhaa tavaraa.

Tyttö heitti pois säkkikaupalla kaikkea, mm. vanhoja koulukirjoja, vihkoja, askarteluita, monisteita, leluja, joilla ei todellakaan ollut käyttöä enää ikinä eikä niillä ollut kukaan leikkinyt varmaan kymmeneen vuoteen muutenkaan. Pöytälaatikoissa oli aivan valtavasti erilaisia kyniä, piirustuspaperia, askartelutarvikkeita, Aku Ankkoja, ties mitä mäkkäristä saatuja leluja ja jopa karkkipapereita.

Vaatekaapista löytyi monta pussillista liian pieniä ja muuten vain käyttämättömiä vaatteita, paripuolia sukkia ja jopa ysiluokan luokkaretkeltä kotiin tullut muumioitunut reissumiesleipä.

Autoin hieman tavaroiden kierrättämisessä ja jo tuli tilaa tavaroille. Sen jälkeen tavarat ovat pysyneet järjestyksessä ja vahingosta viisastuneena tytär on nyt todella tarkka siitä, ettei osta ylimääräisiä vaatteita.

Vierailija
12/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia on muuten joillekin kauhean hankala juttu ja alapeukkuja tulee. :)

Vierailija
13/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

piiskaa!

Vierailija
14/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinin huone on teinin oma huone, minulle ei sen siisteys kuulu. Tosin meillä on sääntö, jonka mukaan ruokaa ei viedä omaan huoneeseen, ei siis tule pelkoa siitä, että jostain nurkasta löytyy homeinen makaronilaatikonjämä.

Ja koska olen näin lepsu, ovat teinien huoneet käytännössä koko ajan ns. vierailukunnossa eli ei vaatekasoja lattialla, ei roskia ympäriinsä jne.

Vierailija
15/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, koska se oli niin ylimielisesti kirjoitettu. Ihan kuin kirjoittaja luulisi ettei muut kuin hän olisi jo pikkulapsia ohjannut auttamaan. Se juttu nyt vaan on sellainen, että käytännössä kaikki pienet lapset tykkää osallistua siivoamiseen, mutta viimeistään teini-iässä tulee stoppi. Ihan normaalia kasvua ja kehitystä. Enemmän huolestuisin jos jollekin ei tule lainkaan murrosiän kapinavaihetta.

Vierailija
16/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, koska se oli niin ylimielisesti kirjoitettu. Ihan kuin kirjoittaja luulisi ettei muut kuin hän olisi jo pikkulapsia ohjannut auttamaan. Se juttu nyt vaan on sellainen, että käytännössä kaikki pienet lapset tykkää osallistua siivoamiseen, mutta viimeistään teini-iässä tulee stoppi. Ihan normaalia kasvua ja kehitystä. Enemmän huolestuisin jos jollekin ei tule lainkaan murrosiän kapinavaihetta.

No ei tule stoppeja teini-iässä, jos vanhemmat osaavat olla hiemankin olla normaaleja aikuisia.

Ei lapsen ja teinin kanssa tarvitse kaveerata ja olla aina joojoo -vanhempi, vaan teineille voi oikein hyvin sanoa, että huoneen tulee olla siisti ennen kuin lähdet minnekään. Se on todella helppoa ja vaikka et ehkä siitä saa kivan mutsin fiilistä, niin aina ei voi olla kiva, vaan joskus pitää olla vakaa päättäväinen aikuinen.

Tavaroiden paikalleen laittaminen kestää ehkä sen pari sekuntia enemmän kuin lattialle pudottaminen, joten aikaa ei paljoa enempää mene. Teinienkin kodissa jokainen hoitaa kodin siisteyttä ihan siinä missä muitakin kotihommia ja imuroiminen on yhtä itsestään selvää kuin vaikka suihkussa käyminenkin.

Ja kyllä, minulla on kolme lasta, joista kaksi on jo aikuisia ja meillä on siistiä.

Vierailija
17/17 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinin huone on teinin oma huone, minulle ei sen siisteys kuulu. Tosin meillä on sääntö, jonka mukaan ruokaa ei viedä omaan huoneeseen, ei siis tule pelkoa siitä, että jostain nurkasta löytyy homeinen makaronilaatikonjämä.

Ja koska olen näin lepsu, ovat teinien huoneet käytännössä koko ajan ns. vierailukunnossa eli ei vaatekasoja lattialla, ei roskia ympäriinsä jne.

Meillä ei yksikään huone saa olla kaaoksessa, ei edes teinien huoneet ja eivät ne olekaan. Mitään outoja ruokasääntöjä meillä ei ole, vaan jokainen kyllä tajuaa ettei huoneessa ole hyvä olla mitään homeisia ruokia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän